فارسی
پنجشنبه 01 آذر 1403 - الخميس 18 جمادى الاول 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه



فراز 24 از دعای 16 ( یقین به بهشت و جهنم )

وَ أَنَا حِينَئِذٍ مُوقِنٌ بِأَنَّ مُنْتَهَى دَعْوَتِكَ إِلَى الْجَنَّةِ ، وَ مُنْتَهَى دَعْوَتِهِ إِلَي النَّارِ .
اين در صورتى است كه يقين دارم عاقبت دعوت تو به بهشت منتهى مى‌شود و دعوت شيطان، عاقبتش آتش جهنم مى‌باشد.

5- عاقبت دعوت خدا و شيطان‌

غفلت و لجاجت از بهترين ابزار دعوت شيطان است كه با آنها به دشوارترين هدف خود مى‌رسد؛ زيرا هرگاه بتواند راه عقل و دل انسان را ببندد و صحنه را تيره و تار سازد، جلودارى بر سر راهش نخواهد بود و او با تمام وجود در اختيار شيطان قرار مى‌گيرد.

هدايت گران براى بيرون آوردن انسان از سلطه شيطان به راحتى نمى‌توانند او را نجات دهند، چه بسا چنان وجودش در وجود شيطان ذوب شده و در زمره ياران او درآيد كه دورترين آدم از رحمت خداوند گردد. رحمتى كه بايد هزينه راه سعادت خود كند، در راه پيروى از شيطان خرج كرده و از درهاى گشوده مغفرت حق بگريزد و به سوى دام ذلّت باطل فرود آيد. او همانند بيمارى ترسان و نالان از دست طبيب دلسوز به سوى مواد مخدّرى سوزنده فرار مى‌كند و سرانجام در آن لجن‌زار مى‌ميرد؛ زيرا آنگاه كه پيام رسان الهى در قيامت فرياد برمى‌آورد و مى‌فرمايد:

﴿وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا * وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ ۗ وَكَفَىٰ بِرَبِّكَ هَادِيًا وَنَصِيرًا﴾«1»

و پيامبر [درقيامت‌] مى‌گويد: پروردگارا! همانا قوم من اين قرآن را متروك گذاشتند!* و ما اين گونه براى هر پيامبرى دشمنانى از مجرمان قرار داديم، و كافى است كه پروردگارت [براى تو] راهنما و يارى دهنده باشد.

پس آن ظالمى كه از هدايت الهى محروم گشته و به بيگانه اعتماد كرده است با گزيدن دست خود چنين حالى دارد كه مى‌گويد:

﴿وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَىٰ يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا * يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا * لَقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِي ۗ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِلْإِنْسَانِ خَذُولًا﴾«2»

و روزى كه ستمكار، دو دست خود را [از شدت اندوه و حسرت به دندان‌] مى‌گزد [و] مى‌گويد: اى كاش همراه اين پيامبر راهى به سوى حق برمى‌گرفتم،* اى واى، كاش من فلانى را [كه سبب بدبختى من شد] به دوستى نمى‌گرفتم،* بى‌ترديد مرا از قرآن پس از آن كه برايم آمد گمراه كرد. و شيطان همواره انسان را [پس از گمراه كردنش تنها و غريب در وادى هلاكت‌] وامى‌گذارد.

بنابراين او از دشمن‌شناسى و دورى از آن غفلت ورزيده است، در تمامى عمر خود يك روز در نيك‌بختى چشم باز نكرده و آفتاب هدايت را در وجودش نتابانيده است.

مراد حضرت سجاد (عليه السلام) از اين كه فرمود:

«أَقِفُ بَيْنَ دَعْوَتِكَ وَ دَعْوَةِ الشَّيْطَانِ»

يعنى انسان آمادگى پذيرش هدايت و گمراهى را دارد و تابلوهاى راهنمايى هم در سراسر جاده زندگى نصب شده است ولى او با بى‌توجهى به راهنما به سوى درّه نيستى حركت مى‌كند.

حقيقت دعوت خداوند بر اساس برهان عقلى و شرعى براى مكلّفين روشن است تا به سوى معرفت و توحيد و طاعت او رهبرى شوند؛ ولى دعوت شيطان بر پايه وسوسه‌ها و تشويق‌ها و زينت‌هاى حرام صورت مى‌گيرد تا بندگان خدا را به خود نزديك سازد. سپس در دستان خود نگه دارد و از كج راه‌ها عبور دهد بدون آن كه حكومت بر آنها داشته باشد. تنها او ميل شديد بر ارتكاب گناهى را در نفس آدم فراهم مى‌سازد و تا مرحله انجام آن يارى مى‌دهد و پس از پايان عمل او را رها مى‌كند.

