فارسی
دوشنبه 03 دى 1403 - الاثنين 20 جمادى الثاني 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

تفسیر «يس» و «آل يس» توسط امام رضا(علیه السّلام)

تفسیر «يس» و «آل يس» توسط امام رضا(علیه السّلام)

حضرت رضاعليه السلام هنگامي كه در يكي از مناظرات خويش در مجلس مامون، جايگاه والاي عترت پيامبرصلي الله عليه وآله را با استدلال به آيات قرآن تشريح مي‌كرد.
حضرت رضاعليه السلام هنگامي كه در يكي از مناظرات خويش در مجلس مامون، جايگاه والاي عترت پيامبرصلي الله عليه وآله را با استدلال به آيات قرآن تشريح مي‌كرد؛ در ضمن شمارش آياتي كه در مورد فضيلت اهل بيت‌ عليهم السلام است، چنين فرمود: «ان الله و ملائكته يصلون علي النبي يا ايها الذين امنوا صلوا عليه و سلموا تسليما؛[1]خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مي‌فرستند، اي كساني كه ايمان آورده‌ايد بر او درود فرستيد و سلام گوييد و كاملا تسليم فرمان او باشيد.»
مسلمانان گفتند: يا رسول الله! ما معني تسليم را فهميديم كه بايد تسليم فرمان شما باشيم، اما چگونه صلوات بگوئيم. فرمود: بگوئيد: «اللهم صل علي محمد و آل محمد كما صليت علي ابراهيم و آل ابراهيم انك حميد مجيد.»
سپس امام رضاعليه السلام خطاب به حاضرين مجلس فرمود: آيا در اين سخن خلافي هست؟
گفتند: نه.
در اين هنگام مامون گفت: اين سخن اجماعي است و هيچ اختلافي در ميان امت اسلام نيست. آيا در مورد آل و فضيلت آل محمد، سخني واضح‌تر و صريح‌تر مي‌توانيد از قرآن بيان كنيد؟
حضرت رضاعليه السلام فرمود: بلى، شما به من بگوييد، آيه شريفه «يس، والقرآن الحكيم، انك لمن المرسلين علي صراط مستقيم؛[2] يس! سوگند به قرآن حكيم. كه تو قطعا از رسولان خداوند هستي و بر راهي مستقيم قرار دارى.» مقصود از «يس» چيست؟
دانشمندان مجلس گفتند: «معني يس، محمدصلي الله عليه وآله است و كسي در آن شكي ندارد.»
امام هشتم ‌عليه السلام فرمود: در اين آيه خداوند متعال بر محمد و آل محمد فضيلتي عطا كرده است و كسي را ياراي درك حقيقت آن نيست مگر از راه تعقل و انديشه، براي اينكه خداوند متعال در كتاب مقدس خويش، به غير از انبياءعليهم السلام بر هيچ كس سلام و درود نفرستاده و و «سلام علي موسي و هارون»[3] و در هيچ جاي قرآن نفرمود: سلام علي آل نوح و سلام علي آل ابراهيم و سلام علي آل موسي و هارون. فقط فرمود: «سلام علي آل يس»[4] يعني آل محمد صلوات الله عليهم.
مامون بعد از شنيدن اين بيان عالي و استدلال قرآني، خطاب به حاضرين مجلس گفت: اكنون فهميدم كه شرح اين آيات و بيان آن‌ها در نزد معدن نبوت و اهل‌بيت پيامبرصلي الله عليه وآله مي‌باشد.[5]

پی نوشت ها
[1] احزاب، آيه 56.
[2] يس، آيه 1 - 4.
[3] صافات،آيه 120.
[4] صافات، آيه 130.
[5] عيون اخبار الرضاعليه السلام، ج 1، ص 185؛ تفسير صافي، ج 4، ص 124.


منبع : پرسمان دانشجویی
  • یس
  • محمد صلى الله عليه و آله
  • تفسیر «يس» و «آل يس» توسط امام رضا(علیه السّلام)
  • تفسیر «يس» و «آل يس»
  • امام رضا(علیه السّلام)
  • آل یس
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    بررسی مفهوم حیات در واقعه عاشورا(2)
    دو جریان فرهنگ ساز
    فقط آنان که هم آیین یاسند از عبدالرحیم سعیدی راد
    تلاطم نظام هستی در شهادت امام حسین علیه السلام
    داستانهايي از کودکي امام حسن و امام حسين (عليه ...
    تحليل گفتمان ادبي خطبه هاي حضرت زينب(س)
    نحوه شهادت و کرامات حضرت رقیّه(علیه‌السلام)
    همسر و فرزندان قمر بنى هاشم عليه السلام
    بهترین اصحاب و اهل بیت
    بعد سياسى و احياى عاشورا از منظر فقه(2)

    بیشترین بازدید این مجموعه

    عوامل تحریف در تاریخ عاشورا
    هفت نمونه‌ از احیای مردگان در کلام قرآن
    لقب قائم و اسرار آن
    آثار ایمان به خدا در زندگی
    نیاز به دین (2)
    آزادی حقیقی در فرهنگ حسینی
    گذری بر فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها
    امام حسین(ع) و خدمت‌گزاری
    سوره ای از قران جهت عشق و محبت
    کرامات و معجزات حضرت فاطمه زهرا (س) (2)

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^