اين قسم چهارم است:
«وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها»
شب در قرآن مجيد به عنوان زمانى خاصّ و ويژه مطرح است. آثار مادّيى كه شب براى زمين و اهل آن دارد، كه تعادل در گرما و سرماى زمين يكى از آن آثار ظاهرى است و آثار معنويى كه بر شب بار است، آن قدر زياد است كه بيانش واقعاً كتابها لازم دارد و قطعاً به كنه آن نخواهيم رسيد. همين كه معراج پيامبر صلى الله عليه و آله، چهل شب ميهمانى ويژه حضرت موسى عليه السلام در كوه طور و ده شب ايام عاشورا كه در قرآن مجيد- چنان كه طبرى در تفسيرش نقل مىكند- به آن به صورت رمزى اشاره شده است، همگى در ظرف شب انجام گرفتهاند:
«وَ لَيالٍ عَشْرٍ»
به اين ده شب قسم ياد كرده است و شب قدر كه بهتر از هزار ماه است، يعنى انرژى معنوى آن، سى هزار برابر شبهاى ديگر است، باز به عنوان شب مطرح است و نزول تمام قرآن مجيد در لوح محفوظ در شب بوده است و از آنجا در بيست و هفتم رجب به جبرييل قرائت شده و او به قلب پيغمبر عظيم الشأن اسلام صلى الله عليه و آله نازل كرده است، نشان مىدهد كه قسم به شب، قسمى معمولى و عادى نيست.
منبع : پایگاه عرفان