عصر ظهور، زمان گسترش و شكوفايى علم و دانايى است، و شهر فاضله اسلامى، شهر علم و دانش است. با آمدن منجى عالم، همان گونه كه ظلم و بيداد جاى خود را به عدل و دادگرى مى سپارد، و نابسامانى هاى اجتماعى به سامان مى گرايد، جهل و نادانى نيز جاى خود را به علم و دانايى مى دهد و جهان از نور عقل و دانش آكنده مى شود. علوم و دانش هايى كه در طول اعصار و قرون در پشت پرده ها مكنون مانده بود، ابراز مى گردد و مرز دانايى و يادگيرى تا سراپرده منازل و اعماق وجود تك تك انسان ها، گسترش مى يابد. حضرت امام محمد باقر(ع) فرموده است: "اذا قام قائمنا وضع الله يده على رؤوس العباد فجمع بها عقولهم و كملت بها احلامهم" هنگامى كه قائم ما قيام كند، خداوند دست محبتش را به سر بندگان مى گذارد و عقول آنها را با آن كامل و افكارشان را پرورش داده تكميل مى كند.
بدين ترتيب، در پرتو ارشاد و هدايت حضرت مهدى(عج) و در زير دست عنايت او، مغزها در مسير كمال به حركت در مى آيد و انديشه ها شكوفا مى شوند. كوته بينى ها، تنگ نظرى ها و افكار پست و پليد ـ كه سرچشمه بسيارى از تضادها و برخوردهاى خشونت آميز اجتماعى است ـ ، بر طرف مى گردد. مردمى بلند نظر، با افكارى باز و سينه هايى گشاده و همتى والا و بينشى وسيع، پرورش مى يابند، لذا تعبير پياده شدن 27 حرف علم به منصه ظهور میرسد.
2 ـ 13 ـ نظام سياسى مصلح
دولت مصلح حكومتى جهانى و فراگير است، و حكومت هاى جهانى به لحاظ مبناى غير الهى و ابزارهاى غير مشروع محكوم به نابودى مى باشند. پيش از هر فرضيه و گمان بايد پذيرفت كه محتوا و قالب سياسى در حكومت مصلح موعود نبايد و نمى تواند در نمونه هاى تاريخى مشابه داشته باشد. اعلان قرآن مبنى بر جاء الحق و زهق الباطل از نابودى هر باطل خبر مى دهد و برچيده شدن حكومت هاى سراسر جهان را كه در دايره باطل قرار دارند، نويد مى دهد.
اين بشارت از دو ديدگاه قابل تأمل است:
الف ـ دولت مصلح حكومتى جهانى و فراگير است؛
ب ـ حكومت هاى جهانى به لحاظ تئورى و عملى باطل بوده و مشمول نابودى توسط حضرتش مى گردند.
براساس روايت ها، ساختار حكومت مهدى مصلح از نوع هيچ يك از نظام هاى موجود نيست بلكه در دايره تمدن اسلامى و نشأت گرفته از قرآن و سنت معصومين(ع) است.
راهکارهاي علمي رسيدن به آرمانشهر
3 ـ 1 ـ آموزش و پرورش
اسلام، تعليم و تزكيه را درصدر برنامههای خود قرارداده است. به گونهای كه از همان آغاز نزول وحي، آن را از وظايف اصلي و حتمي پيامبر به حساب میآورد. اسلام، آموزش و پرورش را تنها يك حق ندانسته، بلكه وظيفه هر مسلمان میداند. پيامبر گرامي اسلام میفرمايد: "به دنبال دانش بودن وظيفه هركس و بر هر مسلماني واجب است". بنابراين آموزش و پرورش در سرنوشت جامعه نقش اساسي دارد: زيرا بدون افراد صالح و سالم، جامعه صالح و شايسته پديد نمي آيد و مردم در صورتي راه صلاح را میپيمايند كه علاوه بر داشتن زمينه فردي درست در درون خود زمينههای خوشايند و جذاب را در جامعه ببينند. پس افزون بر طرح و برنامه، ساختن افراد شايسته از راه كارهاي ضروري رسيدن به شهر فاضله مطلوب است. بر اين اساس آموزش و پرورش مقدمه پرورش و خودسازي است و رستگاري در سايه خودسازي به دست میآيد:بي ترديد آن كس كه به تزكيه و پاكي نفس خود پرداخت رستگار گشت.
3 ـ 2 ـ تحريم عوامل فساد
از ديگر راه كارهاي اسلام براي حفظ سلامت جامعه و اعتماد متقابل مردم با يكديگر، تحريم اعمالي است كه سلامت جامعه را به خطر میافكند. اسلام از يك سو با تحريم اعمالي همچون دروغ، غيبت، تهمت، قمار، سرقت و مقرركردن كيفر براي برخي از آنها حد و مرزي براي رفتارهاي اجتماعي قرارداده و از سوي ديگر، افشاي گناهاني را كه سبب دريده شدن پرده عفت عمومي میشود جرم دانسته است. از ديدگاه اسلام، توبه كردن از گناهاني كه با حقوق مرتبط نيست. بلكه از حقوق الهي است ـ بر اعتراف نزد قاضي و حاكم شرع اعتراف و تقاضاي پاك شدن فرمود: اگر پوشانده بود و توبه میكرد برايش بهتر بودالبته تحريم عوامل فساد و امر به اجتناب از آنها بدان معنا نيست كه فرد گوشه گيري را اختيار كند و از جامعه دور شود. حضرت محمد(ص) در سخنان خود گوشه گيري را فاقد ارزش دانسته و جداشدگان از جماعت مسلمانان از دايره اسلام خارج شمرده است. هيچ رهبانيت و گوشه گيري در اسلام نيست به راستي خداوند بلند مرتبه بر ما رهبانيت قرار نداده است. رهبانيت امت من همان جهاد در راه خداست. در جايي ديگر میفرمايد: هر كس از جماعت مسلمانان جدا شود، قيد اسلام را از گردن خود برداشته است.
