على عليه السلام در فرمان جاويد خود به «مالك اشتر» براى انتخاب قاضى چنين مىگويد: براى تصدى وظيفه قضا و حكومت ميان مردم، كسى را برگزين كه به عقيده تو، از همگى افراد رعيت برتر باشد، از آن گونه شخصيت كه تراكم قضايا او را به تنگنا نيفكند، و ...
با توجه به اختلافاتى كه براى مردم پيش مىآيد، و براى حل آن نياز به قضاوت و قاضى است، اگر كسى واجد شرايط باشد و اين منصب را قبول ننمايد، نه تنها مشكلى به مشكلات جامعه اسلامى افزوده؛ بلكه سد راه حل مشكلات شده است، و اين خود خيانتى آشكار و غير قابل ...
جز اندکی از پیشینیان و تنی چند از بزرگان معاصر که به اجمال در این باره سخنانی به میان آورده اند، هنوز اما کسی به تفصیل پرده از این راز سر به مهر برنگشوده که چرا حضرت رسالت پناه(ص)، سوره "یاسین" را "قلب قرآن" خوانده است؟!پای ثابت سوالات قرآنی مسابقات ...
قاضى از نظر مقررات فقه اسلامى بايد مؤمن، عادل، عالم، با فراست، حاذق، پاكدامن، شجاع، صبور و حليم باشد، او بايد كار خود را از بهترين عبادات بداند و از زيادى كار خسته و آزرده نگردد و پاداش رنج خود را به حساب خدا بياورد.
در حال كسالت، خوابآلودگى، شادى ...
شيخ كلينى از امام صادق عليه السلام نقل مىكند:
در زمان بنىاسرائيل مردى داراى منصب قضاوت بود، قاضى را برادرى بود شايسته و صالح و او داراى زنى بود متديّن كه بعضى از انبياى بنىاسرائيل از نوادهها و نتيجههاى او بودند!
امير بنىاسرائيل ...
عاقبة بن يزيد كه در عصر مهدى عبّاسى عهدهدار قضاى بغداد بود، يك روز به هنگام ظهر نزد خليفه شد و تقاضا كرد كه ديگرى را به جاى او در منصب قضا بگمارد تا بىدرنگ صندوق اسناد و محفظه مدارك مربوطه به ارباب دعوى و دفاع را به او تسليم كند.مهدى چون سخن او ...
بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمدلله رب العالمین الصلاة و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین حبیب الهنا و طبیب نفوسنا ابی القاسم محمد صلی الله علیه و علی اهلبیته الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین».
اسلام، دین ثابت تمام انبیا(علیهم ...
قاضى گفت: اين شخص خوبى و درستى است، ولى من در اين دادگاه شهادت او را نمىتوانم قبول كنم؛ چون شيعه است. اين شيعه بزرگوار نيز گفت: قاضى! من ابداً تو را عادل نمىدانم؛ چون تو دروغ گفتى. قاضى گفت: من چه دروغى گفتم؟
گفت: تو به من گفتى شيعه، شيعه سلمان و ...