در فرهنگ اسلامى، اولین روز ماه شوال به عنوان عید فطر و جشن بازگشت به فطرت معین شده است، زیرا مسلمانان روزه دار در طول ماه رمضان با ارتباطهاى پى در پى با خداوند متعال و استغفار از گناهان به تصفیه روح و جان خویش همت گماشته و از تمام آلودگیهاى ظاهرى و باطنى که بر خلاف فطرت آنهاست، خود را پاک نموده و به فطرت واقعى خود برمى گردند .
امیرمومنان (ع) نیز از همین زاویه به عید فطر مى نگرد و با اشاره به روز عید مى فرماید: «انما هو عید لمن قبل الله صیامه وشکر قیامه وکل یوم لا یعصى الله فهو عید ؛ این عید کسى است که خدا روزه اش را پذیرفته، نماز او را ستوده و هر روز که خدا از نافرمانى نشود، آن روز عید است.»
آری روز ترک گناه و فاصله گرفتن از زشتى ها و پلیدى ها و روز غلبه بر شیاطین، روز عید است. عید فطر روز بازگشت به فطرت است، این معنا را مى توان از لغت «عید فطر» نیز دریافت، چرا که «عید» به معناى بازگشت و «فطر» به معناى «فطرت و طبیعت » است .
مسلمانان در این روز در اثر یک ماه ضیافت و مهمانى خداوند به صفاى باطن دست یافته و در حقیقت، شخصیت واقعى خویش را بازیافته اند. فطرت پاک انسان در طول سال در اثر غبارهاى جهل و نادانى و غفلت به انواع گناهان و معصیتها مبتلا، از حقیقت خود دور و در نتیجه دچار خود فراموشى و خدا فراموشى مى گردد . اما با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، انسان مسلمان در پرتو فضاى معنوى آن ماه و تلاش هاى خویش به یک زندگى نوین دست مى یابد، که مى توان آن را «بازگشت به خویشتن » نامید .
در روز عید فطر گویى یک مسلمان از نو متولد مى شود، چرا که طبق گفتار حضرت علی(ع)، روزه داران در شب عید فطر از تمام آلودگى ها و پلیدى ها پاک شده اند و کمترین پاداش خود را که پاکى و پاکیزگى است دریافت نموده اند.
مراتب روزه داران در عید فطر
بدون تردید تک تک مسلمانان با فرا رسیدن عید سعید فطر نوعى شادى و لذت درونى در خود احساس مى کنند، اما استقبال مسلمانان از روز عید فطر یکنواخت و مساوى نیست . زیرا هر کس نسبت به معرفت و ایمان خود به این عید بزرگ و با عظمت نگریسته و از آن بهره مى گیرد. زمینه ها، ذهنیت ها، مراتب ایمان و عوامل دیگرى در نگرش و انگیزه افراد دخالت دارند.
حل مشکلات اقتصادى و اجتماعى
در مورد ابعاد اقتصادى و اجتماعى عید فطر مى توان به پرداخت زکات فطره به عنوان عاملى ارزشمند براى فقرزدایى، توسعه اقتصادى و حل مشکلات اجتماعى در جامعه اسلامى اشاره کرد . افزون بر اینکه در کنار کمک به فقرا، موارد مصرف دیگرى نیز براى زکات فطره در اسلام منظور شده است که از جمله آنها احیاى روحیه همیارى و تعاون، رسیدگى به وضع بهداشتى، درمانى و فرهنگى مسلمانان است .
از زکات فطره مى توان قرض بدهکاران حقیقى و افرادى را که در راه معصیت و خلاف، بدهکار نشده اند را پرداخت کرد . در ساختن مسجد، مدرسه، پل ها و راه ها و بیمارستان ها و برطرف کردن سایر نیازهاى مسلمانان نیز مى توان از این بودجه مردمى استفاده کرد .
همچنین با این بودجه مى توان باورهاى دینى و اعتقادات مسلمانان ضعیف الایمان را تقویت کرده و کسانى را که در معرض شبهات و وسوسه هاى دشمنان قرار دارند یارى کرد .
مسلمانان با عمل به این موارد که با پرداخت زکات فطره انجام مى شود، در حقیقت به بخشى از دعاهاى ماه رمضان که در مدت یک ماه بعد از نماز زمزمه مى کردند، در روز عید فطر جامه عمل مى پوشانند .
گذشته از این ها، پرداخت زکات فطره که با نیت عبادت و تقرب به خداوند متعال انجام مى شود، نوعى بهره گیرى از مادیات براى رسیدن به معنویات است .
بدین جهت گفته اند که قبول روزه موکول به پرداخت زکات فطره است، چرا که دادن زکات موجب جدایى از تعلقات مادى و هواهاى دنیوى و نفسانى است و انسان مومن براى دوام فطرت الهى خویش و بازگشت به عهد فطرى از هر آنچه رنگ تعلق دارد، باید رها و آزاد باشد و زنجیر مادیات را از پاى خود برکند تا سبک بال به سوى خداوند گام نهد .
تعظیم شعائر اسلامى
خداوند متعال مى فرماید:« و من یعظم شعائر الله فانها من تقوى القلوب »، هر کس شعائر الهى را بزرگ دارد، این کار نشانه تقواى دلهاست .
تعظیم شعائر الهى یکى دیگر از ویژگى هاى عید سعید فطر است . شعار تکبیر و تهلیل و تحمید و تقدیس از جمله اعمالى است که به روز عید جلوه خاصى مى بخشد .
یک مسلمان باید از راه هاى مختلف نداى حیاتبخش توحید را به گوش جهانیان برساند، که یکى از آن راه ها بیان شعارهاى مذهبى است .
پیامبر اکرم (ص) در روز عید فطر از منزل بیرون مى آمد و تا رسیدن به مصلا با صداى بلند، شعار«لا اله الا الله » و «الله اکبر» سر مى داد و حتى در میان خطبه ها و قبل و بعد از آن با صداى رسا این کلمات را تکرار می کرد .
تقویت وحدت مسلمانان
اجتماع روز عید فطر مى تواند در پیوند و همدلى مسلمانان نقش آفرین باشد . آنان در گردهمایى روز عید فطر و قرار گرفتن در کنارهم، از نظرات، مشکلات و گرفتارى هاى یکدیگر آگاه مى شوند . در این گردهمایى بغض ها و کینه ها تبدیل به دوستى و همدلى مى شود و مومنان در یک صف واحد احساس اتحاد و نزدیکى بیشترى به یکدیگر مى کنند .
عید فطر از سویى حکایت از پیوند معنوى انسان با خداى خویش دارد و از سوى دیگر بیانگر ارتباط وى با هم کیشان خود است .
عید فطر و حرکت هاى سیاسى
در طول تاریخ، اجتماع روز عید فطر آنچنان مهم و تحول آفرین بوده که رهبران سیاسى نیز از آن بهره گرفته اند . در این مورد مى توان از حرکت سیاسى ابومسلم خراسانى و شورش وى بر علیه دستگاه خلافت بنى امیه نام برد . وى به سلیمان بن کثیر دستور داد به اقامه نماز عید فطر و ایراد خطبه بر علیه امویان بپردازد .
سلیمان نیز انقلاب و شورش بر علیه سلطنت اموى را در خطبه نماز عید فطر اعلام کرد . به این ترتیب آنان در سال 129 قمری در روز عید فطر در شهرهاى ماوراء النهر به پا خاسته، قیام خود را اعلام و در مدت کوتاهى سلسله بنى امیه را منقرض کردند.
پایگاه استاد حسین انصاریان