و اگر فرمانبر را بر آنچه (عملش كه) تو او را بر آن وادار نمودهاى (قدرت بر آن را به او دادهاى) پاداش مىدادى نزديك بود كه پاداش تو را نيابد، و نعمت و بخششت از دست او برود (چون كسى به عمل و كردار ديگرى سزاوار پاداش نمىگردد) ولى تو به كرم و بزرگواريت او را بر عمل در مدت كوتاه نيست شدنى (دنيا) به پاداش در مدت دراز هميشگى (آخرت) و بر كردارى كه پايانش نزديك و زايل شدنى است به پاداشى كه پايانش طولانى و جاودانى است پاداش دادهاى (حضرت صادق- عليهالسلام- فرموده: اينكه اهل آتش «دوزخ» هميشه در آتشاند براى آنست كه نيت و قصدشان در دنيا اين بوده كه اگر در آن جاويد مىبودند، هميشه خدا را معصيت مىكردند، و اينكه اهل بهشت هميشه در بهشتاند براى آنست كه قصدشان در دنيا چنين بوده كه اگر در آن جاويد مىبودند هميشه خدا را اطاعت مىنمودند، پس اهل آتش و بهشت به سبب قصدشان جاويد مىباشند