منبع : مبادی اخلاق در قرآن , جوادی آملی، عبدالله
خدای سبحان کمال محض و کمال آفرین است؛ هر چه از او ظهور کند کامل است. عالم و آدم از او ظهور کرده و هر دو از مظاهر کمال حقند، هم کمال نفسی دارند و هم از کمال نسبی برخوردارند : «ما تری فی خلق ...
مجله:پرسمان-آذر 1380، پیش شماره 4
نویسنده : احمد رسولی رشته مترجمی زبان انگلیسی / علی کریم پور قراملکی
قرآن چنان که صاحب نظران گفته اند - چون دریایی عمیق است و هیچ کتابی را نمی توان با آن مقایسه کرد . یکی از نشانه های معانی و مفاهیم قرآن گستره خاص ...
در قرآن کریم لقب محسنین و یا نیکان به دو دسته از مردم استناد داده شده است. گروه اول کسانی هستند که به دیگران خیر و نیکی میرسانند. گروه دوم نیز کسانی هستند که کارهای خوب انجام میدهند.
کاربرد اول واژه محسنین
۱ـ )الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي ...
تصوير كلّي انسان در قرآن چگونه است ؟ آيا انسان به فضايل نزديك تر است يا به رذايل ؟
از نظر قرآن , انسان موجودي است كه توانايي دارد جهان را مسخّر كند و فرشتگان را به خدمت خويش بگمارد و هم مي تواند به (اسفل سافلين)سقوط كند. اين انسان است كه بايد ...
قرآن مجید شخصیت انسان را به گونهای بیان نموده است که هم متمایز از حیوانات است و هم انسانها را تنها به خاطر ویژگیهای جسمانی در یک جایگاه به شمار نمیآورد، بلکه انسانهای با ویژگیهای روحی و روانی را در یک جایگاه شخصیتی معرفی ...
روح خدا در انسان دمیده نشده است بلکه روح، مخلوق خاص و ویژه است که خداوند آن را در انسان بودیعه گذاشته است و خداوند چیزی از وجود و ذات خودش را به احدی نداده است و این کار اصلا غیر معقول است . و آیه : وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي / و از روح خود در آن ...
هر انسانی در ژرفای فطرت خویش به طور روشن می یابد که به «زندگی جاوید» عشق می ورزد و از هرگونه زوال و نابودی رنج می َبرد، و از آن می گریزد. انسان های گذشته و آینده نیز این چنین عشقی را دارا بوده و هستند، بلکه غیر از انسان سایر موجودات نیز عشق به ...