فارسی
يكشنبه 02 دى 1403 - الاحد 19 جمادى الثاني 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 13 آبان 1397 ساعت 12:16 صبح

استاد انصاریان: عبادت؛ جادۀ رسیدن به مغفرت، لطف، رضوان و بهشت/ اوامر و نواهی خدا معدنی است که از آن، بهشت و دفع دوزخ استخراج می‌شود

استاد انصاریان: عبادت؛ جادۀ رسیدن به مغفرت، لطف، رضوان و بهشت/ اوامر و نواهی خدا معدنی است که از آن، بهشت و دفع دوزخ استخراج می‌شود

دارالعرفان/ محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی گفت: سوره حمد شبانه‌روز 10 بار تکرار می شود و به دهان گناه و گنهکار می زند که «غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لا الضَّالِّين»، یعنی بندگان من که نماز می خوانید مراقب باشید جزو «الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ» و «الضَّالِّين» نشوید.

 
نماز بدون سوره حمد نماز نیست

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیه بنی‌الزهرا(س)، اظهار داشت: اولین سورۀ قرآن مجید، سورۀ حمد است، خواندن سورۀ حمد در تمام نمازها بر ما واجب است، هر سوره‌ای را برای بعد از حمد انتخاب کنید عیبی ندارد؛ ولی اگر حمد خوانده نشود نماز شکل نمی‌گیرد. این روایت از رسول خدا(ص) نقل شده است: «لا صلاة الا بفاتحة الکتاب» نماز جز با خواندن حمد و فاتحة الکتاب نماز نمی‌شود. به عبارت دیگر انسان همۀ نماز را بخواند و عمداً حمد را نخواند، دیگر آن نماز، نماز نیست و باید دوباره بخواند.


 مراقب باشید جزو «الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ» و «الضَّالِّين» نشوید

وی خاطرنشان کرد: سوره حمد شبانه‌روز 10 بار تکرار می شود و به دهان گناه و گنهکار می زند که «غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لا الضَّالِّين»، یعنی بندگان من که نماز می خوانید مراقب باشید جزو «الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ» و «الضَّالِّين» نشوید.


پروردگار از روی لطف و رحمت بندگان را به عبادت امر می کند

استاد اخلاق حوزه های علمیه ادامه داد: زورگویی کار ستمگران و ظالمان است؛ پروردگار عالم عدل، رحمت و کرم بی‌نهایت است، اگر به ما امر به عبادت می‌کند برای این است که جادۀ رسیدن به مغفرت، لطف، رضوان و بهشت را به روی ما باز کند و اسم این زورگویی نیست بلکه امر پیچیده به محبت، عشق، حکمت، مصلحت‌خواهی و علم است. لذا انبیای خدا، ائمۀ طاهرین(ع) و اولیای الهی عاشق اوامر پروردگار بودند چون می‌دانستند اوامر و نواهی خدا معدن است که ما با عمل کردن درِ این معدن را باید باز کنیم؛ از این معدن بهشت و دفع دوزخ استخراج می‌شود.

 

عاقلانه نیست که انسان به اوامر پروردگار ارزش ندهد

وی گفت: در روایتی از رسول خدا(ص) و امیرالمؤمنین(ع) آمده «فان الجنة محفوفة بالمکاره» بهشت پیچیده به عبادات است. شما وقتی عبادت کنید در حقیقت معدن را می‌شکافید، از این معدن رحمت، غفران، لطف و رضایت خداوند تجلی می‌کند و بهشت پروردگار طلوع می‌ یابد. این عاقلانه نیست که انسان به اوامر پروردگار ارزش ندهد، این کمال بی‌انصافی است.


سه مورد شکایت از امت پیامبر(ص) که خداوند حکم صادر می کند

مبلغ عرصه بین الملل به سه شکایتی که از انسان ها در قیامت می شود، اشاره و خاطرنشان کرد: رسول خدا(ص) در روایتی می فرماید: در قیامت سه چیز، از بعضی افراد امت من شکایت می‌کنند و پروردگار عالم هم به شکایت آنان گوش می‌دهد و بابت شکایت حکم می‌کند. اولین شکایت قرآن است، قرآن می‌گوید: خدایا من در بین این افراد بودم، اما من را پشت سر انداختند و نیامدند زندگی خودشان را با من هماهنگ و مطابق با من عمل کنند. دومین چیزی که در قیامت شکایت می‌کند عالِم ربانی، عالِم واجد شرایط است که خدایا من جان کندم و عالِم به دین تو شدم، در یک محل و شهر آمدم، مردم به من محل نگذاشتند و برای دینشان و حلال و حرامشان به من مراجعه نکردند. من بین مردم بودم، اما غریب و بیگانه بودم. سومین چیزی که شکایت می‌کند مسجد است که می‌گوید: خدایا محل پر از جمعیت بود و ما را خالی گذاشتند.


