فارسی
دوشنبه 24 ارديبهشت 1403 - الاثنين 4 ذي القعدة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

مهرورزى از ويژگى‏هاى اولياى الهى‏

در اين كه مهرورزى از نشانه‌هاى اهل ايمان و از ويژگى‌هاى اين گروه با ارزش است آياتى در قرآن مجيد و رواياتى در كتاب‌هاى بسيار مهّم حديث آمده كه تفسير آن آيات و توضيح آن روايات چند كتاب مى‌طلبد، كه در اينجا براى روشن شدن اين حقيقت به گوشه‌اى از آيات و روايات اكتفا مى‌شود.

 [وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ يُطِيعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ‌] «1».

مردان و زنان با ايمان دوست و يار يكديگرند؛ همواره به كارهاى نيك و شايسته فرمان مى‌دهند و از كارهاى زشت و ناپسند بازمى‌دارند و نماز را برپا مى‌كنند و زكات مى‌پردازند و از خدا و پيامبرش اطاعت مى‌نمايند؛ به زودى خدا آنان را مورد رحمت قرار مى‌دهد؛ زيرا خدا تواناى شكست‌ناپذير و حكيم است.

[مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ...] .

محمّد، فرستاده خداست و كسانى كه با او هستند بر كافران سرسخت و در ميان خودشان با يكديگر مهربانند،

آرى؛ قلوبى كه با خدا پيوند دارند و به آخرت يقين مى‌ورزند و خلق را به قول پيامبر صلى الله عليه و آله عيال اللَّه مى‌دانند، مزيّن به مهر و محبّت‌اند و بر اساس اين دو آيه مهر و محبّت را نسبت به ديگران بى‌ملاحظه چيزى هزينه مى‌كنند و مى‌دانند كه هزينه كردن محبّت رشته‌اى از عبادت و داراى پاداش و مزد از سوى خداست.

ابوبصير از حضرت امام باقر عليه السلام روايت مى‌كند كه آن حضرت فرمود:

«إنَّ أعرابِيّاً مِن بَنِى تَميمٍ أتَى النَّبِىَّ صلى الله عليه و آله فَقَالَ لَهُ: أوصِنِى فَكَانَ مِمَّا أوصَاهُ: تَحَبَّبْ إلىَ النَّاسِ يُحِبُّوكَ» .

باديه‌نشينى از قبيله بنى تميم به محضر پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و به آن حضرت گفت: به من سفارشى كن، از سفارش‌هاى حضرت به او اين بود: به همه مردم مهر و محبّت ورز تا همه مردم به تو مهر و محبّت ورزند.

راستى روايت بسيار مهمى است، عربى از رسول خدا صلى الله عليه و آله طلب سفارش و وصيّت مى‌كند و پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله اظهار محبّت به همه مردم را به او سفارش مى‌كند و در حقيقت مى‌خواهد به آن عرب بگويد: اگر مى‌خواهى اهل ايمان باشى و از پيامبرت اطاعت نمايى، نسبت به عموم مردم اهل مهر و محبّت باش.

عمرو بن دينار و عبيداللَّه بن عبيد بن عمير مى‌گويند: حضرت امام باقر عليه السلام را نيافتيم مگر اين كه براى ما پول و هديه و لباس آورده بود و مى‌گفت: اين‌ها را پيش از اين كه با شما ديدار كنم براى شما آماده كرده بودم‌ «2»!

شگفتا! محبّت و مهرورزى تا كجا كه پيشواى بر حقّ و امام مردم از شدّت مهر و محبتش به ديگران پيش از ملاقات با آنان پول و هديه و لباس آماده مى‌كند تا هنگام ديدار دوستان به صورت عينى و عملى محبّت و مهرش را بنماياند!!

از حضرت امام صادق عليه السلام روايت شده است:

«مُجَامَلَةُ النَّاسِ ثُلُثُ العَقلِ» .

خوش رفتارى و نيكو برخورد كردن با همه مردم يك سوم خردورزى است.

از حضرت امام رضا عليه السلام روايت شده است:

«التَوَدُّدُ إلَى النّاسِ نِصفُ العَقلِ» .

اظهار دوستى و محبّت به همه مردم و مهرورزى نسبت به آنان نيمى از عقل است.

حضرت امام صادق عليه السلام به اصحاب خود سفارش مى‌كرد:

«إتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا إخْوَةً بَرَرَةً مُتَحابِّينَ فِى اللَّهِ، مُتَواصِلِينَ مُتَراحِمِينَ تَزَاوَرُوا وَتَلاقَوْا وَتَذَاكَرُوا أمرَنَا وَأحيُوهُ» .

از خدا پروا كنيد و نسبت به هم، برادران نيكوكار و خوش‌رفتار باشيد، براى خدا با يكديگر دوستى نماييد و با يكديگر تماس و ارتباط برقرار كنيد و نسبت به هم مهر و محبّت ورزيد، يكديگر را زيارت و ديدار كنيد و فرهنگ ما را با يكديگر مذاكره كرده، آن را زنده نگه داريد.

و نيز آن حضرت در روايتى مى‌فرمايد:

«تَوَاصَلُوا وَتَبَارُّوا وَتَرَاحَمُوا وَتَعَاطَفُوا».

با يكديگر پيوند برقرار كنيد و نسبت به هم نيكى نماييد و به همديگر ترحم كنيد و به يكديگر مهر و محبّت ورزيد.

بر اساس آيات قرآن و اين گونه روايات كه در معتبرترين كتاب‌ها نقل شده، هر كس وجودش از مهر و محبّت خالى باشد و دلى چون سنگ در سينه دارد، نه اين كه مؤمن و شيعه نيست بلكه انسان نيست و از آدميّت نشانى ندارد.

پيامبر بزرگ اسلام صلى الله عليه و آله به اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود:

يا على! هر كس داراى چهار خصلت باشد خدا براى او خانه‌اى در بهشت بنا مى‌كند:

كسى كه يتيمى را جاى دهد و او را در پناه خود نگهدارد.

كسى كه به يارى و حمايت انسانى ناتوان و ضعيف برخيزد.

كسى كه با پدرش و مادرش با مهربانى رفتار كند.

كسى كه با زيردستانش با مهر و محبّت برخورد نمايد .

 

منبع: فرهنگ مهرورزى     


منبع : پایگاه عرفان
  • مهرورزى
  • اولياى الهى‏
  • مهرورزى از ويژگى‏هاى اولياى الهى‏
  • ويژگى‏هاى اولياى الهى‏
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب


    بیشترین بازدید این مجموعه


     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^