فارسی
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 - الخميس 22 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 13 خرداد 1397 ساعت 10:47 صبح

استاد انصاریان: هوای نفس، دشمن‌ترین دشمن انسان/ اغلب مردم رهای به دست هوای نفس و خواسته‌های نامشروع هستند

استاد انصاریان: هوای نفس، دشمن‌ترین دشمن انسان/ اغلب مردم رهای به دست هوای نفس و خواسته‌های نامشروع هستند

دارالعرفان/ محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی گفت: دشمن‌ترین دشمنان انسان مجموع خواسته‌های آزاد بین دو پهلوی اوست؛ در مسیر مبارزه با این دشمن نباید به دنبال ربا، دنبال غصب و دنبال دزدی بروید، در حال جنگ با این دشمن درونی اگر بمیری شهید مردی؛ چون این جبهه بسیار جبهه با ارزش و پرقیمتی است.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در مسجد امیر(ع)، اظهار کرد: کتاب خدا و روایات متین اهل‌بیت(ع) هشدار دادند که دشمنانی بی‌‌رحم و گمراه‌کننده در کمین همه شما هستند. آیات و روایات در این زمینه کم نیست، جالب این است که قرآن و روایات دشمنان را تقسیم‌بندی کردند: دشمنان باطنی، دشمنان ظاهری، دشمنان قدرتمند، دشمنان معمولی، دشمنان جسم و دشمنان روح.


پیغمبر(ص) می‌فرماید: دشمن‌ترین دشمنان شما یکی است که اگر بخواهیم ظریف از این دشمن حرف بزنیم دو کلمه درباره‌اش می‌توانیم بگوییم: یکی این‌که مادر همه دشمن‌هاست، همه از این نشأت می‌گیرند، پیشوا و رهبر این است، جلودار این است، پرچم‌دار این است، اگر این شرّش برداشته شود دشمنان دیگر زمینه ورود به زندگی شما را ندارند چون زورشان به شما نمی‌رسد، حتماً باید با کمک این مادر وارد بشوند. مطلب دیگری که درباره این دشمن می‌شود گفت این است که این ریشه است و بقیه دشمنان تنه و شاخ و برگ هستند، اگر این ریشه را کسی بخشکاند تنه و شاخ و برگ خشک و نابود می‌شود.


پیامبر(ص) می‌خواست مردم را قبل از مفاسد و بیماری‌های اخلاقی قرنطینه کند

وی به مبارزه پیامبر با مفاسد و بی‌اخلاقی اشاره و خاطرنشان کرد: پیغمبر عظیم‌الشأن اسلام می‌خواستند مردم را قبل از مفاسد و بیماری‌های اخلاقی قرنطینه کنند. من به مردم می‌گویم دروغ نگویید من خودم هم می‌گویم، غیبت نکنید خودم هم غیبت می‌کنم، کار زشت انجام ندهید خودم هم انجام می‌دهم؛ چون آن علتی که در مردم است در خود من هم هست. خداوند به حضرت عیسی(ع) می‌فرماید: «عظ نفسک» اول خودت را اصلاح کن بعد برو دنبال مردم. پیغمبر نمی‌خواست آدم درمان‌کننده‌ای باشد پیغمبر می‌خواست آدم جلوگیری‌کننده‌ای باشد که میکروب سراغ مردم نیاید، آن علتی که میکروب را می‌فرستاد در مردم آن را می‌خواست ریشه‌کن کند، تمام بیست و سه ساله بعثتش علت را گفته که چه علتی باعث ریشه‌کن کردن مفاسد فردی و خانوادگی و اجتماعی می‌شود. مبارزه با معلول تلف کردن نیرو است، با علت اصلی باید مبارزه کرد، با آن دشمن اصلی، با ریشه، با آن مادر مفاسد که تمام مفاسد اولاد او هستند.


استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: اگر این مادر را از میان برداری دیگر بچه‌ای به وجود نمی‌آید چون مادرش مرده است. یک بچه از کجا به وجود می‌آید؟ مادر گناه باید باشد که آدم گناه کند، وقتی مادر گناه نبود کودک گناه هم به دنیا نمی‌آید چون مادر ندارد. «اعدا عدوک نفسک التی بین جنبیک» یک روح و انرژی بین دو پهلوی توست و هر دو طرف را گرفته، این روح بین دو پهلوی تو، دو نیروی بسیار پرانرژی و خطرناک دارد که اگر میدان بازی دستش بدهی این دو تا فرزند را استخدام می‌کند و بدون این که احساس ناراحتی کنی به تمام گناهان وادارت می‌کند، ادامه هم که پیدا بکند گناه برایت می‌شود طبیعت ثانویه.