3 ـ 3 ـ تحكيم روابط اجتماعي
خداوند براي تحقق اين اصل مهم، آداب اجتماعي ويژهای وضع كرده است كه برخي از آنها عبارتند از:
الف ـ سلام كردن و دست دادن در آغاز ملاقات: آن گاه كه همديگر را ملاقات میكنيد بيش از هرگونه كلامي اول به همديگر سلام كنيد و مصافحه كنيد.
ب. رفق و مدارا: رسول خدا(ص) میفرمايد: "مدارا كردن با مردم نيمي از ايمان است و ملايم و نرم بودن با آنان نيمي از خوشي در زندگي".
پ: فروتني: پيامبر اسلام فرمودند: "خداوند به داود وحي كرد به راستي نزديك ترين مردم به خدا متواضعان هستند، همان طور كه دورترين مردم از خدا متكبرانند".
ت: احترام به ديگران: (به ويژه سالخوردگان)؛ رسول خدا در اين باره میفرمايند: "گرامي داشتن مسلمان پير و سالخورده، بزرگ شمردن خداست".
ث: زيارت ديد و بازديد برادر مومن فقط به خاطر خدا، رسول خدا میفرمايد: "هركس برادرش را به خاطر خدا و در راه خدا زيارت كند خداوند عزيز و بلندمرتبه گويد: مرا زيارت و ثواب و پاداشت بر عهده من است".
ج: برآوردن نيازهاي مادي و معنوي ديگران: امام صادق میفرمايد: "هركس از مؤمني مشكلي را برطرف كند. خداوند در روز رستاخيز براي قلبش گشايش ايجاد میكند".
3 ـ 4 ـ تعاون و همكاري عمومى
براي تحقق شهر فاضله مطلوب در اسلام، تعاون و همكاري گروهي، به عنوان يكي از اصول و راه كارهاي مهم مطرح میشود: خداوند متعال در قرآن میفرمايد: «بر نيكي و پرهيزگاري يكديگر را ياري كنيد و با همديگر همكاري كنيد".
3 ـ 5 ـ تقويت بنيان خانواده
از آنجا كه خانواده میتواند نقطه آغازين هر صلاح و فساد باشد و اجتماع از تركيب خانواده پديد میآيد، اسلام بيش ترين توجه خود را به خانواده معطوف داشته است. پيامبر اكرم(ص) در اين باره میفرمايد: "در اسلام هيچ بنايي نزد خدا محبوب تر از تشكيل خانواده نيست." مسلم است كه بقاي خانواده نيز همچون شكل گيري آن مهم و ضروري است. امام صادق مردم را به تلاش براي حفظ خانواده فراخوانده و مي فرمايد: "هيچ چيز نزد خداوند عزيز و بلند مرتبه، مبغوض تر از خانهای نيست كه به خاطر تفرقه خراب شود". طبيعي است هنگامي كه خانواده براساس مودت و تفاهم متقابل شكل گيرد و پدر و مادر با هم تفاهم و تعاون و آگاهي، فضايي آرام و مطلوب براي رشد فرزندان پديد آورند، حركت عمومي جامعه به سوي صلاح و سعادت خواهد بود. بدين سبب اسلام براي پدر و مادر به عنوان دو ركن اساسي سرنوشت ساز خانواده مقامي والا و ارزشمند درنظر گرفته. آنان را داراي مسئوليتي حساس و ويژه میداند.
مطالب مرتبط
بهائيان و استعمار گران 6/1. استعمار و <مذهب تراشي>
سوء استفاده از آموزههاي مهدويّت
رفاه و آسايش
بهره گيرى از تمامى قابليتها و قدرتها و نيروهاى مادى در آرمانشهر حضرت مهدى موعود(عج)
مودت و همدلى
شهر تربيت
شهر عدالت
آرمانشهر حضرت ولیعصر(عج)
بازگشت مسيح از زاويه اي ديگر
مسيحيان و بازگشت مسيح
انديشه انتظار در اديان جهان
چند نكته درباره ى مسجد سهله
ويژگى هاى مسجد سهله
اماكن زيارتى منتسب به امام زمان (عج) در ايران و جهان (1)
نقد نظرية توسعه سياسي در غرب بر اساس مباني اسلامي
مباني نظري توسعه سياسي در غرب
الگوي توسعه سياسي در پرتو عدالت مهدوي
توقيعات شيخ مفيد.
دليلهاي امكان ارتباط.
ارتباط با امام زمان(عج) در عصر غيبت
منبع : اسلام شیعه