روایاتى که در آن «کتاب الله و سنتى» آمده غالباً بدون سند ذکر شده و یا در سند آن ها شخصیت هایى چون اسماعیل بن ابى اویس، صالح بن موسى طلحى، سیف بن عمر تمیمى قرار دارند که غالب علماى رجال اهل سنت آنان را تضعیف کرده اند. از طرف دیگر «کتاب الله و ...
نويسنده: سید علی کمالی دزفولیمنبع: قرآن شناسی عمومی
پيغمبر اكرم(ص) خود وحي را از خداوند متعال فرا مي گرفت. خداوند آن را در سينه پيغمبر حفظ مي كرد، زبانش را به قرائت و ترتيل آن گويا مي ساخت، سپس آن را برايش بيان مي كرد؛ كما قال تعالي:لا تُحَرِّكْ ...
نويسنده: علي راد
1. اصل آزادي انسان گم شدهبه هر شيء مادي گم شده و همچنين حيواني كه در جايي غير از ملك صاحبش يافت شود و از قراين چنين برآيد كه گم شده است، « لُقَطه » اطلاق مي گردد. اين مسئله به حسب موضوع شيء گم شده و نوع آن، احكام متفاوتي مي ...
نويسنده: علي راد
دو. دليل عقلي
افزون بر ادله ي نقلي در اعتبار مبناي « عترت: وارثان برگزيده ي كتاب و سنت » دليل عقلي نيز بر تأييد آن از سوي بزرگان اماميه اقامه شده است. مفاد دليل عقلي لزوم حفظ شريعت توسط فردي از افراد عترت نبوي و مصونيت آن ...
نویسنده: آیت الله سید ابوالقاسم دهکردی اصفهانی(ره)
«عترت» به معنای نسل و قبیله ای است که بسیار نزدیک باشند به انسان.عن الصحاح: و عترة الرجل: نسله و رهطه الأدنون (1) و «ذرّیّة» در لغت به معنای اولاد است. فعن الصحاح: و ذرّیّة الرجل ولده.(2) ...
نويسنده: علي راد
در مبناي « عترت، وارثان برگزيده ي قرآن » مراد از عترت، اهل بيت حضرت محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) هستند كه داراي مقام عصمت اند و در حديث ثقلين به عنوان « ثقل قرآن » معرفي شده اند. دارندگان مقام عترت منحصر در ...
مأمون پرسید: معناى این آیه را برایم بگوئید: «ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتابَ الَّذِینَ اصْطَفَیْنا مِنْ عِبادِنا/ سپس کتاب را به عنوان ارث به کسانى از بندگانمان که آنان را برگزیده بودیم دادیم» (فاطر/ ۳۲)
ریّان بن صلت گوید: حضرت رضا علیه ...