فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

احرام

ريشه لغوي واژه احرام از حِرْم يا حُرْم است که به معناي محروم نمودن يا امتناع از برنامه هايي است که به جهت مصالحي بر انسان حرام شده .
و در اصطلاح فقهي به معناي مُحرم شدن با دو پارچه سپيد و گفتن لبيک . . . همراه با نيت پاک و خالص است . از آنجا که مُحرم به دستور شارع مقدس بيست و چند چيز را برخود حرام مي کند و از افتادن در هر يک از محرمات احرام ، امتناع ميورزد و از آن بيست و چند برنامه پرهيز مي نمايد . بايد گفت بين مفهوم لغوي و اصطلاحي احرام ، رابطه مستقيم برقرار است و مناسبت نزديک وجود دارد .
و از آن جهت که عبد بايد عمل حج را همراه با يک سلسله رياضت هاي شرعي و پاره اي از محروميت ها نسبت به امور مباح و آزاد انجام دهد ، تا اين برنامه الهي به صورتي که خواسته اند انجام گيرد و اين رياضتها و ممنوعيت ها مقدمه اي براي تحقّق يک سلسله واقعيات ، تا آخر عمر گردد . احرام تا پايان عمل ، چه در عمره و چه در حج ، مدخل و پيش در آمد قرارگرفته ، و به عبارت ديگر در ورود به ساختمان معنوي مناسک ، و کانال قرارگرفتن در اعمال حج ، و روزنه اي باز به سوي رحمت خاصه حضرت حق است ، که بي احرام ، حج صورت نمي گيرد و بدون قرارگرفتن در عرصه رياضت ها و ممنوعيت ها ، نفس سرکش از سرکشي نمي افتد و عبادت با کارگرداني طاغوت نفس ، عبادت نخواهد بود . احرام براي درهم کوبيدن قدرت طاغوت دروني و بستن دست و پاي شيطان باطني است ، که ابتدا بايد به عرصه گاه پاکي از وسوسه ها وشيطنت ها و حيله گري ها و رهايي از هواي نفس وارد شد سپس به انجام مناسک برخاست ، که سگ نفس جز با احرام حقيقي ، از هاري علاج نمي شود ، و خر مرده دنيا و جيفه بدبوي ماديت را رها نمي کند .
مُحرم در لغت به معناي سليم النفس ، داراي روح سلامت ، آشتي کننده و در حمايت و پناه آمده است .
آري محرم در اعمال حج ، نفس را با امتناع از محرّمات ، از سرکشي به وادي سلامت و مسالمت با حق مي آورد و با حضرت حق ، با توبه از گناهان گذشته ، آشتي مي کند و در حمايت و پناه حضرت ربّ العزّت قرار مي گيرد . در عبادات ديگر ؛ مانند نماز و روزه ، بويي از احرام استشمام مي شود ، ولي به اندازه احرام در حج ، وسعت و گستردگي و اثر و تأثير ندارد . ولي از اين معنا نبايد غافل بود که تمام عبادات براي تحقق روح تربيت و پاکي و تقوا و تأمين خير دنيا و آخرت بر انسان واجب شده و حج اين عمل عبادي ـ سياسي در اين زمينه تأثير بيشتري بر انسان مي گذارد ؛ چرا که عبادات ديگر از جهت فردي قوي تر است و اعمال حج از جنبه اجتماعي و عمومي اش بيشتر و سنگين تر . و به خاطر جهت اجتماعيش اثر فوق العاده تري در زائر ، که تماشاگر بسياري از حقايق است ، مي گذارد . هيچ يک از عبادات همانند حج آن مناظر زيبا و شگفت انگيز را براي تماشا ندارد ، که ديدن حوادث زيباي اجتماعي ، و اعمال دسته جمعي در يک صف و با يک هدف از نظر اثر قابل مقايسه با اعمال واجب فردي نيست . مُحرم از لباس ظلم ، اگر در ظلم بوده ، و لباس فخر و کبر و غضب و درندگي ، اگر در آنها بوده ، بدر مي آيد و به پوشيدن لباس توبه ، کرامت ، خضوع ، خشوع ، ذکر ، توجه ، و لباس مراقبت و طاعت موفق مي شود . در اين لباس از منيّت و خوديت آزاد شده و به طاعت و بندگي و ورود به حريم قرب مفتخر مي گردد .

 


منبع : برگرفته از کتاب در بارگاه نور استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

ريشه جنايات‏
اسم مادر ما را «فاطمه» گذاشتند
قیمت آبروی مؤمن
خشم و غضب
سبب ناراحتى پيامبر (ص)
مومنان: وارثان بهشت‏
ارزش نرم خویی
گذشت پيامبر صلى الله عليه و آله از قاتل حمزه‏
سه توصيه حضرت حق به پيامبر اكرم (صلى الله عليه ...
بخشش در عید فطر

بیشترین بازدید این مجموعه

اسراف
جايگاه اخلاق در معارف الهى
سه توصيه حضرت حق به پيامبر اكرم (صلى الله عليه ...
هجرت در روايات پيامبر و اهل بيت‏
مبين
گذشت پيامبر صلى الله عليه و آله از قاتل حمزه‏
عزا و اشک بر اباعبدالله
ارزش نرم خویی
انسان شکیبا
قرآن راه هدایت

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^