حضرت استاد انصاریان، مفسر قرآن کریم در نوزدهمین روز ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام تهران، طی سخنانی اظهار داشتند: امیرمؤمنان علی علیه السلام به لطف خداوند متعال از چنان پرواز فکر و اندیشهای بهرهمند بودند که به تمام ملکوت و غیب و شهود راه داشتند.
ایشان فرمودند: مردم زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به قدری پرورش نیافته بودند که اقیانوس معارف الهی در وجود مقدس رسول خدا، به قالب لفظ درآمده و درکی از آن داشته باشند؛ از این رو حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام خدا را به گونهای در نهج البلاغه معرفی کرده است که احدی از گذشتگان و آیندگان چنین وصفی از خدای رحمان را نداشته و نخواهند داشت.
استاد انصاریان با اشاره به قرآن کریم ابراز کردند: خدای رحمان میفرماید: «من از آنچه که وصفم میکنند منزه هستم» و وصف عالمان علوم متعدد همچون فلاسفه و حکما و شاعران از خدا همواره ناقص، باطل یا اشتباه است؛ «من خدای همانم که بندههای مخلَص بیان میکنند» و بنده مخلَص کسی جز امیرمؤمنان علی علیه السلام نیست.
ایشان خاطرنشان کردند: علم و عرفان علی علیه السلام مدرسهای نیست؛ مدرسه علی فیوضات بینهایت پروردگار است، طوری که خودشان بیان میکنند «و لکن بمشاهدة القلوب؛ با چشم دل خدا را آنگونه که هست دیدم».
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه همای اندیشه امیرمؤمنان علی علیه السلام به تمام جهان راه داشته است، افزودند: آخرین کتابها و مطالب علمی درباره خلقت جهان را که ببینید، درمییابید که هنوز هم کسی مازاد بر حضرت علی علیه السلام درباره خلقت سخنی نگفته است.
ایشان با اشاره به تفسیر آیه «رَبّنَا آتِنَا فِی الدُّنیَا حَسَنَه وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَه» یادآور شدند: امام صادق علیه السلام در خصوص این آیه مبارکه میفرمایند: «قسم به خدای متعال حسنه دنیا و حسنه آخرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام است»؛ این دعای قرآنی یعنی خدایا مرا در دنیا به علی علیه السلام وصل کن تا به او اقتدا کنم؛ اقتدا به معنای دوست داشتن بدون عمل نیست.
استاد انصاریان با اشاره به اهمیت مطالعه نهجالبلاغه ادامه دادند: نگاه جامعه شناسی و حکومت داری امیرمؤمنان علی علیه السلام در نهجالبلاغه، در تمام عالم یگانه است؛ همچنین خطبه همام ایشان در وصف تقوا و متقین بی بدیل است.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کردند: سلمان فارسی اوصاف خطبه متقین امیرالمؤمنین علیه السلام را همگی در خود جمع کرده بود و با وجود اینکه حاکم شهر مدائن شد، هیچگاه تواضع او کاهش نیافت.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با توجه به اوصاف باتقوایان در خطبه همام تصریح کردند: باتقوایان هیچگاه چشم به چهره نامحرمان نمیدوزند و مادامی که زیباییهای حلال خدا وجود دارد به زیبایی حرام نگاه نمیاندازند.
منبع : پایگاه عرفان