فارسی
پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 - الخميس 7 ذي القعدة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

نياز انسان به وحى‏

اينجاست كه نياز بشر براى برپاكردن زندگى درست و صحيح و فضايى كه در آن حقوق همه رعايت شود و روانى كه همه اميال و غرائزش تعديل گردد، به وحى به شدت احساس مى گردد.

وحى ما فوق قدرت عقل و با چشم و بصيرتى ما فوق علم و دانش است و تنها آن حقيقت است كه مى تواند انسان را بر پايه فطرت و طبيعتش به تمام زواياى اعتقادى و اخلاقى و عملى كه هر سه ضامن خوشبختى او در اين دنيا و آن دنياست، هدايت كند.

قرآن كه وحى حضرت حق به پيامبر و كامل ترين كتاب هدايت و منبعى زنده و جاويد و راهنماى به سوى سعادت دنيا و آخرت و قانون اساسى زندگى و مربّى حقيقى انسان و بيان كننده حقايق آفاقى وانفسى است، بشر را به درون خود ارجاع داده، وى را در برابر قاضى وجدان خودش قرار مى دهد تا به فطرت خود پى برد و شعور باطنى او بيدارش كند.

شعور باطنى كمتر خطا دارد و قضاوت وجدان صد در صد صحيح است. آن كه فطرت انسانى بر وى حكومت كند از گمراهى به دور خواهد بود و رستگارى در انتظار اوست.

حكومت فطرت در نهاد بشر بر حكومت عقل تقدم دارد، ديوانگان از راهنمايى فطرت برخوردارند همچنين كودكان، هر دو گروه ظلم و ستم را زشت مى شمارند، دروغ را ناپسند مى دانند، راستى و درستى و عدل و احسان را خوش مى دارند و قاضى به زشتى زشتى ها و زيبايى خوبى ها فطرت مى باشد چون ديوانگان و كوردكان فاقد عقل هستند.

اگر اوضاع و احوال محيط- كه معلول هواپرستى و عبادت بت هاى جاندار بى جان است- از راهنمايى فطرت جلوگيرى نمى كرد، همه افراد بشر نيكوكارتر بودند و تبه كارى يافت نمى شد و جهان پر از عدل و داد مى گرديد.

 

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

گريز از دوستى با نادان‏
فرهنگ اسلامی
هشتم شوال سالروز تخریب بقیع
شعله ور شدن محبت اهلبیت با تخریب قبور
دعوت به مجالس اهل بیت(ع)
از آنهایی که می دانند بپرسید
مادرى چون بهترين مربّى‏
هوى‏پرستى زمامداران بنى‏ عباس‏
مشعل‌های هدایت الهی
حقیقت روز عرفه

بیشترین بازدید این مجموعه

برزخ
نيكوكاران در قرآن‏
آثار دوستى و معاشرت با اهل بيت عليهم السلام‏
عبادت با نگاه كردن به عالم‏
هشتم شوال سالروز تخریب بقیع
محبت و کینه
مشعل‌های هدایت الهی
نور امام معصوم(ع)
حقیقت روز عرفه
اولیاءالله

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^