فارسی
سه شنبه 11 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 20 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

آغاز و انجام قرآن ، نمودار محبّت

نزول قرآن مجيد بر قلب ملكوتى پيامبر با آيه شريفه بِسْمِ اللّه ِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ كه نمودار مهر و محبّت و عشق و رحمت خداست ، شروع شد و در آن آيه شريفه سخن از رحمانيّت خداست كه همه هستى رشحه اى از ظهور آن است : الرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى * لَهُ مَا فِى السَّماوَاتِ وَمَا فِى الاْءَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَمَا تَحْتَ الثَرَى 
[ خداى ] رحمان بر تخت فرمانروايى و تدبير امور آفرينش چيره و مسلّط است . * آنچه در آسمان ها و زمين و آنچه ميان آن دو و آنچه زير زمين است ، فقط در سيطره مالكيّت و فرمانروايى اوست .
و بهشت جلوه اى تام از آن حقيقت مى باشد : إِلاَّ مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحاً فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلاَ يُظْلَمُونَ شَيْئاً * جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِى وَعَدَ الرَّحْمنُ عِبَادَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّهُ كَانَ وَعْدُهُ مَأْتِيّاً
مگر آنان كه توبه كرده و ايمان آورده و كار شايسته انجام داده اند ، پس آنان به بهشت درآيند و ذرّه اى مورد ستم قرار نمى گيرند . * بهشت هاى جاويدى كه [ خداى ] رحمان به بندگانش وعده داده در حالى كه اكنون از نظرها پنهان است ، يقيناً وعده خدا آمدنى است . و بازگشت اهل تقوا در محشر به آن است :
يَوْمَ نحْشُرُ الْمُتَّقِينَ إِلَى الرَّحْمنِ وَفْداً
[ ياد كن ] روزى را كه پرهيزكاران را به ضيافت و ميهمانى [ خداى [ رحمان گرد مى آوريم .
و پديده با عظمت شفاعت ظهورى از آن واقعيت است : يَوْمَئِذٍ لاَّ تَنفَعُ الشَّفَاعَةُ إِلاَّ مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَرَضِى لَهُ قَوْلاً
در آن روز شفاعت كسى سودى ندهد مگر آن كه [ خداى [رحمان به او اذن دهد و گفتارش را [ در مورد شفاعت از ديگران ] بپسندد . همچنين در آيه شريفه بِسْمِ اللّه ِ سخن از رحيميت خداست كه هر رزق حلالى و هر گذشت و لطفى جلوه اى از آن است : فَكُلُوا مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلاَلاً طَيِّباً وَاتَّقُوا اللّه َ إِنَّ اللّه َ غَفُورٌ رَحِيمٌ  .
آنچه از غنيمت [ در ميدان جنگ ] گرفته ايد ، حلال و پاكيزه بخوريد و از خدا پروا كنيد ؛ يقيناً خدا بسيار آمرزنده و مهربان است . . . . مَا عَلَى الُْمحْسِنِينَ مِن سَبِيلٍ وَاللّه ُ غَفُورٌ رَحِيمٌ .
. . . بر نيكوكاران [ معذور ] هيچ مؤاخذه و سرزنشى نيست ، و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است .
و راه ورود به رحمت خاص الهى است :
. . . سَيُدْخِلُهُمُ اللّه ُ فِى رَحْمَتِهِ إِنَّ اللّه َ غَفُورٌ رَحِيمٌ.
. . . به زودى خدا آنان را در رحمتش در آورد ؛ زيرا خدا بسيار آمرزنده و مهربان است .
و موجب پذيرش توبه و پذيرش صدقات است : أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللّه َ هُوَ يَقْبَلُ التَّوبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَأْخُذُ الْصَّدَقَاتِ وَأَنَّ اللّه َ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ.
آيا نداسته اند كه فقط خداست كه از بندگانش توبه را مى پذيرد و صدقات را دريافت مى كند ؟ و يقيناً خداست كه بسيار توبه پذير و مهربان است . و همچنين راه نجات از نفس اماره مى باشد :
وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِى إِنَّ النَّفْسَ لاَءَمَّارَةُ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّى إِنَّ رَبِّى غَفُورٌ رَّحِيمٌ .
من خود را از گناه تبرئه نمى كنم ؛ زيرا نفس طغيان گر بسيار به بدى فرمان مى دهد مگر زمانى كه پروردگارم رحم كند ؛ زيرا پروردگارم بسيار آمرزنده و مهربان است . و موجب آفرينش ابزار زندگى است :
وَتَحْمِلُ أَثْقَالَكُمْ إِلَى بَلَدٍ لَّمْ تَكُونُوا بَالِغِيهِ إِلاَّ بِشِقِّ الاْءَنفُسِ إِنَّ رَبَّكُمْ لَرَؤُوفٌ رَّحِيمٌ  .
و بارهاى سنگين شما را تا شهرى كه جز با دشوارى و مشقت به آن نمى رسيد ، حمل مى كنند ؛ يقيناً پروردگارتان رئوف و بسيار مهربان است . و نعمت هاى بى شمار و نزول قرآن جلوه اى از آن است :
وَإِن تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللّه َ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ اللّه َ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ  .
و اگر نعمت هاى خدا را شماره كنيد ، هرگز نمى توانيد آن ها را به شمار آوريد ؛ يقيناً خدا بسيار آمرزنده و مهربان است . تَنزِيلَ الْعَزِيْزِ الرَّحِيمِ  . [ قرآن ] نازل شده تواناى شكست ناپذير و مهربان است .
پايان قرآن مجيد هم با سوره اى است كه ابتدايش آيه بِسْمِ اللّه ِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ و محتوايش دعوت مردم براى پناه بردن به رب ناس ، پادشاه ناس و معبود ناس است كه لطف و مهر و رحمتش نسبت به ناس بى نهايت و بى پايان است . اگر انسان به وسيله قرآن تربيت شود و قلبش جلوه گاه آيات كتاب خدا گردد ، بى ترديد منبعى از مهر و محبّت و عاطفه و دل سوزى مى شود . نكته اى كه بسيار مهم است و در اين بخش شايسته است مورد توجه قرار گيرد ، اين است كه ما اهل ايمان شبانه روز در ده ركعت نماز از نمازهاى يوميه بيست بار حضرت حق را به دو صفت رحمن و رحيم به صورت فريضه اى شرعى مى خوانيم ، اين دو صفت فقط براى قرائت با زبان مقرّر نشده است ، بلكه نمازگزار با تكيه به عنايت و لطف حق بايد قلب خود را از طريق نماز كه منبع فيض و انرژى است به مهر و رحمت بيارايد و آن را در همه امور مثبت براى ديگران به خاطر خدا و جلب خشنودى او هزينه كند تا از اين راه به پاداش و ثواب دنيايى و آخرتى برسد و درونش همچون درون پيامبر صلي الله عليه و آله ـ كه در سوره مباركه توبه به رئوف و رحيم بودن بر اهل ايمان وصف شده25
ـ آراسته شود و نهايتاً متخلق به اخلاق حق گردد .

