فارسی
دوشنبه 01 مرداد 1403 - الاثنين 14 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 4
50% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 26 ارديبهشت 1400 ساعت 09:27 صبح

استاد انصاریان  

اگر پول ندارید، با اخلاق هزینهٔ مردم شوید

دارالعرفان/ محقق، مفسر و پژوهشگر علوم قرآنی با بیان این‌که خداوند وعده قطعی دادند که از روز ازل تا ابد بندگان را یاری خواهد داد، گفت: اگر به این درک برسیم و لمس کنیم که خداوند روزی که رزق محبتش را تقسیم می‌کرد، مرا هم لایق دانست تا از محبت تقسیم‌ شده‌اش در دل ما هم بریزد به حال و مقام بالایی می‌رسیم.
اگر پول ندارید، با اخلاق هزینهٔ مردم شوید

وصل بودن به محبت بی‌نهایت خداوند تا روز ابد 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی شب‌های ماه مبارک رمضان در حسینیه هدایت، اظهار کرد: از رحِم مادر تا روز قیامت که روز ابدی، دائمی و زمان پایان‌ناپذیری است، اگر به احسان، لطف، محبت و رحمت خداوند نسبت به خودمان توجه قلبی و عقلی کنیم، درمی‌یابیم که ما به حقایق بی‌نهایتی از سوی خداوند وصل هستیم. هر کسی این معنا را لمس کند، در هیچ زمینهٔ مادی لب به شکایت باز نمی‌کند؛ چون می‌بیند که این کمبودهای مختصرِ زودگذرِ از بین ‌رفتنیِ مادی نسبت به آن الطاف بی‌نهایت، هیچ و پوچ است.

 

وعدهٔ قطعی پروردگار بر یاری بندگان

 وی به وعدهٔ قطعی پروردگار بر یاری بندگان اشاره و تصریح کرد: پروردگار با همهٔ لطف بی‌نهایتش، مقاماتی را برای ما قرار داده و توان هم به ما داده که به آن مقامات برسیم. در قرآن مجید هم وعدهٔ قطعی داده است که شما حرکت کنید، خودم کمک‌ می‌کنم؛ چون شما به ‌تنهایی نمی‌توانید به آن مقامات برسید و خودم باید دست شما را بگیرم و ببرم.

استاد انصاریان ادامه داد: پیامبر(ص) به خواسته خداوند به معراج رفتند برای این‌که نشانه‌های وجود پروردگار را در عالم ببینند، خداوند در اول سورهٔ إسراء فرمودند: «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ» من او را بردم. تو راه بیفت، من کمکت می‌کنم.

 

اگر پول ندارید، با اخلاق هزینهٔ مردم شوید

مبلغ برجسته بین‌الملل همانطور که خداوند به بندگان محبت می‌کند، محبت بندگان به یکدیگر را نیز ضروری دانست و گفت: مؤمن زبانِ «به من چه» ندارد. خدا در قرآن به پیغمبر(ص) می‌فرماید: مستحق‌هایی که به تو مراجعه می‌کنند، بیشتر این مستحق‌ها آبرودار هستند. امروز هم با این اوضاع، مستحق بسیار است. خداوند خطاب به پیامبر می‌فرماید: حبیب من اگر نداشتی به مستحقان کمک کنی، آنها را ردّ نکن و نگو «به من چه» که دچار مشکل شده‌ای! برو و از خدا بپرس بلکه خیلی نرم و با محبت بگو: مشکل زمین نمی‌ماند و حل می‌شود. چندروزی با همدیگر صبر کنیم، خدا ما را می‌بیند و صدای ما را می‌شنود. به محض اینکه جنس یا پولی به من رسید، هر مقدار که مشکلت را حل می‌کند، به تو می‌دهم. حضرت می‌فرمودند: اگر پول ندارید، با اخلاق هزینهٔ مردم بشوید. 

استاد انصاریان افزود: امروز هم هستند کسانی که نسبت به نیازمندی و مشکلات دیگران بی‌تفاوت نیستند. حتی وقتی مستحقی به این افراد مراجعه می‌کند و چیزی نداشتند، از خود مستحق بر آنها سخت‌تر می‌گذشت.

