صبر معناى وسيع و گستردهاى دارد كه هم صبر بر اطاعت را شامل مىشود، هم صبر در برابر انگيزههاى معصيت، و هم صبر در برابر مصايب و حوادث ناگوار و از دست دادن نيروها و سرمايه و ثمرات.
اصولًا هر انسانى بعد از اين كه بصيرت و شناخت واقعى نسبت به حضرت حق پيدا كرد و قدم در مسير عمل و اطاعت گذاشت با موانع و مشكلاتى روبرو خواهد شد كه اگر استقامت و صبر نداشته باشد، هرگز نمىتواند احقاق حق كرده و عمل صالحى انجام دهد و يا ايمان خود را حفظ كند.
و به عبارت ديگر احقاق حق، اجراى حق، اداى حق در جامعه جز با يك حركت و تصميمگيرى عمومى و استقامت در برابر موانع ممكن نيست.
بهتر است بررسى كنيم و ببينيم كه تفسير صبر چيست:
پيامبر گرامى اسلام (صلى الله عليه و آله) تفسير صبر را از زبان جبرئيل، چنين مىفرمايد:
اى جبرئيل! معناى صبر چيست؟ جبرئيل گفت: اين كه در سختى صبر كنى همچنان كه در روزگار آسايش صبر مىكنى، در تهيدستى صبر كنى همچنان كه در هنگام توانگرى صبر مىكنى در بيمارى و گرفتارى صبر كنى همچنان كه در زمان سلامت و عافيت صبر مىكنى، آدم صبور از بلايى كه به او مىرسد نزد مخلوق زبان به شكوه نمىگشايد.
آرى، شكيبايى در برابر حوادث سخت و ناگوار و طوفانهاى سنگين نشانه شخصيت و وسعت روح آدمى است آن چنان وسعتى كه حوادث بزرگ را در خود جاى مىدهد و لرزان نمىگردد. ولى گاهى انسان به ظاهر شكيبايى مىكند امّا با كلمات زننده كه نشانه ناسپاسى و عدم تحمل حادثه است، اين شكيبايى را زشت و بدنما مىكند.
اما افراد با ايمان و قوى الاراده و پرظرفيت در اين گونه حوادث، هرگز پيمانه صبرشان لبريز نمىگردد و سختى كه نشانه ناسپاسى و كفران و بىتابى و جزع باشد به زبان جارى نمىسازند و اين گونه صبر همان صبر جميل است كه صبر واقعى و تام و كمال و بىنقص مىباشد.
پيامبر (صلى الله عليه و آله) مىفرمايد:
انسان صابر داراى سه نشانه مىباشد:
نشانههاى صابر سه چيز است: اول: آن كه تنبلى نمىورزد. دوم: آن كه افسرده و دل تنگ نمىشود و سوم: آن كه از پروردگار خود شكوه نمىكند؛ زيرا اگر تنبل باشد حق را فرو مىگذارد و اگر افسرده و دل تنگ باشد، شكر نمىگذارد و اگر از پروردگارش شكايت كند، معصيت او كرده باشد.
اگر انسان، صبورى را پيشه خود كرد و در برابر مشكلات و سختىها استوار و مقاوم ايستاد، به عمق كلام حضرت حق كه از كلام رسول الهى بيان شده، مىرسد و شهد و شيرينى كلام بارى تعالى را در اين حديث قدسى خواهد چشيد كه درباره اجر صابران اين گونه بيان مىفرمايد:
هنگامى كه مصيبتى متوجه يكى از بندگانم در بدن يا مال يا فرزندش مىكنم و او با صبر جميل با آن مقابله مىكند، حيا مىكنم كه در قيامت ميزان سنجش اعمال براى او نصب كنم يا نامه عمل او را بگشايم.
در تكميل و توضيح و تفسير اين فراز به خلاصه فرمايش امام صادق (عليه السلام) به يار گرامى خود حفص بن غياث توجه كنيد كه فرمود:
كسى كه صبر كند، مدتى كوتاه صبر مىكند (و به دنبال آن پيروزى است) و كسى كه بىتابى مىكند مدتى كوتاه بىتابى مىكند (و سرانجام شكست است) سپس فرمود: بر تو باد به صبر و شكيبايى در تمام كارها؛ زيرا خداوند بزرگ، محمد (صلى الله عليه و آله) را مبعوث كرد و به او دستور صبر و مدارا داد و فرمود:
«در مقابل آنچه آنها مىگويند شكيبايى كن و در صورت لزوم از آنها جدا شو. امّا نه جدا شدنى كه مانع دعوت به سوى حق گردد.»
و نيز فرمود:
و سپس افزود:
بار ديگر او را تكذيب و متّهم ساختند، او اندوهگين شد، خداوند اين سخن را بر او نازل كرد كه:
پيامبر باز هم شكيبايى كرد تا اين كه آنها از حد گذراندند، نام خدا را به بدى بر زبان جارى كردند و تكذيب نمودند. پيامبر (صلى الله عليه و آله) عرض كرد:
سپس مىافزايد:
اين جا بود كه پيغمبر گرامى اسلام (صلى الله عليه و آله) فرمود:
صبر در برابر ايمان همچون سر است در مقابل تن.
و سرانجام اين استقامت و صبر، سبب پيروزى او بر مشركان شد.
______________________________
(1)- بحار الأنوار: 66/ 373، باب 37، حديث 19؛ معانى الاخبار: 261، حديث 1.
(2)- بحار الأنوار: 68/ 86، باب 62، حديث 35؛ علل الشرايع: 2/ 498، باب 253، حديث 1.
(3)- بحار الأنوار: 78/ 209، باب 2، ذيل حديث 25؛ الدّعوات: 172، حديث 484.
(10)- بحار الأنوار: 68/ 60، باب 62، حديث 1؛ الكافى: 2/ 88، حديث 3.