فارسی
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 - الخميس 22 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

حماسه امام سجاد علیه السلام در شام

حماسه امام سجاد علیه السلام در شام

افشای جنایت 

اوضاع شام بسیار آشفته تر از اوضاع کوفه بود؛ چون کوفه روزی مرکز حکومت امیرالمؤمنین علی علیه السلام بود، بسیاری از شیعیان و دوستان آن حضرت در آنجا بودند، عدالت علی علیه السلام را دیده بودند، با فضایل و مناقب اهل بیت علیهم السلام آشنایی داشتند و …. امّا شام حدود چهل سال زیر بار تبلیغات خصمانه معاویه و همدستان اموی او قرار داشت. نه علی علیه السلام را دیده بودند و نه حکومت علوی را، نه رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله را دیده بودند و نه اصحاب و یاران آن حضرت توانسته بودند در آنجا آزادانه به تبلیغ اسلام بپردازند.

برداشت مردم شام از حکومت اسلام چیزی شبیه امپراطوری و سلطنتی بود که نمونه اش را در روم و ایران شنیده بودند و معاویه مشابه آن را برپا کرده بود.

از این رو در شام شوم اموی بیش از هر جای دیگر بر آن بزرگواران سخت گذشت و حوادثی در آنجا پیش آمد که مشابه آن را در جاهای دیگر کمتر می توان پیدا کرد. مثلا وقتی وارد شهر شام شدند پیرمردی غافل و فریب خورده، به امام سجّاد علیه السلام نزدیک شد و به آن حضرت گفت:

خدا را شکر که شما را هلاک کرد و امیر را بر شما مسلّط نمود.

امام سجاد علیه السلام از روی عطوفت و مهربانی بر جهل و غفلت او اشک اندوه و حسرت ریخت و آنگاه به ارشاد و راهنمایی او پرداخت و خود را به او معرفی کرد. پیرمرد وقتی که به اشتباه خود پی برد به دست و پای آن حضرت افتاد و اظهار ندامت کرد. البته این اظهار تولّی و تبرّی به کشته شدن وی به دستور یزید منجر شد.

با این حال وقتی که امام سجّاد علیه السلام در آن دیار وحشت زا یعنی در دهان گرگ و زیر چنگال خونریز او شروع به سخن گفتن کرد، چنان حرف زد که گویا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مدینه یا علی بن ابی طالب علیه السلام در مرکز خلافت خویش (کوفه) سخن می گوید یا حسین بن علی علیه السلام؛ هیچ چیز او را نترساند.

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

از بقیع چه می دانیم؟!
رعایت حقوق همسایه از نظر قرآن
شرمندگى حسن بصرى
تخریب بقیع به روایت اسناد
هدیه با بركت
آثار برخی گناهان از زبان امام سجاد(ع)
حقّ رعیت
امام سجاد - علیه السلام - در آستانه نماز
امام سجاد علیه السلام
تعبد امام زین العابدین علیه السلام

بیشترین بازدید این مجموعه

از بقیع چه می دانیم؟!
شرمندگى حسن بصرى
رعایت حقوق همسایه از نظر قرآن

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^