 

توجه حضرت موسی(ع) به اجابت خواسته‌های مردم 

وی در ادامه به نمونه‌هایی از دغدغه حضرت موسی(ع) در حل مشکلات مردم اشاره و بیان کرد: در کتاب «رونق المجالس» روایتی آمده که موسی‌بن‌عمران(ع) برای مناجات و حرف زدن با پروردگار در حال رفتن به کوه طور بود که به جوانی برخورد. جوان به او گفت: حال که به مناجات با خداوند هستی، از پروردگار بخواه مشکل ازدواج من با دختری که به او علاقه‌مند هستم، فراهم شود. در ادامه مسیر، موسی به جوان دیگری برخورد کرد، آن جوان گفت: من یک مشکل مالی دارم، به پروردگار بگو تا راهی برای رفع این مشکل ایجاد بکند. حضرت موسی به جوان سومی هم رسید که انسان کم توقعی بود، این جوان از موسی خواست که به پروردگار بگو که یک‌دست لباس برای من جور کند.

نویسنده کتاب ارزشمند «فضل و رحمت الهی» ادامه داد: حضرت موسی به کوه طور رفت و برای هر سه جوان دعا کرد و خداوند دعای دو جوان را برآورده کرد، اما خداوند درباره درخواست جوان سوم گفت: ای موسی به این جوان بگو، روزی که محبتم را تقسیم کردم تا به فرشتگان، جن و انس بدهم -آنهایی که لیاقتش را دارند که عشق من در باطنشان قرار بگیرد- من از عشق خودم به آنها داده‌ام، یک‌ذره هم کم نگذاشته‌ام و تو دستت پر است. دیگر چه طلبی از من داری؟ موسی(ع) در برگشت از طور، به آن جوان گفت: ازدواجت درست شد؛ به آن فقیر گفت: پولت درست شد؛ به سومی هم گفت: پروردگار این‌جوری جواب داد. آن شخص روی زمین نشست و گفت: موسی، اگر شخص پروردگار با قیچی، از سر تا پای مرا تکه‌تکه قیچی کند، من دم نمی‌زنم. من او را دوست دارم و عاشقش هستم.

 

 رسیدن به مقام بالا به‌واسطه دریافت محبت خداوند 

استاد انصاریان در پایان گفت: اگر به این درک برسیم و لمس کنیم که روزی که خدا رزق محبتش را تقسیم کرد، مرا هم لایق دانست تا از محبت تقسیم‌ شده‌اش در دل ما هم بریزد به حال و مقام بالایی می‌رسیم. 

 

انتهای پیام /

 

متن کامل، صوت،عکس و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

  • اخلاق خوب
  • راه اتصال
  • وعدۀ قطعی
  • یاری بندگان
  • حقایق بی‌نهایت
  • ناتوانی جهان
  • انسان مستحق
  • 0
    50% (نفر 4)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    گزارش تصویری از سخنرانی استاد انصاریان در روز ...
    دومین گزارش تصویری سخنرانی استاد انصاریان در دهه ...
    دیدار دکتر پزشکیان با استاد انصاریان در حسینیه ...
    گزارش تصویری سخنرانی استاد انصاریان در دهه اول ...
    دیدار علمای تونس با حضرت استاد انصاریان
    گزارش تصویری از مراسم دعای عرفه 1403
    سومین نشست از سلسله نشست‌های «ترجمهٔ متون مقدس؛ ...
    دومین نشست از سلسله نشست‌های «ترجمهٔ متون مقدس؛ ...
    پیام تسلیت استاد انصاریان
    اولین نشست از سلسله نشست‌های «ترجمهٔ متون مقدس؛ ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    الزام دانشگاه‌های سودان به تدريس فرهنگ اسلامی
    محاكمه بحرينی موهن به قرآن كريم
    تصاویر حمله به مسلمانان برای منع پخش اذان
    تصاویر: بحرینی ها سرانجام آل خلیفه را به دار ...
    اقدام جالب جوانان شهر منچستر در اولین روز ماه ...
    گرامیداشت عید غدیر برای نخستین‌بار در پایتخت یمن
    گل‌آرایی صحن و سرای حرم امام علی(ع) + تصاویر
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه ...
    استاد انصاریان: بعضی عشق‌ها بت‌پرستی است/ راضی ...
    دیدار جمعی از طلاب، علما و وعاظ تهران با استاد ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^