در دنياى امروز حقوق حيوانات از موارد در خور توجه و اهتمام مردم سراسر جهان است. عنايتى كه امروز مردم جهان به حيوانات دارند شايد در هيچ دورهاى از تاريخ انسان سابقه نداشته.
گاه مىبينيم كه شخصى بجاى انسانها، تعدادى حيوان را برگزيده، با آنها زندگى مىكند، اين برخورد در برخى مناطق جهان مبدل به يك رفتار عمومى شده است و به همين سبب براى حيوانات غذاهاى مخصوص فراهم مىآورند و براى نظافت و شستشوى آنها امكانات ويژهاى تهيه مىكنند و جهت خواب و استراحت آنها مكانى آن چنانى اختصاص مىدهند كه برخى انسانها حسرت آن را مىخورند. گاه هم خبر مىرسد كه يك ميلياردر ثروت خود را براى يك حيوان به ارث گذاشته است!!
بايد گفت كه افراط و تفريط از مختصات دوران كنونى بشر است.
يكى از پيامدهاى ناهنجار عنايت افراطى به حيوانات، ضعف روابط انسانى است به گونهاى كه در بعضى از جوامع، ممكن است مهرورزى به حيوانات جانشين مهرورزى به انسانها شود كه اين خود يك آسيب اجتماعى است، آسيبى كه امروزه دامنگير بعضى از مردم به ظاهر مسلمان هم شده است.
اسلام، كه همواره به واقع گرايى و توازن تكيه دارد، در اينجا نيز راه ميانه را در پيش گرفته، بر اساس قاعده عقلايى و طبيعى «هر چيزى به جاى خويش نيكوست»؛ مهرورزى به جانوران را به دور از افراط و تفريط و متناسب با جايگاه حيوان در كارگاه هستى توصيه مىكند كه يكى از شگفتىهاى اين دين بزرگ و آسمانى است.
اسلام، قرنها پيش راهكارهايى پيشنهاد كرده كه امروزه راهكارهاى برتر و عقلانىتر در عرصه زندگى انسانى به شمار مىآيد.
منبع: فرهنگ مهرورزى
منبع : پایگاه عرفان