حضرت استاد انصاریان، مفسر قرآن کریم در بیست و سومین روز ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام تهران طی سخنانی با بیان اینکه «فهم» قدرتی است که انسان را تسلیم حضرت حق میکند، اظهار داشتند: قرآن کریم میفرماید: «أَفَمَنْ يَعْلَمُ أَنَّمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ كَمَنْ هُوَ أَعْمَى إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ»؛ یعلم در ابتدای آیه به معنای فهم است؛ کسی که سخن پرورگار را میفهمد با کوردلی که به سخن حق توجه نمیکند، با یکدیگر مساوی نیستند.
ایشان فرمودند: آنچه که در 114 سوره قرآن کریم آمده، حقایقی است که از طریق انبیاء الهی بر مردم ابلاغ شده بود و مجالی برای انکار حق برای انسانها به جا نگذاشت.
استاد انصاریان با بیان اینکه وفای به عقود و قراردادها یکی از واجبات الهی است که تنها خردمندان به آن عمل میکنند، ابراز کردند: وفا نکردن به تعهدات یک جرم سنگین اخلاقی و نشان دهنده حماقت آن فرد است.
ایشان خاطرنشان کردند: خداوند عالم به پیغمبر اسلام تأکید میکند که حتی به پیمانهای خود با مشرکین هم عمل کند مگر اینکه طرف مقابل، حماقت کرده و پیمان شکنی کند.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه کسی نیست که حق بودن یک حرام الهی را درک نکند، افزودند: قرآن کریم میفرماید: «إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ»؛ قمار و مشروبات الکلی پلیدی و خباثت بوده و جز دشمنان خداوند مرتکب آنها نمیشوند چراکه از اعمال شیاطین هستند.
ایشان یادآور شدند: فهم میتواند هر انسانی را در برابر حق تسلیم کند چراکه خباثت حرامی همچون خمر و شراب قابل درک برای هر انسانی هستند.
استاد انصاریان ادامه دادند: فهم، یار و مددکار انسان برای تسلیم است حتی اگر انسان را تا مرز شهادت ببرد؛ کسی که اهل فهم و حق باشد، حتی حاضر به اعدام و مرگ میشود اما دست از حق برنمیدارد.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کردند: پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند: ارزش فهم یک حقیقت، از ختم دوازده هزار قرآن کریم بالاتر است؛ بنابراین تحمل هر سختی برای فهم حقایق ارزشمند است.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کردند: امیرالمؤمنین علی علیه السلام میفرمایند: فهم حقیقت و واقعیت یک امر خیر، انسان را وادار میکند تا به آن عمل کند.
ایشان عنوان کردند: امیرمؤمنان علی علیه السلام در روایتی دیگر میفرمایند که: تفکر، رشد و غفلت، فقد است؛ فهم انسان را در جاده هدایت قرار داده و نفهمی انسان را از همه فیوضات الهی محروم میکند.
منبع : پایگاه عرفان