نمی‌توانیم به سادگی از نماز یا روزه ببرّیم

او در پاسخ به اینکه طبیعت ثانویه یعنی چه؟ گفت: یعنی ما نمی‌توانیم به سادگی از نماز یا از روزه ببرّیم، تسلط این دو کودک و آن مادر بین دو پهلو نمی‌گذارد ما از گناه ببرّیم. مؤمن هستیم، گناه می‌کنیم، غیبت می‌کنیم، تهمت می‌زنیم، کار زشت می‌کنیم، یک غروری هم در وجودمان هست که حالا گناه کردم می‌روم به پروردگار می‌گویم: غلط کردم، دیگر نمی‌کنم. اما باز گناه انجام می‌دهیم چون آنها فعال هستند اگر فعال نباشند، دیگر آن گناه را انجام نمی‌دهند.


غریزه جنسی خود به خود نعمت است

مؤلف کتاب ارزشمند «همراهی علی و حق» در مورد نعمت غریزه جنسی اظهار کرد: غریزه جنسی خود به خود نعمت است، شکم هم خود به خود نعمت است؛ اگر شکم به موجودات زنده نمی‌داد که زنده نمی‌ماندند، شکم نعمت خیلی بزرگی است، شهوت هم اگر به موجودات زنده نمی‌داد تولید نسلی نمی‌شد؛ هیچ موجود زنده‌ای در کره زمین نبود، همه اینها محصول غریزه جنسی هستند، همه انبیاء، ائمه، اولیاء، علما، فقها، شعرا، حکما، فلاسفه، اینها قبلاً که نبودند یک جوانی آمده بود یک دختری را پسندیده بود، دیده بود مناسب ازدواج است و با او ازدواج کرد موسی به دنیا آمد، نوح به دنیا آمد، شیث به دنیا آمد، بالاخره امیرالمؤمنین(ع) محصول ازدواج ابوطالب و فاطمه بنت اسد است، آن عاملی که علی(ع) را وارد دنیا کرده نکاح یک زن و شوهر بوده، این شهوت خیلی نعمت است و اگر نبود که هیچ صنف زنده‌ای تداوم پیدا نمی‌کرد.


محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی به نعمت شکم نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در دنیا شکم هم نعمت بزرگی است، پروردگار عالم به بنده‌اش می‌گوید: از شروع اذان که هنوز وارد فجر صادق نشدی تا اول اذان مغرب خودت را نگه دار نخور، نیاشام، به غریزه جنسی‌ات کاری نداشته باش، زبانت را حفظ کن ولی عمده مسأله به عهده شکم است، میل به خوردن و آشامیدن قوی است. اگر «می‌خواهم‌ها» که حالا پروردگار اسمش را در قرآن گذاشته «هوا» یعنی مجموعه خواسته‌های نامشروع، نامعقول و غیرمنطقی؛ اگر این شکم بیفتد دست این قدرت «می‌خواهم» آن وقت دزدی، غصب، اختلاس، ربا، کم‌فروشی، تقلب در اجناس. وقتی من به «می‌خواهم» باطن گوش ندهم، ضعیف می‌شود، این‌قدر در گوش ندادن من ضعیف می‌شود تا بمیرد، به جزء آنهایی که ابلیس به پروردگار گفت: برای گمراه‌ کردنش زورم نمی‌رسد.


ایشان به نیروهای ورزیده شیطان اشاره و تصریح کرد: ای کاش این هفتاد و پنج میلیون ملت ایران مرد و زن یک کاری می‌کردند ابلیس و ابلیسیان از ایشان بترسند و نیایند سراغشان؛ ولی هم نمی‌ترسد هم خوشش می‌آید چون نیروی بسیار ورزیده، مطیع و گوش بده‌ای در اختیار دارد. تعبیر آن لامذهب ملعون است که بیشتر نیروهای من در کره زمین حتی در ایران شیعه مثل بره هستند، یک برگ سبز شیرین نشانشان بدهم می‌دوند و می‌مانند برای اینکه برگ دوم را به آنها بدهم به حرفم گوش می‌دهند، مطیع من هستند. خیلی دل کارگردان‌ها خوش نباشد به جامعه، در جامعه «وَ قَلِيلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُور» (سبأ، 13)، «أَكْثَرَهُمْ لا يَشْكُرُون» (یونس، 60)، همه شما هم با معلول مبارزه می‌کنید مبارزه شما درست نیست، با علت باید مبارزه کنید یعنی باهوای نفس.