بر گويندگان و نويسندگان كتاب هاى دينى است كه مردم را با محبّت و عشق پروردگار به بندگان آشنا كنند و درباره حضرت حق به صورتى سخن و قلم نرانند كه مردم را به خصوص گناه كارى كه علاقه دارد از گناهش برگردد و توبه كند ، از او برانند و نااميد كنند . پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله مى فرمايد :
« إنَّ رَجُلاً قَالَ يَوماً : وَاللّه ِ لاَ يَغفِرُ اللّه ُ لِفُلانٍ قَاَلَ اللّه َُ عَزَّوَجَلَّ : مَنْ ذَالَّذى تَألَّى عَلَىَّ أن لاَ أغفِرَ لِفُلانٍ ؟ فَإنِّى قَدْ غَفَرْتُ لِفُلانٍ وَأحبَطْتُ عَمَلَ المُتَأَلِّى بِقَولِهِ : لاَ يَغْفِرُ اللّه ُ لِفُلانٍ ».
روزى مردى گفت : به خدا سوگند خدا فلانى را نمى آمرزد ، خداى عزّوجلّ فرمود : كيست آن كه سوگند خورد من فلانى را نمى آمرزم ، بى ترديد فلانى را آمرزيدم و عمل سوگند خورده را به خاطر افترايى كه به من بست كه خدا فلانى را نمى آمرزد نابود كردم ! !
آرى ؛ كسى كه خدا را نسبت به بنده اش بى مهر و محبّت نشان دهد و راه رحمت او را بسته انگارد ، جريمه اش نابودى اعمال اوست .


منبع : برگرفته از کتاب با کاروان نور استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

سقوط پس از رفعت‏
امام مهربان
عفت وپاکدامنی
ممارست و تحمل، راز موفقيت‏
فرمانروايان در قرآن و حديث‏
غفلت، خسارت و مرگ معنوى‏
علت قبول نشدن توبه
دیدن امام حسین(ع)
دومين سفر به شام‏
محور عشق

بیشترین بازدید این مجموعه

علت قبول نشدن توبه
قدر شناسان نعمت
گفتاری در باب توبه (1)
مهرورزى و طلب غفران
خانه‏اى در بهشت‏
ممارست و تحمل، راز موفقيت‏
حبیب من به بهشت برو!
هشدار امام باقر(ع)!؟
توفیق بزرگ، ترس از خدا
دیدن امام حسین(ع)

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^