فارسی
جمعه 02 آذر 1403 - الجمعة 19 جمادى الاول 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

طلبكار ششم: رقيب و عتيد

«ما يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ» . «هيچ سخنى را به زبان نمى‏گويد جز اينكه نزد آن [براى نوشتن و حفظش‏] نگهبانى آماده است».
طلبكار ششم: رقيب و عتيد

جهان موجودات با عجايب حيرت انگيزى كه دارد، در پرتو نظامات ثابت و لايتغيرى در حركت و تكاپو است، و تمام ابعاد مشابه و اجزاء مختلف آن، با هم پيوسته اند، و هر حادثه اى كه در كيان هستى واقع مى شود، واقع شدنش حتمى و خلاف ناپذير است.

انواع بديع و گوناگون مخلوقات، كه محصولات اين كارگاه عظيم و فراورده هاى اين سازمان پهناورند، هر يك مجهز به جهازات و نيروهايى هستند كه با مقاصد حياتى و هدف هاى كمالى آنها، كمال مناسبت دارد و به هر يك آنچه لايق بوده داده شده است، و راه راستى در مسير كمالى آن قرار گرفته است.

اما سير و حركت انسان بر صراط مستقيم، با سائق طبيعت انجام نمى گيرد؛ بلكه چون اين نوع در تحصيل مقاصد حياتى خويش با اراده و علم و انتخاب سفر مى كند به ناچار صراط مستقيم او صراط عملى است و با قائد علم و انديشه پاك مى تواند در جاده مستقيم سعادت قدم گذارد.

«إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَلِيهِ فَجَعَلْناهُ سَمِيعاً بَصِيراً» .

«ما انسان را از نطفه آميخته و مختلطى [از مواد و عناصر] آفريديم و او را از حالتى به حالتى و شكلى به شكلى [از نطفه به علقه، از علقه به مضغه، از مضغه به استخوان تا طفلى كامل ] درآورديم، پس او را شنوا و بينا قرار داديم».

تمام مبانى حيات انسان، بر اصول و قواعد عملى است.

منطقه خواسته هاى عملى بشر بر دو قسم است: يا خواسته هاى عملى مطابق با رضايت خالق است، يا مطابق نيست در هر دو صورت خداى متعال دانا در قرآن مى فرمايد: هيچ عملى از شما سرنمى زند مگر اين كه من حافظ آن هستم، اگر عمل در صراط مستقيم حق انجام گيرد انسان به سعادت اصلى رسيده و اگر در غير راه حق، انسان دچار هلاكت شده است.

اين است كه خداى متعال مأمورانى به نام «رقيب» و «عتيد» بر انسان گماشته كه تمام اعمال انسان را در دفتر مخصوص و مربوط ثبت كنند به طورى كه چيزى از نظر آنان پنهان نخواهد ماند.

«إِنَّ كِتابَ الْأَبْرارِ لَفِي عِلِّيِّينَ» .

«بلكه پرونده نيكان در عليّين است».

«إِنَّ كِتابَ الفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ» .

«يقيناً پرونده بدكاران در سجّين است».

«فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ* وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ» .

«پس هركس هم وزن ذره اى نيكى كند، آن نيكى را ببيند.* و هركس هم وزن ذره اى بدى كند، آن بدى را ببيند».

 

 


منبع : پایگاه عرفان
  • ظلم
  • رقیب
  • عتید
  • طلبکار ششم
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    جهل از ديدگاه فلاسفه‏
    حواست به خودت باشه
    توفیق بزرگ، ترس از خدا
    روش رسول خدا، صلى اللّه عليه و آله، درباره ...
    دینداری فرزند
    تولد فرزند دختر
    جهان برای تو و تو برای من باش
    ابن سكّيت و حق گويى
    امام زمان(عج) : من غلام حسين هستم.
    اوصاف قاضى از نگاه على عليه السلام‏

    بیشترین بازدید این مجموعه

    معیار ارزشگذاری در اسلام، تقوا است و بس
    دين اسلام يا فرهنگ جهان مادى‏  
    پذيرفتن دعوت شاه‏
    ريشه جنايات‏
    عاشورا تجلی عبودیت
    حلال خوری
    توفیق بزرگ، ترس از خدا
    راه سعادت
    صبر در برابر قضای الهی
    الگوی امام زمان(عج)

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^