الهامات الهى
- تاریخ انتشار: 13 اسفند 1387
- تعداد بازدید: 1573
این که ما از انبیا و اولیا فرمان مىبریم، در حقیقت، فرمان بردن از آنها نیست، بلکه فرمانبردارى از خداست. در قرآن مجید آمده است : «هر که از پیامبر اطاعت کند در حقیقت از خدا اطاعت کرده»4. یا کسى که از امیر المومنین علیه السلام فرمان مىبرد و قال علىٌ علیه السلام به گوش او مىخورد، با همان قال علىٌ علیه السلام یا قال حسن یا قال حسین فرمان خدا برده یا اگر مرجع تقلید واجبالشرایط فرمان مىدهد با همان فرمان خودش را مىسازد. در واقع، او فرمان شخص مرجع یا امام و یا پیغمبر را نمىبرد، بلکه فرمان خدا را مىبرد. گلوى پیغمبر، امام و مرجع واجب الشرایط، ابلاغکننده حکم خداست و در حقیقت، این سه گلو به منزله بلندگوى پروردگار است تا صداى خدا به گوش ما برسد، چراکه ما بدون واسطه شایستگى شنیدن صوت مقدّس او را نداریم، چنان که دیدن وجود مقدّس او را هم شایستگى نداریم، چون این شایستگى در ما نیست که صداى محبوب را، به صورت صوت بشنویم، هر چند به صورت الهام مىتوانیم در ارتباط با حضرت حق قرار بگیریم.قرآن مجید هم بر این معنا دلالت دارد، اگر ما روى نفس کار کنیم و به فرموده امیر المومنین علیه السلام اگر نفس را در میدان ریاضتهاى الهى قرار دهیم، این قابلیت را پیدا مىکنیم که از راه نفس زکیه، تهذیب شده و پاک شده، الهاماتى را از جانب آن وجود مقدّس در حدّ پاکى نفس بگیریم :« وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا * فَاَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا »5.و به نفس و آنکه آن را درست و نیکو نمود ، * پس بزهکارى و پرهیزکارىاش را به او الهام کرد .