حضرت سجّاد (عليه السلام) در مناجات تائبين به پيشگاه مقدّس حضرت ربّ العزّه عرضه مىدارد:
پس آه و تأسّف و حسرت از خجلت و رسوايى و افتضاح من، و واى و اندوه و غم از كردار زشت من. از تو در خواست مىكنم اى بخشنده گناه بزرگ و اى جبران كننده هر شكسته استخوان، كه گناهان مهلك خطرناكم را ببخشى، و زشتىهاى پنهانى فضاحت آور و رسوا كنندهام را بپوشانى.
و اميرالمؤمنين (عليه السلام) در دعاى كميل عرضه مىدارد:
به عزّتت قسم كه عمل بد و افعال زشت من، دعاى مرا از اجابتت منع نكند، و به قبايح پنهانم كه تنها تو بر آن آگاهى مرا مفتضح و رسوا نگردانى، و بر آنچه از اعمال بد و ناشايسته در خلوت بجا آوردهام و تقصير و نادانى و كثرت اعمال با غفلت و شهوت كه كردهام زودم به عقوبت مگير.
از اين جملات و فرازهاى نورانى كه از منابع دانش حق همچون امام على (عليه السلام) و امام زين العابدين (عليه السلام) و امثال اين دو بزرگوار نقل شده و آيات قرآن مجيد هم مؤيّد آن است معلوم مىشود رسوايى و افتضاح انسان در دنيا و آخرت نتيجه جرم و عصيان و گناه و معصيت اوست. خطا و ذنب و دورى از طاعت و عبادت، ساختمان كرامت انسانى را خراب و مايه ننگ و رسوايى آدمى است.
______________________________
(1)- بحار الأنوار: 91/ 142، باب 32، مناجاة التائبين.
(2)- مصباح المتهجّد: 844، دعاء آخر و هو دعاء الخضر (عليه السلام)، دعاى كميل.