فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

مدينه طيبه‏

زائر چون وارد مدينه شود، با ديدن آن شهر به ياد آورد، اينجا جايى است كه خداى مهربان براى پيامبرش اختيار كرد، شهريست كه نبى اسلام صلى الله عليه و آله به دستور حق آن شهر را بعد از هجرت به عنوان مركز پخش واقعيت هاى الهى انتخاب كرد، شهريست كه زمينه سعادت اهل اسلام در آنجا فراهم آمد.

به ياد آورد، مدينه مركزيست كه پيامبر بزرگ اسلام صلى الله عليه و آله با تحمل انواع شدائد و سختى ها پيام الهى را به مردم رساند.

مدينه جايى است كه در آن فقط براى پخش قواعد حياتبخش اسلام، از طرف دشمنان خدا نزديك به هشتاد جنگ بر مسلمانان صدر اول تحميل شد، جنگ هايى كه مردم دور از انصاف براى متلاشى كردن ساختمان حقيقت آغاز كردند و پيامبر و مؤمنان در مرحله دفاع از حق، شهداى با فضيلتى در آن جنگ ها تقديم حق كردند.

در مدينه به ياد آورد كه براى تأمين خير دنيا و آخرتش پيامبر عزيز و يارانش چقدر زحمت كشيدند.

مدينه جايى است كه براى اعتلاى كلمه حق، پيران و جوانان و مردان و زنانى در خون خود غلطيدند، مدينه محلى كه براى ترويج دين خدا اشك ها از ديدگان مادران داغديده جارى شد.

مدينه شهرى كه سال ها شاهد عالى ترين خدمات صادقانه نسبت به اسلام، اين مدرسه سعادتبخش بود.

در آنجا به ياد آر كه مظهر عصمت و عفت حضرت زهرا عليها السلام با پوششى از حجاب كامل- اين دستور بسيار پرارزش الهى- با جمعى از زنان قريش به مسجد آمد و عليه ستم و بيداد در يك سخنرانى بسيار مهم داد سخن داد.

زهرا عليها السلام، آرى زهرا، آن منبع فضيلت و عفت و كرامت كه در لحظه لحظه حياتش به تمام زنان جهان تا روز قيامت درس عفت و عصمت و پوشش و حجاب و دور بودن از دسترس نامحرمان را داد.

تو اى مرد! و تو اى زن! در اين شهر بزرگ در برابر پيامبر صلى الله عليه و آله و ائمه بقيع و حضرت زهرا عليهم السلام قرار دارى وضع ايمان و عمل خود را با آن برزگواران بسنج و در اين آزمايشگاه بزرگ الهى براى شناخت شؤون مادى و معنوى بيشتر دقت كن.

چون فضاى مدينه را با آنچه از نبى اسلام صلى الله عليه و آله و ائمه بزرگوار عليهم السلام در بر دارد از نظر عقل و فكر و بينش و بصيرت گذراندى، اكنون آماده شو تا با يك دنيا آگاهى و خضوع و خشوع و فروتنى به طرف حرم پيامبر صلى الله عليه و آله حركت كنى.

در آنجا با كمال ادب در برابر رسول الهى قرار گير و به راستى و درستى سخن گوى كه پيامبر صلى الله عليه و آله عزيز صدايت را مى شنود و تو را از هر جهت ارزيابى مى كند، سعى كن خودت را به آن جناب به عنوان يك فرد واقعى امت بقبولانى.

پس از زيارت پيامبر صلى الله عليه و آله به سوى قبرستان بقيع حركت كن، در آنجا نيز همانند حرم پيامبر، در برابر حضرت مجتبى و سيد سجاد، وباقر العلوم و رئيس مذهب حضرت صادق عليهم السلام با كمال فروتنى و ادب بايست و به ياد آور، كه آن بزرگواران براى نجات تو و تأمين سعادت دنيا و آخرتت چه رنج ها بردند.

با آنان عهد و پيمان ببند كه چون به وطن بازگردى، خود و زن و فرزندانت، تسليم دستورهاى آنان شوى و به اخلاق الهى آن بزرگواران آراسته شوى و دست جز به مال حلال و دنياى طيب و طاهر دراز نكنى.

 

تا اينجا شرح قسمت هاى اول حديث با عظمت حج كه در كتاب «مصباح الشريعة» نقل شده به پايان مى رسد و نوبت به قسمت هاى بعد كه در باب مناسك است فرا رسيده، اميد است به آنچه در توضيح قسمت هاى اول گذشت آراسته شويم و توفيق عمل به قسمت هاى بعد از جانب حضرت حق نصيب ما گردد.


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

مدیر عامل مرکز دارالعرفان الشیعی : دو میلیون نسخه ...
نفس سلیم و نفس پلید
حبس در عناوین نشویم
عرفان از زبان امام على عليه‏السلام
مسئله شگفت‏انگيز نعمت‏ها
اقسام انديشه‏
انسان‏هاى پست‏تر از حيوان
لذّت اميد
در آداب خروج از منزل
مربیان و پنج دوره حیات انسان

بیشترین بازدید این مجموعه

صراط مستقیم ساوه (مسجد انقلاب) دهه دوم صفر ...
حالت جذب و انجذاب
حبس در عناوین نشویم
نفس سلیم و نفس پلید
مربیان و پنج دوره حیات انسان
عرفان از زبان امام على عليه‏السلام
مسئله شگفت‏انگيز نعمت‏ها
مدیر عامل مرکز دارالعرفان الشیعی : دو میلیون نسخه ...
در آداب خروج از منزل
اقسام انديشه‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
...



گزارش خطا  

^