فارسی
شنبه 03 آذر 1403 - السبت 20 جمادى الاول 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

عشق حق به عبد

   منابع : کتاب عرفان اسلامی جلد یک   نوشته: استاد حسین انصاریان  

 

 

قرآن كريم انسانى را كه به پاك كردن خود از گناهان و شستشوى باطن از آلودگيها اقدام كند محبوب خدا برشمرده است:

[إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ ] «1».

يقيناً خدا كسانى را كه بسيار توبه مى كنند، و كسانى را كه خود را [با پذيرش انواع پاكى ها از همه آلودگى ها] پاكيزه مى كنند. دوست دارد.

[فِيهِ رِجالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ ] «2».

______________________________
(1)- بقره (2): 222.

(2)- توبه (9): 108.

در آن مردانى هستند كه خواهان پاكيزگى [و طهارت جسم و جان ] هستند و خدا پاكيزگان را دوست دارد.

و آنان كه به دروغ ادّعاى محبّت خدا مى كنند و خيال مى كنند خدا هم آنان را دوست دارد، معذّب بودن آنان را ردّ بر آن ادّعا دانسته و مى فرمايد:

[قُلْ فَلِمَ يُعَذِّبُكُمْ بِذُنُوبِكُمْ ] «1».

پس چرا خدا شما را به گناهانتان عذاب مى كند؟

اگر شما محبوب خداييد چرا به خاطر گناهانتان به جهنّم عذاب وجدان دچار مى شويد اين گرفتارى شما به عذاب دليل بر اين است كه خدا شما را دوست ندارد، علامت محبّت حق به عبد، توبه عبد است و از شرايط محبّت حق به عبد غفران اوست چنانچه فرموده:

[قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ] «2».

بگو: اگر خدا را دوست داريد، پس مرا پيروى كنيد تا خدا هم شما را دوست بدارد، و گناهانتان را بيامرزد.

شما كه مى گوييد: عاشق خداييم از برنامه هاى الهى كه به وسيله پيامبر صلى الله عليه و آله به شما رسيده پيروى كنيد؛ تا خدا شما را دوست داشته و گناهانتان را ببخشد. توبه يكى از مهمترين فرمان هاى حق است كه عاشق خدا براى اجراى آن قيام كرده و به وسيله آن تمام نواقص خود را رفع و آلودگى هاى خويش را پاك مى كند. و از اين طريق است كه محبوب حق مى شود.

______________________________
(1)- مائده (5): 18.

(2)- آل عمران (3): 31.

قالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله: أَنَّ اللّهَ يُعْطى الْمالَ الْبِرُّ وَالْفاجِرُ وَلا يُعْطى الإيمانَ إلّامَنْ احَبَ «1».

پيامبر بزرگ صلى الله عليه و آله فرمود: خداوند دنيا را به هركه دوست دارد و دوست ندارد عطا مى كند. ولى ايمان وعشق را فقط به كسى كه علاقه دارد عنايت مى كند.

البته در اين زمينه بايد توجّه داشت كه سعى و ظرفيّت و شايستگى عبد شرط است، در صورت كوشش و يافتن ظرفيت و شايستگى، عنايت الهى متوجّه انسان مى گردد و خداوند عبد را به نور ايمان منوّر مى كند. اين نور دليل بر محبّت خدا به عبد است.

قالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله: إِذا أَحَبَّ اللّهُ تَعالى عَبْداً ابْتَلاهُ فَإِنْ أَحَبَّهُ الْحُبَّ الْبالِغِ اقْتَناهُ، فَقالُوا: وَما مَعْنا اقْتَناهُ، قالَ: لا يَتْرُكْ لَهُ مالًا وَلا وَلَداً «2».

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: هنگامى كه خدا به بنده اش محبّت ورزد او را مبتلا مى كند و هنگامى كه عشق حق به عبد به درجه نهايى برسد او را به دست خواهد گرفت، عرضه داشتند: يعنى چه؟ فرمود: برايش اهل و مالى باقى نخواهد گذاشت. (كنايه از اين كه وضع عبد به جايى مى رسد كه ذكر و فكرى و عمل و اخلاقى و حركت و سكونى جز او نخواهد داشت و هرچه در اختيار اوست فداى محبوب مى كند).

و به قول فيض بزرگوار، آن فقيه ربّانى:

گرفتم ملك جان الحمد للّه

 

گذشتم از جهان الحمد للّه

     

______________________________
(1)- المحاسن: 1/ 217، باب 9- الدين، حديث 112؛ بحار الأنوار: 65/ 204، باب 22، حديث 9.

 

(2)- ارشاد القلوب: 1/ 26، الباب الرابع فى ترك الدنيا.

 

 

چه جا و چه جهان چه ملك و چه ملك

 

شدم تا جان جان الحمد للّه

مكان را در نور ديدم به همت

 

شدم تا لا مكان الحمد للّه

برون كردم سر از عالم نهادم

 

قدم بر آسمان الحمد للّه

     

 

زمهر فانيان دل بر گرفتم

 

شدم از باقيان الحمد للّه

زمحكومان بريدم رو نهادم

 

سوى آن حكمران الحمد للّه

زچاه طبع يوسف وار رفتم

 

به سوى مصر جان الحمد للّه

زخوف عقل يونس وار جستم

 

به صحراى عيان الحمد للّه

زبود فيض و نابودش برستم

 

نه اين ماند و نه آن الحمد للّه

     

 

قالَ النَّبىُّ صلى الله عليه و آله: إذا أَحَبَّ اللّهُ عَبْداً ابْتَلاهُ فَإِنْ صَبَرَ اجْتَباهُ وَإِنْ رَضِىَ اصْطَفاهُ «1».

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: هرگاه خدا بنده اى را دوست داشته باشد، او را دچار آزمايش مى كند، اگر در برابر آزمايش هاى ربّانى استقامت ورزد او را به عنوان بنده اختيار مى كند و چون راضى به برنامه هاى الهى شد، او را مخصوص خود مى گرداند.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

چگونگی شهادت غم انگیز حضرت رقیه بر اساس 3 منبع
ماجرای پیوستن «زهیر» به کاروان امام حسین(علیه ...
احمد بن حسن عليه السلام‏
غم و شادى رسول اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم )
حسنين امامند چه قيام كنند يا قعود
سه مصیبت بزرگ
اسوه‏هاى تربيتى و اخلاقى در نهضت‏حسينى
علل و عوامل قيام عاشورا در بیانات امام خمینی(ره)
مبانی و منابع عاشورا پژوهى
خیر دنیا و آخرت در چیست؟!

بیشترین بازدید این مجموعه

راهکارهاي عملي براي کنترل چشم چراني
هفت نمونه‌ از احیای مردگان در کلام قرآن
ماه رجب
مال حلال و حرام در قرآن و روايات‏
مرکز برکات عالم ! حضرت معصومه (س)
حقيقت روزه‏ و رمضان
استناد به قرآن، در سیره امامان علیهم السلام - (1)
بندگی کن تا که سلطانت کنند
سوره ای از قران جهت عشق و محبت
کرامات و معجزات حضرت فاطمه زهرا (س) (2)

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^