فارسی
جمعه 02 آذر 1403 - الجمعة 19 جمادى الاول 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

ريشه جنايات‏

 

سيّد بعد از ذكر اين تفصيلات، اصلى‌ترين علت اين مصايب را، از حكام جور و فرمانروايان ظالم و امراى مسلمين مى‌داند كه هميشه در طلب ملك و سلطنت بودند، و براى به دست آوردن آن از هر جنايتى نسبت به مسلمانان، فروگذار نكردند.

سيّد در ادامه مى‌گويد:

«در ميان مسلمين جز وحدت دينى و اسلامى، هيچ جنسيتى در ميان طوايف ايشان نبود، و در چنين اجتماعى كه مسلمانان اشتراك دينى داشتند، زمامداران مختلف پديدار گشتند، (همانطور كه در يك قبيله رؤسا متعدد ظاهر مى‌شوند)

و در نتيجه تباين اغراض و تعارض مقاصد پيش‌آمد، ناچار مسلمينى كه در تحت رياست اين حكام بودند، افكار هر كدام بر غلبه يافتن دشمن خود مصروف شد».

سيّد در ادامه مطالب فوق، سرانجام شوم و وحشت‌زاى اسلاميان را اين‌گونه مجسم مى‌كند:

«و عامه مردم به تهيه اسباب قهر و محاربت و تدارك وسايل استيلا و مبالغت پرداختند، تا اين كه اين مبالغات جهانبانى و مخاصمات كشورستانى؛ كه شبيه‌ترين چيزى بود به منازعات داخليه، آخر منجر بر اين شد كه مردم، علاوه بر اين، از تكميل مراتب علوم و صنايع و تحصيل مجهولات فنون و بدايع تقصير كردند. آنچه نيز از علم و صنعت داشتند، در اطاق نسيان گذاشتند و يك باره از طى مدارج و عروج به معارج كمال باز ماندند. نتيجه ناگوار اين مقدمات ناهنجار اين است كه امروز مى‌بينى از فقر و فاقت و فقدان بضاعت و عقيب آن ضعف و سستى، در قوت و خلل در نظام زندگى و معيشت و تنازع امراء بر مسلمين و تفرقه قول و اختلاف آراء و انشقاق عصا، خلاصه يك باره گرفتار به نفوس خويش شده، از حفظ خانه و دفع بيگانه و تعرض اجانب و تخاصم اعادى، دست غيرت و پاى همت كوتاه و كشيده داشتند (راستى اين مسئله عجيب يعنى:

اوضاع زمامداران اسلامى، عامل ذلت ملت مسلمان بوده و هست. شما خود امروز مى‌بينيد كه هيچ‌كدام از كشورهاى فعلى اسلامى، حاضر به وحدت با كشور ديگر اسلامى نيست؛ بلكه هر روز در برنامه‌هاى مختلف با يكديگر اختلاف دارند و گاهى با هم به جنگ و نزاع مى‌پردازند. البته استعمار هم در اين برنامه بزرگترين سهم را دارد).

امروز هيچ چيز به اندازه اتفاق و وحدت چاره كار را نمى‌كند، آگاه باشيد كه روزگار هنوز با شما كج‌دار و مريز مدارا مى‌كند، و مواسات در فرصت مى‌نمايد و همين از براى شما غنيمت بزرگى است، پس تفريط در آن نكنيد و قليل فرصت را از دست ندهيد؛ كه فردا ديگر گريه، مرده را زنده نخواهد كرد و تأسف بر فائت سودى نخواهد بخشيد و حزن، دفع مصيبت نخواهد نمود. عمل مفتاح نجاح، و صدق و اخلاص نردبان فلاح، خوف و وجل، مرگ و اجل را نزديك مى‌كند، يأس و ضعف همت، از اسباب هلاكت است» .

 

 


منبع : پایگاه عرفان
  • ظلم
  • جنایات
  • ریشه چنایات
  • علت
  • حکام
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    جهل از ديدگاه فلاسفه‏
    حواست به خودت باشه
    توفیق بزرگ، ترس از خدا
    روش رسول خدا، صلى اللّه عليه و آله، درباره ...
    دینداری فرزند
    تولد فرزند دختر
    جهان برای تو و تو برای من باش
    ابن سكّيت و حق گويى
    امام زمان(عج) : من غلام حسين هستم.
    اوصاف قاضى از نگاه على عليه السلام‏

    بیشترین بازدید این مجموعه

    جدال على‏بن ميثم با مردى دهرى مسلك‏
    افسار دزدى و نتيجه فرار از حلال‏
    سرپيچى از اهل بيت عليهم السلام‏
    جهل از ديدگاه فلاسفه‏
    امام زمان(عج) : من غلام حسين هستم.
    توقع خیر از خدا متعال
    حلال خوری
    راه سعادت
    زینب یعنی زینت بابا
    شناخت امام با زیارت جامعه کبیره

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^