فارسی
سه شنبه 02 مرداد 1403 - الثلاثاء 15 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 13
85% این مطلب را پسندیده اند

غفلت، خسارت و مرگ معنوى‏

 

محيط اسلامى و مردم مسلمان، هميشه هم‌آغوش نيك بختى و سعادتند و دور افتادگان از اسلام، هميشه دچار انحرافات روحى، اخلاقى و قرين بدبختى و مفاسدند.
با اين حساب، اگر خوانندگان عزيز با دقت به دنياى كنونى نظرى بيندازند، وضع موجود را، از نظر روحى، اخلاقى، اقتصادى، حكومتى، تربيتى، نظامى و مفاسدى مانند حكومت، تربيت، خونريزى، دورى از حقايق اصيل معنوى، اوضاع تأسف بار ناموسى و آلودگى به گناه و فساد، كمتر از روزگار قبل از بعثت نمى‌يابند.
توجه به تمدن ماشينى، و غفلت از تربيت الهى و انسانى، مايه نجات و سعادت نيست. انسانى كه فاقد دين و تربيت صحيح دينى است، هميشه سازنده دنيايى مشابه دنياى جاهليت است، جاهليتى كه تمام حقوق بشر را پايمال و اساس انسانيت را ويران مى‌نمود.
در اينجا بايد گفت: براى نجات از اين برگشت به جاهليت، كه در قرون اخير در تمام برنامه‌هاى زندگى سايه انداخته و گسترش روزافزون دارد، بايد به اجراى فرامين اسلام روى آورد، و به وسيله نورانيت آن به زندگى بشريت نور بخشيد.
ممكن است عده‌اى با انگيزه تقليد از برخى مغروران جهان بگويند: جهان امروز، جهان علم و دانش است و ديگر دوران دين سپرى شده و نمى‌توان به وسيله آيين الهى به شاهراه ترقى و تعالى رسيد، و چون راه دين راهى است جداى از علم؛ چگونه مى‌توان در جهان دانش و علم، زير سايه دين قرار گرفت؟!.
در جواب اينان كه خوشبختانه قضاوتشان محصول بى‌خبرى و معلول نفهمى و يا كج فهمى است، بايد گفت: چند قرن است علم با پيشرفت حيرت‌انگيزش بر سر ملت‌ها سايه انداخته و فرهنگ جديد و موجود جهان وسايل دانش‌اندوزى مردمان را، از هر طريق، آماده كرده است؛ حال پرسش ما اين است كه: علم امروز با تمام گستردگى و پيشرفتى كه دارد، در راه تربيت و درمان دردهاى لاعلاج روحى انسان‌ها، كدام موفقيّت را كسب كرده است؟ آيا چند قرن بس نبود كه علم مردم را تربيت كرده و به سوى خوشبختى رهنمون نمايد؟
پس چرا خوشبخت نكرده و روز به روز بر بدبختى و اضطراب، ناامنى و فساد در جهان افزوده مى‌گردد؟
ديگر اين كه تمام بزرگان و دانشمندان غرب و شرق به نقص علمى خود معترفند و همه يك صدا مى‌گويند: مجهولات ما در برابر شگفتى‌هاى عالم و دانش كلى، مانند عدد بى‌نهايتى است در مقابل صفر؛ يعنى پديده‌هاى علمى، معلومات بشرى و دانستنى‌هاى انسانى را، از روزگار پيدايش بشر تا به امروز معادل صفر؛ يعنى هيچ مى‌دانند، و مجهولات و دست نايافته‌هاى خود را عدد بى‌نهايت؛ پس چگونه با كمى اطلاعات و معلومات و وجود اين همه مجهولات، مى‌توان ادعا كرد كه راز و رمز سعادت در دنيا، به طور كامل علم است و احتياج به دين نيست، آن هم دينى كه از هر جهت كامل و در هر عصرى از اعصار و قرون، جواب‌گوى تمام احتياجات بشرى، در تمام زمينه‌هاى مادى و معنوى است، چنانچه در سطور قبل ملاحظه كرديد.
بايد به اين بى‌خبران گفت: اين گفتار شما، حاصلى است از محصولاتِ مبارزاتِ پى‌گير كليسا با علم و دانش، در قرون وسطى تا اوايل قرن هفدهم، كه ضررش دامنگير آيين اسلام نيز شده است.


منبع : پایگاه عرفان
  • افکار اسلامی
  • مرگ معنوی
  • غفلت
  • خسارت
  • 0
    85% (نفر 13)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    مقام حضرت عباس (ع)
    به جان كسى تعرّض نكنيد
    على (ع) هم اين دعا را مى‏خواند
    همسايه امام صادق عليه السلام‏
    سومین شب قدر
    خودسازی و آراستگی نفس
    روش رسول خدا، صلى اللّه عليه و آله، درباره ...
    پاسخ دندان‏شكن به ستمگران‏
    دورنمائى از صفات حق
    هرچه خوبی برای خود می‌ پسندی، برای دیگران هم ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    قسمتى از مشکل با ارایه ى توبه برطرف شد
    پاسخ دندان‏شكن به ستمگران‏
    عقل: سودمندترين ثروت انسان‏
    على (ع) هم اين دعا را مى‏خواند
    به جان كسى تعرّض نكنيد
    روش رسول خدا، صلى اللّه عليه و آله، درباره ...
    خودسازی و آراستگی نفس
    عقل انسان
    مقام حضرت عباس (ع)
    هرچه خوبی برای خود می‌ پسندی، برای دیگران هم ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^