از رسول الهى روايت شده:
«الزكاة قنطرة الاسلام فمن اداها جاز القنطرة و من منعها احتبس دونها و هى تطفئ غضب الرب:»
زكات پل اسلام است، كسى كه آن را بپردازد از پل عبور كرده، و هر كس از پرداختش خوددارى كند، خود را از عبور از آن محبوس و گرفتار نموده، زكات خشم حق را نسبت به زكات دهنده فرو مى نشاند.
و نيز آن حضرت فرمود:
«اذا اردت ان يثرى الله مالك فزكه:»
اگر مى خواهى ثروتت افزون شود زكات آن را بى چون و چرا بپرداز.
از اميرالمؤمنين (ع) روايت شده:
«ان الله فرض على اغنيا الناس فى اموالهم قدر الذى يسع فقرائهم فان ضاع الفقير، او اجهد او عرى فبما يمنع الغنى و ان الله عزوجل محاسب الاغنيا فى ذلك يوم القيامة و معذبهم عذابا اليما:»
بى ترديد خدا بر ثروتمندان جامعه در اموالشان اندازه اى را كه در زندگى نيازمندانشان گشايش ايجاد كند واجب نموده است، پس اگر تهيدستى تباه شود، يا به زحمت و مشقت افتد، يا برهنه بماند، بخاطر امتناع غنى از پرداخت حق آنان است، خداوند در قيامت ثروتمندان را در اين زمينه حسابرسى مى كند و آنان را به عذاب دردناكى عذاب خواهد كرد.
آنان كه از كاهش مال به خاطر پرداخت زكات هراس دارند به اين روايت كه از حضرت مجتبى نقل شده توجه كنند:
«ما نقصت زكاة من مال قط:»
زكات هرگز از مالى نكاسته.
حضرت صادق (ع) هشدار عجيبى به ثروتمندان داده، در سخن گهربارش مى فرمايد:
«ما ضاع مال فى بر و لا بحر الا بتضييع الزكات، فحصنوا اموالكم بالزكاة:»
هيچ ثروتى در خشكى و دريا تباه نشد مگر اين كه سببش ضايع كردن زكات بود، ثروت خود را با پرداخت زكات حفظ و حراست كنيد.
و نيز آن حضرت در رابطه با سنگينى گناه بخل ورزيدن از پرداخت زكات فرموده:
«اذا قام القائم اخذ مانع الزكاة فضرب عنقه:»
هنگامى كه حضرت مهدى (ع) ظهور كند و براى گسترش دين و عدالت قيام نمايد، منع كننده زكات را مى گيرد و گردنش را مى زند.
امام ششم مى فرمايد:
«من منع قيراطا من الزكاة فليمت ان شاء يهوديا وان شاء نصرانياً:»
كسى كه قيراطى از زكات را نپردازد، بايد بميرد اگر خواست يهودى و اگر خواست نصرانى از دنيا برود.
منبع : پایگاه عرفان