از ابن عباس نقل شده كه گفت:

هر چه با قرآن مخالف باشد از گام‌هاى شيطان است.«3»

علّامه طباطبائى رحمه الله در اين‌باره مى‌نويسد:

«مقصود از پيروى كردن از گام‌هاى شيطان پيروى از تمام دعوت‌هاى باطل او نيست؛ بلكه مقصود پيروى كردن از او در مسائل مربوط به دين است؛ به اين معنا كه باطل را به لباس و زيور حق مى‌آرايد و بر روى چيزهاى غيردينى نام دين مى‌گذارد و انسان هم ندانسته و بدون آن كه متوجّه واقعيت باشد از آنها پيروى مى‌كند«4»

از اين رو پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) از فتنه‌هاى پديد آمده به وسيله شيطان خبر مى‌دهد و مى‌فرمايد:

در آينده فتنه‌ها و حوادث گمراه كننده‌اى پيش خواهد آمد كه انسان صبح خود را با ايمان آغاز مى‌كند و شب كه فرا مى‌رسد به كفر افتاده است، مگر كسى كه خداى تعالى او را به دانش و آگاهى زنده كرده باشد.«5»

امام على (عليه السلام) در خطبه قاصعه راه گريز از شيطان را چنين بيان مى‌فرمايد:

فَاحْذَرُوا عِبادَ اللَّهِ عَدُوَّ اللَّهِ انْ يُعْدِيَكُمْ بِدائِهِ، وَ انْ يَسْتَفِزَّكُمْ بِنِدائِهِ وَ انْ يُجْلِبَ عَلَيْكُمْ بِخَيْلِهِ وَ رَجِلِهِ. فَلَعَمْرى‌ لَقَدْ فَوَّقَ لَكُمْ سَهْمَ الْوَعيدِ وَ اغْرَقَ لَكُمْ بِالنَّزْعِ الشَّديدِ وَ رَماكُمْ مِنْ مَكانٍ قَريبٍ وَ قالَ: رَبِّ بِما اغْوَيْتَنى لَازَيِّنَنَّ لَهُمْ فِى الأَرْضِ وَ لَاغْوِيَنَّهُمْ اجْمَعِينَ، قَذْفاً بِغَيْبٍ بَعيدٍ، وَ رَجْماً بِظَنٍّ غَيْرِ مُصيبٍ، صَدَّقَهُ بِهِ ابْناءُ الْحَمِيَّةَ وَ اخْوانُ الْعَصَبِيَّةِ وَ فُرْسانُ الْكِبْرِ وَ الْجاهِلِيَّةِ ...«6»

بندگان خدا، از دشمن خدا حذر كنيد، مبادا آن كه شما را به درد خود مبتلا كند و با ندايش شما را به حركت آورد و با ارتش سواره و پياده‌اش بر شما بتازد. به جان مردم سوگند كه تيرى سهمناك عليه شما به كمان گذاشته و كمان را با شدت هر چه تمامتر كشيده و از مكانى نزديك به شما تير انداخته و گفته: «پروردگارا! براى آن كه مرا اغوا كردى، زر و زينت دنيا را در زمين در برابر ديده آنان جلوه مى‌دهم و همه را به ضلالت دچار مى‌نمايم به تاريكى تيرى به هدفى دور انداخت و گمانى ناصواب و خطا بر زبان راند، ولى زادگان كبر و نخوت با عمل خود ادّعايش را تصديق كردند و برادران عصبيّت و سواران كبر و جاهليت آن گفتار كج و باطل را راست آورند ....

بنابراين بايد شيوه مقابله با دعوت‌هاى مفسده‌انگيز شيطان و انصارش را جدى گرفت؛ كه امام كاظم (عليه السلام) در سفارش خويش به هشام كه پرسيد با چه دشمنانى بايد مبارزه نمود؟ حضرت فرمود:

دشمنى تو با ابليس بايد سخت باشد و نبايد كه او در تلاشش براى نابودى تو، شكيباتر و در مبارزه‌ات با او پايدارتر از تو باشد؛ زيرا ابليس با همه قدرتش‌ از تو ناتوان‌تر است و با همه بديش كمتر از تو مى‌تواند ضربه زند. اگر تو به خداوند پناه برى هر آينه به راهى راست هدايت شده‌اى.«7»

______________________________

(1)- فرقان (25): 30- 31.

(2)- فرقان (25): 27- 29.

(3)- الدّر المنثور: 1/ 167.

(4)- تفسير الميزان: 2/ 101، ذيل آيه 208 سوره بقره.

(5)- كنز العمال: 11/ 125، حديث 30882؛ الجامع الصغير: 1/ 515، حديث 3358.

(6)- نهج البلاغه: خطبه 234.

(7)- بحار الأنوار: 75/ 315، باب 25، حديث 1؛ تحف العقول: 399.


انتخاب شرح:
- حسین انصاریان - محمد رضا آشتیاني - محمد جعفر امامی - حسن ممدوحی کرمانشاهی - محمد بن سلیمان تنکابنی - محمد علي مدرسی چهاردهی - بدیع الزمان قهپائی - سید عليخان حسينی حسنی مدنی شيرازی - سید علیخان حسينی حسنی مدنی شيرازی - سید محمد باقر حسينی (داماد) - سید محمد باقر موسوی حسينی شيرازی - سید محمد حسین فضل الله - سید محمد شيرازی - سید نعمة الله جزائری - عباس علی موسوی - محمد جواد مغنیه - محمد دارابی - نبیل شعبان
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^