فارسی
جمعه 28 ارديبهشت 1403 - الجمعة 8 ذي القعدة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

آثار و عكس‏العمل اعمال

از حقايقى كه تجربه حيات انسان ثابت كرده است و آيات قرآن و روايات اهل بيت قدس سرهما هم آن را جزء مسلّمات غير قابل ترديد مى داند ، عكس العمل دنيايى و آخرتى نسبت به هر عمل ظاهرى و باطنى است . بدون شك اگر عمل انسان چه كوچك و چه بزرگ مثبت باشد ، عكس العمل و پاسخ آن نيز مثبت است و اگر عمل منفى باشد عكس العمل و پاسخ آن منفى است مگر اين كه آن عمل منفى را توبه واقعى از عهده انسان برطرف كند و جاى پايى از آن برجاى نماند .
در اين زمينه در ادبيات پارسى قطعه اى جالب بر اساس اين حقيقت كه در تاريخ تحقق يافته ، سروده شده كه ثبتش در اين دفتر خالى از لطف نيست ،
 نادره مردى زعرب هوشمند   گفت به عبدالملك از راه پند
 روى همين مسند و اين تكيه گاه   زير همين قبّه و اين بارگاه
 بودم و ديدم بر ابن زياد   آه چه ديدم كه دو چشمم مباد
 تازه سرى چون سپر آسمان   طلعت خورشيد زِ رويش نهان
 بعد زِ چندى سر آن خيره سر   بُد بر مختار به روى سپر
 بعد كه مصعب سر و سردار شد   دستكش او سر مختار شد
 نك سر مصعب به تقاضاى كار   تا چه كند با تو دگر روزگار
از جمله حالات باطنى و حقايق معنوى كه در همه انسان ها به صورت مايه فطرى و سرمايه معنوى قرار داده شده و راه هزينه آن هم از سوى آفريننده آن و فرستادگانش تعيين گشته ، حالت مهر و محبّت و عاطفه و علاقه است كه اهل دل مى گويند : وقتى اين حالت كامل گردد و اوج يابد تبديل به عشق مى شود . عشق و محبّت اگر در مسير مثبت هزينه شود ، عكس العمل نيز مثبت و در آخرت به صورت پاداش پر ارزش ابدى است و اگر منفى و شيطانى مصرف گردد عكس العملش نيز منفى و در آخرت به شكل كيفر ابدى و آتش دوزخ است . اين حقيقتى است كه قرآن مجيد و روايات ، ناطق به آن هستند و در زندگى اقوام و ملت ها و خانواده ها و افراد هم به اثبات رسيده است . عكس العمل هر عملى در دايره هستى به طور مستقيم به صاحب عمل مى رسد و در اين برنامه هيچ اشتباهى وجود ندارد ،
وَأَن لَّيْسَ لِلاْءِنسَانِ إِلاَّ مَا سَعَى .
و اين كه براى انسان جز آنچه تلاش كرده [ هيچ نصيب و بهره اى ] نيست .
. . . وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى . . ..
. . . و هيچ سنگين بارى بار گناه ديگرى را بر نمى دارد . . .
در اين جا حقيقت بسيار مهمى را نانوشته نگذارم و آن اين كه در آيات قرآن و روايات به اين مطلب هشدار داده شده كه اگر كسى ميل قلبى و رضايت به عمل مثبت ديگران يا كار منفى و شيطانى افراد داشته باشد ، به خاطر آن ميل قلبى جزء آنان محسوب خواهد شد و از عكس العمل آن ميل در امان نخواهد ماند ، وَلاَ تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمْ النَّارُ . . ..
و به كسانى كه [ به آيات خدا ، پيامبر و مردم مؤمن ] ستم كرده اند ، تمايل و اطمينان نداشته باشيد و تكيه مكنيد كه آتش [ دوزخ ] به شما خواهد رسيد . . .
صالح هروى مى گويد : به حضرت امام رضا عليه السلام گفتم : اى فرزند پيامبر خدا ! در حديثى كه از حضرت امام صادق عليه السلام روايت مى كنند كه آن حضرت فرمود : هنگامى كه قائم خروج كند نسل قاتلان حضرت امام حسين عليه السلام را به خاطر كار پدرانشان به قتل مى رساند ، حضرت امام رضا عليه السلام فرمود : همين طور است ، گفتم : پس معناى آيه : وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى.
كه گفتار خداست چيست ؟ حضرت فرمود : خدا در همه گفتارش صدق و راستى دارد ولى به اين حقيقت هم توجه داشته باش كه نسل و ذريه قاتلان حضرت امام حسين عليه السلام به كار پدران و گذشتگان خويش خشنودند و به آن افتخار مى كنند و هركس راضى و مايل به كارى باشد مانند كننده آن است ، اگر مردى در مشرق كشته شود و مردى در مغرب به كشته شدنش ميل و رضايت داشته باشد ، آن مرد راضى به قتل نزد خدا شريك قاتل محسوب مى شود ، پس قائم زمانى كه خروج كند آن نسلى كه از كشندگان حسين بر جاى مانده ، به خاطر رضايتشان به كار پدرانشان از ميان برمى دارد  .


منبع : برگرفته از کتاب با کاروان نور استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

مبارزه سیدالشهدا(ع)
شناخت از خود
شـکر نعمـت
گريز از دوستى با نادان‏
فرهنگ اسلامی
هشتم شوال سالروز تخریب بقیع
شعله ور شدن محبت اهلبیت با تخریب قبور
دعوت به مجالس اهل بیت(ع)
از آنهایی که می دانند بپرسید
مادرى چون بهترين مربّى‏

بیشترین بازدید این مجموعه

برزخ
هوى‏پرستى زمامداران بنى‏ عباس‏
هشتم شوال سالروز تخریب بقیع
شـکر نعمـت
دعوت به مجالس اهل بیت(ع)
از آنهایی که می دانند بپرسید
شناخت از خود
حضرت زينب (س) معيار تربيت دينى
شعله ور شدن محبت اهلبیت با تخریب قبور
مبارزه سیدالشهدا(ع)

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^