استاد حسین انصاریان در سخنانی در حسینیه رستگاران تهران با بیان اینکه خدای حق تعالی در سوره مبارکه نبأ از خورشید مادی و در سوره مبارکه احزاب از خورشید معنوی نام برده است، اظهار داشتند: پروردگار متعال در سوره نبأ میفرماید «وَجَعَلْنَا سِرَاجًا وَهَّاجًا» ما خورشید را وهاج قرار دادهایم.
ایشان فرمودند: در گذشته معنای عبارت وهاج برای مفسران روشن نبوده است اما امروز با توجه به سیر علمی لغت عرب میگویند، وهاج عنصری است که برای حفظ خود در وجودش ماده تأمین کننده خلأ قرار داده است. اگر خدای متعال این ماده را در خورشید قرار نداده بود، میلیونها سال قبل خاموش شده بود در حالی که هنوز وقت بسیار زیادی برای خاموش شدن دارد.
ایشان با بیان اینکه خورشید در منظومه شمسی گدای سیاراتش نیست، بلکه سیارات گدای او هستند، خاطرنشان کردند: خورشید همواره خود را بی دلیل خرج زمین، عطارد، زحل، مریخ، نپتون، پلوتون، زهره و سایر سیارات میکند و هیچگاه از آنان چیزی نمیخواهد چراکه خود را از وجود خویش تأمین میکند. البته این وهاج بودن هم وصل به جعل پروردگار است.
استاد حوزه علمیه قم افزودند: خورشیدی که خداوند در سوره احزاب از آن نام میبرد، تمام صفات وهاجیت خورشید منظومه شمسی را دارد؛ وهاجیت این خورشید از وحی پروردگار تأمین میشود، همه عالم گدای ایشان هستند و او بی نیاز و مستغنی از همه جهانیان است.
ایشان با اشاره به آیه مربوط به خورشید در سوره احزاب که هر دلداده به قرآن، مجذوب و عاشق آن خورشید و مانند قمری تبدیل به نور میشود، یادآور شدند: خدای متعال در آیه مبارکه «یا ایها النبی انا ارسلناک شاهدا و مبشرا و نذیرا و داعیا الی الله باذنه و سراجا منیرا و بشر المؤمنین بان لهم من الله فضلا کبیرا» به جای عبارت أناَ از عبارت اِنّا استفاده میکند تا به ما بفهماند که تمام زیبایی، جمال، جلال و صفات خود را برای خلق این خورشید به کار بسته است.
استاد انصاریان ادامه دادند: خدای متعال در این آیه با عبارت «ارسلنا ؛ ارسال کردیم» میفرمایند که این خورشید رسالت از نزد ما و جایی غیر از زمین فرستاده شده است تا هر کسی هر حقی را در این دنیا بخواهد باور کند، به وی بنگرد؛ خداوند در قرآن میگوید عدالت را در شهادت رعایت کنید و این خورشید که شاهد حق شده، مظهر عدالت است. حضرت رسول اکرم(ص) شاهد تمام ادعاهای حضرت حق از نزول قرآن تا برپایی قیامت است.
ایشان در ادامه سخنان خود تأکید کردند: خدای حق تعالی با عبارت «مبشرا و نذیرا» در آیه فوق میفرمایند که رسول گرامی اسلام(ص) به تمام آثار و نتایج خوبیها و نیکیها عالم بوده و از تمام بدیها و پلیدیها آگاهی دارد و به این دنیا آمده تا مردم را نسبت به نتایج کارهای خوب و بدشان باخبر کرده و به آنان هشدار دهد که آتش جهنم از اعمال مردم به وجود میآید.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کردند: همچنین پروردگار متعال با عبارت «داعیا الی الله باذنه» میفرماید که رسول اسلام(ص) مردم را به سوی لقاء و وصال الی الله و رضوان الهی دعوت میکند. خدای حق تعالی پس از این بخش از آیه با عبارت «و سراجا منیرا» حضرت رسول اکرم(ص) را به خورشید پخش کننده انرژی توصیف میکند.
استاد انصاریان گفتند: خداوند خورشیدی به عظمت حضرت رسول اکرم(ص) را برای مردم مکه فرستاد اما تعداد بسیار کمی دنباله روی این خورشید شدند؛ البته در روایتی از حضرت امام رضا(ع) نیز آمده است که پس از رحلت حضرت رسول اکرم(ص) تنها 12 نفر دنباله رو ایشان باقی ماندند.
استاد تفسیر قرآن کریم اظهار داشتند: در دعای ندبه با عبارت «أین شموس الطالعه» از 12 امامی یاد میکنیم که همگی جان رسول اکرم(ص) بودند؛ همچنین حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در تعریف وجود امام میفرمایند که امام خورشید طلوع کننده بر سر تمام مردم عالم است که این نشان میدهد، اوصاف خورشید ظاهری در خورشیدهای معنوی یعنی ائمه معصومین(ع) نیز جاری و ساری است.