گناه، مهم ترین بحث در قرآن کریم

استاد انصاریان در ادامه سخنرانی خود به بحث گناه به عنوان مهمترین مبحث ها در قرآن کریم اشاره و اظهار کرد: از مهم‌ترین مباحث قرآن کریم بحث گناه است؛ در این زمینه آیات فراوان و روایات دریاواری از اهل‌بیت(ع) وجود دارد. علت گناه، آثار گناه در دنیا، عواقب گناه در آخرت و در برزخ همه در مبحث گناه است.


استاد انصاریان با بیان اینکه در زمینه بررسی علت، آثار و عواقب گناه می توان به آیات قرآن و روایات اهل‌بیت(ع) اعتماد کرد، گفت: شنیدید که بعضی از روایات ساختگی است، از زمان پیغمبر ساختن روایات به وسیله منافقین و دشمنان پایه‌گذاری شد که پیغمبر اکرم(ص) به مردم فرمودند: آنچه از من نقل می‌کنند با آیات قرآن بسنجید، میزان و معیار سنجش قرآن است؛ اگر موافق با آیات بود بدانید که من گفتم، اگر موافق با آیات نبود بزنید به دیوار و قبول نکنید. اما روایات ساختگی در زمان رسول خدا(ص) زیاد نبود چون تازه کارخانه روایت‌سازی شروع شده بود. روایات ساختگی بعد از وفات پیغمبر بیشتر در باب فضائل دروغین بنی‌امیه و بعد هم بنی‌عباس زیاد شد. یقین بدانید که حدیث‌سازان که هدف حدیث‌سازی آنان تخریب دین خدا بوده، هیچ‌وقت دربارۀ گناه حدیث نمی‌ساختند؛ چون با پولی که از دربار بنی‌امیه و بنی‌عباس می‌گرفتند هم‌خوانی نداشت و با اهداف بنی‌امیه و بنی‌عباس هم مطابقت نداشت. آنها با پول دادن به حدیث‌سازان وارد تخریب دین شدند در حالی که احادیث مربوط به گناه هدفش پاکسازی فکر، روح، اخلاق و عمل مردم بود. 
انتهای پیام /

 

متن کامل، صوت و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

 

  • امر به معروف و نهی از منکر
  • مغفرت
  • امر به معروف
  • حدیث جعلی
  • سورۀ حمد
  • شکایت در قیامت
  • حدیث‌ سازان
  • تخریب دین
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    ویژه برنامه جشن ولادت حضرت زهرا(س)
    گزارش تصویری از نشست اساتید و مدیران مجمع ...
    گزارش تفصیلی از مراسم پاسداشت خدمات علمی و ...
    گزارش تصویری مراسم پاسداشت خدمات علمی و فرهنگی ...
    مراسم پاسداشت خدمات علمی و فرهنگی استاد انصاریان
    دیدار استاد انصاریان با دکتر محمد مهدی احمدی ...
    پیام استاد انصاریان در پی شهادت سیدحسن نصرالله
    گزارش تصویری آیین افتتاح کتابخانه عمومی امام ...
    افتتاحیه کتابخانه عمومی امام سجاد(ع)
    پيام تسليت استاد انصاريان به ملت فلسطين

    بیشترین بازدید این مجموعه

    واکنش شدید علمای ‏شیعه و سنی نسبت به گستاخی ...
    الزام دانشگاه‌های سودان به تدريس فرهنگ اسلامی
    نگرانی وهابیان از ندای وحدت گرای عالم شیعی
    مسیحی شدن درمرزهای غربی ایران برای پول
    تصاوير جشن زنانه حوثي ها براي ميلاد پيامبر (ص)
    مشهدالرضا(ع) سیاه‌پوش پدر امام مهربانی‌هاست
    مساجد شهر «وینزر» کانادا؛ میزبان غیر مسلمانان
    شرکت در این سه کلاس درس واجب است
    ویژه‌ برنامه سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم ...
    استاد انصاریان پاسخ می‌دهند؛ چرا امام حسین(ع) در ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^