فارسی
شنبه 08 ارديبهشت 1403 - السبت 17 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

برگزاري مجلس روضه در زمان تقيّه

برگزاري مجلس روضه در زمان تقيّه

عن سفیان بن مصعب العبدی، قال: دخلت علی أبی عبدالله(ع) فقال: قولوا لأم فروه تجیء فتسمع ما صنع بجدّها. قال: فجاءت فقعدت خلف الستر، ثم قال: أنشدنا، فقلت: فرو جودی بدمعک المسکوب، قال: فصاحت و صحن النساء، فقال أبوعبدالله(ع): الباب الباب، فاجتمع أهل المدینه علی الباب، قال: فبعث إلیهم أبوعبدالله: صبیّ لنا غشی علیه، فصحن النساء.[۱]
سفیان بن مصعب عبدی [شاعر اهل بیت(ع)] گوید: به محضر امام صادق(ع) شرفیاب شدم. آن حضرت فرمودند: به ام‌فروه[۲] بگویید بیاید و مصائبی را که بر جدش وارد کردند، بشنود. راوی می‌گوید: ام‌فروه آمد و پشت پرده نشست. سپس حضرت به من فرمودند: برای ما شعر بخوان. من نیز این شعر را خواندم: ای ام‌فروه اشکهای جاری خود را هدیه کن و ارزانی بدار. در این هنگام فریاد گریه‌ی ام‌فروه بلند شد و تمام بانوان به گریه فریاد کردند. در این حال امام صادق(ع) هشدار دادند: درب خانه، درب خانه [مراقب درب خانه باشید]. در اثر این صداها، مردم مدینه بر در خانه‌ی حضرت اجتماع کرده بودند. راوی می‌گوید: امام صادق(ع) کسی را به نزد آنان فرستاد تا بگوید: کودکی از ما غش کرد و بانوان برای این امر فریاد برآوردند.
نکاتی در این روایت
۱ ـ در زمان وقوع این روایت، شرایط تقیه به حدی بوده است که در شهر مدینه که مأمن رسول‌الله(ص) است، امام صادق(ع) و خانواده‌اش از طرف همسایگان، عابرین کوچه و خیابان و اغلب مردم مدینه مورد تهدید و خطر بوده‌اند.
۲ ـ خاندان اهل بیت: در هنگام ذکر مصائب کربلا آنچنان از خود بی‌خود شده و به گریه و عزاداری می‌پرداخته‌اند  که فریاد گریه‌ی ایشان از درون اتاقها و پشت پرده‌ها به گوش همسایگان و عابرین کوچه می‌رسیده است.
۳ ـ امام صادق(ع) برای دفع خطر دشمنان به مردمی که اجتماع کرده بودند، فرمودند: کودکی از ما غش کرد. بر ما پوشیده است که آیا بعضی از کودکان و نوباوگان خانه‌ی حضرت که در مجلس عزای جدشان بودند، از ذکر این مصائب بی‌تاب شده و غش کردند و حضرت این خبر را برای دفع خطر دشمنان به مردم دادند، یا اشاره‌ی حضرت به آن کودکانی است که در کربلا از شدت تشنگی یا ضرب تازیانه و کعب نی غش کردند، یا در هنگام به آغوش گرفتن بدنهای بی‌سر و پاره‌ پاره‌ی عزیزان خود از هوش رفتند و فریاد‌ زنان عزادار در خانه‌ی حضرت در اثر شنیدن داستان مظلومیت آن کودکان است!

نویسنده:سید علیرضا شاهرودی

پی نوشت:


[۱] ـ الـفـروع من الکافی (أبی جعفـر مـحمد ابـن یـعـقوب ابن إسـحـاق الـکـلـیـنـی الرازی۱. دارالــکــتـب الاسـلامـیـــ]. ۱۳۹۱ هـ . ق) ۸ / ۲۱۶.
[۲] ـ همسر حضرت و مادر امام موسی بن جعفر(ع).

 


منبع : کتاب جلوه های عزاداری در تعالیم اهل بیت(علیهم السلام)
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

محاصره اش کرده بودند
دیدگاه محدث قمى در مورد تاریخ عاشورا
کارون عترت، زير سايه قران
حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدابراهیم آیتی
برداشت هاي انسان شناختي نهضت كربلا
ديدارامام حسین(ع) با ابى هره ازدى
علت عدم حضور سليمان بن صرد در کربلا
علت عزاداری بیشتر برای امام حسین(علیه السلام)
معماري فرهنگ عاشورا در عصر اهل بيت(ع)
نقش عزاداری در حفظ ملت و کشور در بیانات امام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

ورود اهلبيت اطهار عليه السلام به كوفه و ذكر خبر ...
شب عاشورا
نقش عزاداری در حفظ ملت و کشور در بیانات امام ...
ديدارامام حسین(ع) با ابى هره ازدى
ديدارامام(ع) با بعضى بزرگان عرب
معماري فرهنگ عاشورا در عصر اهل بيت(ع)
حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدابراهیم آیتی
محاصره اش کرده بودند
درس‏ها و عبرت‏هاى عاشورا در عرصه رفتار سياسى(4)
برداشت هاي انسان شناختي نهضت كربلا

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^