از عارف بزرگى پرسيدند: در حق فلان عارف چه مىگويى؟ گفت: هركس او را ببيند، هدايت مىشود و متّصل به سعادت مىگردد. گفت: چه گونه است كه ابوجهل، پيامبر صلى الله عليه و آله را ديد و متّصل به سعادت نشد و از شقاوت نجات نيافت؟! آن عارف آگاه گفت: ابوجهل، رسول ...
سبک زندگی امیرمؤمنان امام علی(ع) همان سبک زندگی قرآنی و اسلامی است که باید شناخت و بر اساس آن زندگی کرد؛ زیرا آن حضرت(ع) در سایه تربیت پیامبر(ص) و قرآن بود و یکی از تبیین کنندگان و مفسران علمی و عملی قرآن بشمار می رود. نویسنده در این مطلب ضمن ...
مجله:افق حوزه - شماره 220
نوشتاری از علامه سیدمرتضی عسکری قدس سره
بسم اللّه الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین، والصلاة و السلام علی محمد و آله الطاهرین
لقد کان لکم فی رسول اللّه اسوة حسنة لمن کان یرجوا اللّه و الیوم الاخر و ذکر اللّه ...
«امام صادق عليه السلام كه قلبش تجلّى گاه علم و دانش و بصيرت و بينش پيامبر صلى الله عليه و آله است، يك روز به يكى از شاگردانش كه نزد حضرت علم آموخته بود و به تصفيه و تزكيه نفس موفّق شده بود فرمود:
در اين مدّت كه نزد منى چه آموختى؟ پاسخ داد: هشت ...
این روزها، به نام اسلام و محبین رسول خدا صلی الله و علیه و آله کارهایی انجام می شود که قسمتی از آن ها جز نشان دادن تاریکی و سیاهی از چهره اسلام و پیامبر اکرم صلی الله و علیه وآله چیزی نیست.... در این مقاله بر آن شده ایم تا بر حسب وظیفه و توان گوشه ای از ...
پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله از حضرت احديت نقل مىكند كه فرمود: هرگاه من مطلع شوم بر دل مؤمن و بدانم كه او بندگى مرا دوست مىدارد و در اطاعت من ثابت و راسخ است، من مباشر تقويم و سياست او مىشوم يعنى او را در نظر خلائق عزيز و محترم مىدارم و ...
مجله: اشارات ، شماره 116
اشارهمباهله، دلیل روشن برای حقانیّتسیده زهرا برقعی
پیامبر خدا هیچ گاه غیر از آنچه براساس پیام راستین وحی است، اقدام به کاری نمی کند. مسیحیان نجران، با بوق و کرنا و با ساز و برگ قوی به محضر پیامبر آمده بودند و شکست رقیب خود ...
من نمىدانم وقتى مردم مىگويند ما امت اين پيغمبريم، چقدر راست مىگويند؟ و منظورشان كدام پيغمبر است؟ اگر بهواقع كسى معتقد به دينى باشد كه رسول خدا، صلى اللّه عليه و آله و سلم، آورده و خود را پيرو آن حضرت مىدانند، چرا رفتار آنها ...
منبع : فصلنامه مکتب اسلام، شماره 2 , الهامی، داود
انسان برای وصول به «مقصداصلی » نیازمند به تربیت الهی است و بدیهی است که بدون آن هیچ وصولی نیست و تربیت الهی درمرتبه کامل آن در دست پیامبر و امامان معصوم علیهم السلام است و تا این تربیت ...
يكى از كسانى كه پروردگار در قرآن از او نام برده ابو لهب ، عموى پيغمبر، است كه وصف او در سوره مسد آمده است. خداوند در پايان اين سوره درباره او مىفرمايد:
«ما أغنى عنه ماله و ما كسب».ثروتش و آنچه از امكانات به دست آورد چيزى از عذاب خدا راكه در دنيا ...
نویسنده: حاج بابا قزوینی یزدی
فصل اول
در اثبات مقید بودن حكم تورات به زمان بودن بنی اسرائیل در ارض بیت المقدسدر پاراش وَاإتْحِنَنْ كه پاراش دوم از سفر پنجم تورات است مذكور است كه حضرت موسی به قوم میفرماید «دإهْ لِیْمَدْتی إتْحِمْ ...
مجله: گنجینه ، شماره 61
امّت اجماع کردند بر اینکه بعضی از پیامبران فاضل تر از بعضی دیگرند و هم بر این که محمّد صلی الله علیه و آله فاضل تر از همه است و بر آن چند حجت دلالت می کند:
حجّت اول: اینکه خدای تعالی می گوید: «وَ مَا أَرْسَلْناکَ ...
پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) طبیبی بود که جهل و بی دینی مردم را دوا میکرد. این طبیب، همانگونه که برای معالجه بیمارانش، باید مهربان باشد و لبخند بزند، همانگونه نیز باید جدیت و تحکم داشته باشد، و این دو رویه مکمل هم هستند. یکی از وصفهایی که ...
نويسنده: سید علی کمالی دزفولیمنبع: قرآن شناسی عمومی
پيغمبر اكرم(ص) خود وحي را از خداوند متعال فرا مي گرفت. خداوند آن را در سينه پيغمبر حفظ مي كرد، زبانش را به قرائت و ترتيل آن گويا مي ساخت، سپس آن را برايش بيان مي كرد؛ كما قال تعالي:لا تُحَرِّكْ ...
در تاریخ 23 سالة بعثت پیامبر اکرم و نبی معظّم، روزهای بسیار مهم و سرنوشت سازی وجود دارد که هر یک از رخدادهای آن به تنهایی برای اثبات حقّانیت اسلام، نزد دوست و دشمن کافی است. یکی از این رویدادهای مهمّ و ممتاز «روز مباهله» است که در آن توحید، نبوّت و ...
نویسنده: حاج بابا قزوینی یزدی
در ذكر إخبار أنبیاء به پیغمبری عظیم الشأن و اینكه آن پیغمبر از غیر بنی اسرائیل استبدان كه در سفر پنجم (1) تورات در پاراش شوفطیم بعد از ذكر وصایای حضرت موسی (علیه السلام) به قوم كه چنین و چنین كنید و در تنازع و ...
فصل سوم
در ذكر ادلّهای كه برای ابدی بودن تورات اقامه نمودهاند و جواب از آنها
بدانكه اعتقاد جمیع علماء بنیاسرائیل از متقدّمین و متأخّرین اینست كه شریعت حضرت موسی (علیه السلام) ابدی است و بعضی از ایشان این اعتقاد را داخل اصول دین ...
نامه جامعه - شماره 31 و 32
آن گاه که پیمان مردم مدینه با حضرت محمد(صلی الله علیه و آله ) در مکه فراگیر و همگانی شد، قریش باور نمودند که اسلام در مدینه نیز نفوذ خواهد یافت؛ از این رو بر خود لرزیدند، و خشمشان افزون گشت و غضب هایشان شدت گرفت. ...