اغلب مردم رهای به دست هوای نفس و خواسته‌های نامشروع هستند

استاد انصاریان در پاسخ به اینکه هوای نفس به عنوان یک حیوان خطرناک را در باطن مردم با چه چیزی باید مهار کرد؟ گفت: در این زمینه به نظر من مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها، صدا و سیما، مراکز دیگر که خیلی کم کار کرده‌اند و کم هم می‌گذارند باید با هنرمندی، با ظرافت، با محبت، با عاطفه، ایمان مردم را به خدا و روز قیامت تقویت کنند. مردم اگر خداخواه و قیامت‌خواه بشوند دیگر هواخواه نیستند ولی ورود به این کار یک سرمایه عظیم محبتی و عاطفی می‌خواهد؛ نمازجمعه‌ها از محبت به مردم کم دارند، از مطالبی که مردم را وصل به پروردگار و قیامت بکنند کم دارند، بیشتر منبرها هم همین‌طور است، بیشتر محراب‌ها هم همین‌طور است. اغلب مردم رهای به دست هوای نفس (خواسته‌های نامشروع) هستند. آن‌قدر عامل در بیرون زندگی برای تحریک هوای نفس مردم فراوان است که حساب ندارد؛ یکی صورت زیبا و موی زیبا و لباس‌های زیبای زنان و دختران جوان است که همه جا پر هستند.


مبلغ عرصه بین الملل ادامه داد: «اعدا عدوک نفسک التی بین جنبیک» دشمن‌ترین دشمنانت مجموع خواسته‌های آزاد بین دو پهلویت است نمی‌گوید خواسته‌های بغل گردنت چون اینجا جای عقل است جای مخ است، جای مخچه است، آن که به دام نمی‌افتد، آنی که یک چشم به هم زدن به دام می‌افتد شکم و شهوت جنسی است. کله من که به دام نمی‌افتد، هوای نفس با کله من چه کار دارد؟ چه راهی می‌خواهد به عقل من نشان بدهد که من با انجام یک کاری عقلم مثل انجام زنا لذت ببرد؟ چرا پیغمبر می‌گوید پایین است این هوا؟ یعنی دو طرف شکم و شهوتت است. پیغمبر(ص) می‌فرماید: با این دشمن که می‌جنگی که دنبال ربا، دنبال غصب و دنبال دزدی نمی‌خواهی بروی، در مسیر مبارزه و در حال جنگ با این دشمن درونی اگر بمیری شهید مردی؛ چون این جبهه بسیار جبهه با ارزشی است، بسیار پرقیمت است.
وی به مقام و مرتبه امام حسین(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: مقام و رتبه امام حسین(ع) «اعلی من الملائکه» از فرشتگان بالاتر است؛ چون فرشتگان بی‌شکم و شهوت خدا را عبادت می‌کنند، تو داری با شکم و شهوتی که دو طرف هر دویشان هوا قرار دارد خدا را عبادت می‌کنی. تو کجا ملائکه کجا؟ ملائکه دعاگویت هستند، ملائکه خدمت‌گزار تو هستند.


استاد انصاریان در پایان گفت: «افضل الجهاد، جهاد النفس» عزیزان با کارهای بسیار پرمشقت، به «می‌خواهم‌ها» هم گوش ندهید خیلی سخت است چون آدم باید از خیلی لذت‌ها، پول‌ها، صندلی‌ها چشم بپوشد، قیمت این کار این‌قدر زیاد است که یک کسی که نیم ساعت از شکم، غریزه، ثروت، صندلی، شهر، خانه، گذشت کرد حرّ بن یزید ریاحی شد. یک اربعین بیست و دو میلیون نفر است - طول سال را نمی‌دانم چند نفر کربلا هستند - این آدمیزادها و بزرگان بروند کنار قبر شهدای کربلا بگویند: «یا اولیاء الله و احبائه» بروند گردن کج کنند و بگویند: «یا لیتنی کنت معهم» ای حرّ کاش که ما هم عاشورا کنار تو بودیم، ای حبیب، ای زهیر، اینها شهوت نداشتند؟ آدم‌های صد ساله‌ای بودند، به «هوا» گوش ندادند.
انتهای پیام /

 

متن و صوت کامل سخنرانی را اینجا ببینید.


منبع : پایگاه عرفان
  • هوای نفس
  • مسجد امیر(ع) تهران
  • سخنرانی دوازدهم
  • رمضان 97
  • خواسته‌های نامشروع
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    هجوم افراطیهای یهودی به قبرستان باب‌الرحمه ...
    محاکمه یک مسلمان به دلیل ذبح گوسفند!
    برگزاری همايش «بررسی راهكارهای توسعه ...
    انقلاب حجاب در جمهوری آذربایجان
    ضرب و شتم فجیع حجاج شیعه توسط وهابیون در سرزمین ...
    کدام ذکرها را نباید ترک کرد؟
    برپایی سیزدهمین جشنواره ادیان ابراهیمی در کانادا
    پایبندی جوانان مسلمان کانادا به هویت اسلامی
    استاد انصاریان: در مسیری که خداوند مشخص کرده ...
    استاد انصاریان: برخی پس از کسب ثروت و مقام، دلشان ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^