فارسی
جمعه 01 تير 1403 - الجمعة 13 ذي الحجة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 1 خرداد 1403 ساعت 11:53 صبح

دومین نشست از سلسله نشست‌های «ترجمهٔ متون مقدس؛ بایدها و نبایدها» برگزار شد.

دومین نشست از سلسله نشست‌های «ترجمة متون مقدس؛ بایدها و نباید‌ها» یکشنبه سی‌ام اردیبهشت ماه برگزار شد
دومین نشست از سلسله نشست‌های «ترجمهٔ متون مقدس؛ بایدها و نبایدها» برگزار شد.

استاد احمد شهدادی در ادامه نشست قبلی به تقسیم بندی مخاطبان و خوانندگان پرداخت و افزود: برای هر متنی دو خواننده وجود دارد ایده آل و معمولی. خوانندة ایده‌آل با پیش فرض‌های زبان مبدا و فرهنگ متن مبدا آشناست و تکلیف مترجم با چنین مخاطبانی روشن است ولی مترجم متون مقدس بایستی در ترجمه مخاطب و خوانندة خود را از نوع معمولی بداند یعنی پیش فرض را بر این بگذارد کخ خواننده با فرهنگ و زبان متن مقصد آگاهی ندارد و طبیعتا با اصطلاحات زبانی ناآشناست. اینجاست که مترجم باید روش خود را در ترجمه تغییر دهد تا بتواند ابهامات ذهنی مخاطبان را روشن سازد نه اینکه بر آن‌ها بیفزاید.

وی در ادامه به سبک شناسی متون مقدس پرداخت و گفت: متون مقدس دارای بار ادبی و بلاغی خاصی هستند و این سوال مطرح است که آیا در ترجمه باید بار ادبی تماما منتقل شود؟ از طرفی تهی کردن متن از بار ادبی نیز درست نیست. نکته اینجاست که انتقال سبک نثر تماما ممکن و شدنی نیست و بایستی میانه راه را انتخاب کرد که من معتقدم بایستی به ترجمه مفهومی بپردازیم. ترجمه سبک امری نسبی است و در مقام بعد از ترجمه مفهومی قرار دارد.

ایشان در ادامه افزود: من ایده‌ای را مطرح ساختم که نام آن را نظریه میدان فهم گذاشته‌ام. میدان فهم فرایندی است که در حیطه ذهن و شناخت ما شکل می‌گیرد. هر مترجمی یک منِ جغرافیایی، منِ تاریخی، منِ فرهنگی، منِ زیبایی شناختی و منِ حقوقی دارد که همه آن‌ها برآمده از کانتکس و بافتی است که مترجم در آن رشد و نمو داشته و به نوع تربیت خانوادگی وی و تحصیلات و کتاب‌هایی که مطالعه کرده بستگی دارد و همه آن ها در ترجمه و نوع نگرش مترجم به متن دخالت دارند و به شکلی بروز و ظهور می‌یابند.

وی در پایان خطاهای شناختی و روش‌شناختی و مفروضه‌های نادرست در ترجمه متون مقدس را برشمرد که عبارتند از: 1. ترجمة کامل ممکن است؛ 2. پرکردن فاصلة میان متن مبدا و مقصد شدنی است؛ 3. ترجمة سبک ممکن است و کاملا می‌توان آن را به متن مقصد منتقل کرد؛ 4. مترجم نباید دارای نظریه و نقشه راه باشد و 5. امر غیرتاریخی ممکن است که در نهایت به قدسی سازی متن مقدس می‌انجامد.

امیدوارم با رفع خطاهای شناختی فوق در شفاف سازی متون دینی بکوشیم و باز هم تکرار می‌کنم که از نظر من تنها راه برای دستیابی به خوانشی کاربردی و کارا از متون مقدس، بهره گیری از ترجمه مفهومی است.

لازم به یادآوری است که این سلسله نشست‌ها به میزبانی و تلاش موسسة علمی فرهنگی دارالعرفان الشیعی برگزار می‌گردد و با دعوت از صاحب نظران نامی این نشست‌ها ادامه خواهد داشت. 

0
100% (نفر 1)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

گزارش تصویری از مراسم دعای عرفه 1403
سومین نشست از سلسله نشست‌های «ترجمهٔ متون مقدس؛ ...
دومین نشست از سلسله نشست‌های «ترجمهٔ متون مقدس؛ ...
پیام تسلیت استاد انصاریان
اولین نشست از سلسله نشست‌های «ترجمهٔ متون مقدس؛ ...
حضور انتشارات دارالعرفان و تازه‌های نشر در سی و ...
گزارش خبری اولین نشست از سلسله نشست‌های اخلاق و ...
پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

آشنایی با مركز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
خشم مردم کابل از قرآن سوزی در کلیسای آمریکایی
محاکمه 400 تن از معترضان بحرینی
اهمیت شناخت خود ازنظر استاد انصاريان
گزارش تصویری/ جشن میلاد پیامبر(ص) در "سامارو" ...
اعمال محدودیت در صدور گذرنامه برای مسلمانان چین
استاد انصاریان: از مصادیق رحمت الهی مهلت به ...
رنگ خدا در روایات همان اسلام است
استاد انصاریان: فضیلت گناه‌ نکردن بالاتر از ...
گزارش خبری اولین نشست از سلسله نشست‌های اخلاق و ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^