حضرت استاد انصاریان فرمودند: تمام انبیاء ، اولیاء الهی و ائمه طاهرین به عشق آخرت و رضایت خداوند کار می کردند و نمی توان گفت کار و فعالیت آنها باطل و بیهوده بوده است و هیچ دلیلی بر بطلان کار انبیاء وجود ندارد ولی هزاران دلیل بر بطلان بیدینها وجود دارد. نمی توان با دلیل حضرت ابراهیم و علی(ع) را حذف کرد و با دلیلی دیگر نمرود و معاویه را جایگزین آنها کرد جز با پیروی از هوای نفس و این هوای نفس است که موجب شد یزید بر حضرت سیدالشهدا(ع) ترجیح داده شود.
ایشان با تاکید بر اینکه تلاش برای به دست آوردن معاش به صورت حلال مانند عبادت از احکام الهی است بیان داشتند:یکی از احکام الهی احکام مربوط به معاش است، یعنی در کنار معرفت و عبادت اخلاق دنبال معاش رفتن هم حکم خداست، پروردگار کرارا در قرآن فرموده است: "ربه من فضل الله" که این جمله در قرآن با اینکه تکرار هم شده است تمام آن یعنی دنبال معاش رفتن، آن انسانی که مطابق طرح خداوند دنبال معاش میرود آن هم یک نوع عبادت و خدمت است، عمر تلف کردن نیست که انسان غصه بخورد چرا ساعت ها دنبال پول و کار هستم.
ایشان ادامه دادند:گاهی افراد به پیغمبر(ص) یا ائمه عرض میکردند ما دنبال معاش میرویم مانند مغازه، زمین زراعت و صنعت، آیا ما اهل دنیا هستیم و مارک دنیاپرستی به ما میخورد؟ در پاسخ از آنها سوال میشد برای چه دنبال معاش میروید، و چون برای روزی حلال، سیر کردن خانواده، کمک به مومنین و دیگر امور خیر کار می کنید تمام اعمالتان مربوط به آخرت است و برای دنیا نیست
استاد انصاریان در پایان ضمن تبیین روزی حلال در احکام اسلامی فرمودند: با کسب و کار حلال در حقیقت دنیای انسان یک دنیای الهی و ملکوتی است و لقمه همین دنیا است که انسان را در عبادت کردن کمک میکند.
أُولٰئِكَ اَلَّذِينَ اِشْتَرَوُا اَلْحَيٰاةَ اَلدُّنْيٰا بِالْآخِرَةِ ﴿البقرة، 86﴾، کسانی که آمدند آخرت را به قیمت دنیا فروختند، گفتند فقط دنیا، یعنی اینها دیگر برای آخرت قدمی برنمیدارند، کاری برای آخرتشان نمیکنند و فقط دنیا کل امورشان را شامل می شود و برای تامین شکم و شهوتشان.
منبع : پایگاه عرفان