فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
3
نفر 0

گزارش کامل سفر 8 روزه اندیشمند فرزانه حضرت استاد استاد شیخ حسین انصاریان (دامت برکاته) و هیأت همراه به کشورهای ایتالیا و واتیکان + عکس

گزارش سفراستاد استادحسين انصاريان
و هيأت همراه به واتيکان و ايتاليا - خرداد ماه سال 1389
 گزارش کامل سفر 8 روزه   انديشمند فرزانه حضرت استاد شيخ حسين انصاريان (دامت برکاته) و هيأت همراه به کشورهاي ايتاليا و واتيکان
به منظور سخنراني در مجالس و محافل ايرانيان و مسيحيان و بازديد از مراکز ديني و فرهنگي و تاريخي و ديدار با مقامات مذهبي واتيکان و کليساهاي کاتوليک ايتاليا در شهرهاي رم، واتيکان، ميلان، ونيز و پيزا

قرآن کريم:
الذين يبلغون رسالات الله و يخشونه ولا يخشون احدا الا الله...
سفر 8 روزه پر خير و برکت عالم رباني حضرت استاد حسين انصاريان و هيأت همراه (مديرعامل و اعضاي هيأت مديره مرکز علمي تحقيقاتي دارالعرفان الشيعي) که به دعوت جناب حجت الاسلام والمسلمين آقاي علي اکبر ناصري سفير جديد ايران در واتيکان از 24 خرداد ماه الي 2 تيرماه 1389 به ايتاليا و واتيکان انجام شد، از سه جهت حائز اهميت فراواني مي‌باشد.
1- استاد انصاريان به عنوان يکي از شخصيت هاي انديشمند و محقق و مفسر و مؤلف برجسته شيعي که از علماي برجسته و خطباي شهير و استاد حوزه علميه مي باشند، در بسياري از علوم تفسير و ترجمه متون ديني و تأليف و تحقيق کتب ارزنده عقيدتي، اخلاقي و عرفاني و تربيتي صاحب نظر بوده و حدود نيم قرن بطور ماندگار و اثر بخش به جهان تشيع خدمت کرده‌اند و به عنوان يک شخصيت حوزوي ممتاز اين دعوت را به مناسبت آغاز ماه رجب  پذيرفته و سفر را به طور رسمي انجام داده اند.
2- کشور ايتاليا و در مرکزيت آن کشور واتيکان به عنوان پايتخت جهاني مسيحيت کاتوليک و مرکز حکومت پاپ يه عنوان مرکز ديني در جهان شناخته مي شود و مراودات و تعاملات فکري و ديني بين ايران اسلامي با واتيکان و ايتاليا بسيار با اهميت و احساس مي باشد و قم به عنوان مرکز تشيع جهاني و رم به عنوان مرکز مسيحيت در انظار جهانيان بسيار برجسته و شاخص مي باشند.
3- در برنامه تنظيم شده براي اين سفر، بطور فشرده ديدارهاي متعدد با مقامات واتيکان و اعضاي شوراي پاپي و مديران کليساي مهم رم و وزير گفتگوي اديان و رئيس دانشگاه پاپي گريگوريان روم و رئيس مرکز تحقيقات و مطالعات عربي و اسلامي واتيکان و بازديد از سن پيترو مقر مقدس مسيحيان کاتوليک و موزه واتيکان و بناهاي تاريخي ايتاليا، علاوه بر حضور استاد در چهار اجتماع جداگانه ايرانيان مقيم رم و ميلان و مسيحيان کليساي بزرگ ميلاد مسيح و شيعيان مليت هاي مختلف در مرکز امام مهدي(عج) رم گنجانيده شده بود و در اين فرصت فشرده بازديد آثار تاريخي شهر رم، شهر ميلان و شهر ونيز و شهر پيزا نيز جزء برنامه رسمي سفر بود که بسيار غني و پربار انجام شد.
4- حضور سه سفير از ايران اسلامي در ايتاليا و داشتن 3 سفارتخانه مستقل براي جمهوري اسلامي، فوق العادگي و اهميت ايتاليا را بيان مي کند و در اين سفر جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمين آقاي ناصري سفير محترم ايران در واتيکان و جناب آقاي دکتر حسيني سفير محترم در ايتاليا و جناب آقاي اکبر توکلي سفير محترم ايران در فائو با استقبال و ميزباني و دعوت و تشکيل جلسات و برگزاري ضيافت ها جلوه ويژه اي به اين سفر دادند و زحمات فراواني متقبل شدند که جاي تقدير و تشکر دارد.
در اين گزارش در صدد هستيم تا دست آوردهاي برنامه هاي اجرا شده در سفر و خاطرات ارزشمند آن را بازگو نمائيم تا براي آيندگان ثبت شود و انشاءا... مورد بهره برداري قرار گيرد. در پايان از سفير محترم ايران در واتيکان و همکاران ارجمندشان که ميزبان مرکز علمي تحقيقاتي دارالعرفان الشيعي قم بودند تشکر و قدرداني مي نمائيم.

 

روابط عمومي و امور بين الملل
مرکز علمي تحقيقاتي دارالعرفان الشيعي- 6/3/89

گزارش سفر
چهارشنبه 26 خرداد ماه 1389 - ورود به شهر رم در ساعت 30/11 صبح به وقت محلي.
حضرت آيت الله حاج شيخ حسين انصاريان به اتفاق آقايان آيت پيمان مديرعامل مرکز علمي تحقيقاتي دارالعرفان الشيعي قم که تحت اشراف استاد فعاليت دارد و حجج اسلام آقايان شيخ محمد انصاريان و شيخ امير انصاريان اساتيد حوزه علميه و دانشگاه و اعضاء هيأت مديره مرکز مذکور، در فرودگاه رم مورد استقبال حجت الاسلام والمسلمين آقاي دکتر ناصري سفير محترم جمهوري اسلامي ايران در واتيکان و جناب آقاي کوچکيان معاون سفير جمهوري اسلامي ايران در ايتاليا و همکاران اين دو سفارتخانه قرار گرفتند و پس از اقامت و استراحت کوتاه در رزيدانس واتيکان، در بعد از ظهر همين روز بخش هاي مهمي از واتيکان و شهر رم را بازديد نمودند.
 
پنجشنبه: 27 خرداد ماه 1389 : ديدار و گفتگو با وزيرديالوگ اديان و رئيس شوراي پاپي گفتگوي اديان واتيکان.
صبح روز پنجشنبه: استاد و هيأت همراه ابتدا مجموعه باستاني ورزشهاي المپيک را همراه با پياده روي صبحگاهي بازديد نمودند و سپس طبق وقت قبلي در ساعت 30/11 صبح به اتفاق سفير ايران در محل وزارت گفتگوي اديان واتيکان در جلسه ديدار رسمي شرکت نمودند.
در اين ملاقات ، کار دينال ژان لويي توران، وزير امور خارجه پيشين واتيکان در سمت رئيس شوراي پاپي گفتگوي بين اديان «وزير ديالوگ» اديان به همراه معاون اين وزارتخانه کاردينال مون استقبال نموده و در گفتگوي صميمانه دو ساعته با استاد و هيأت همراه و سفير ايران شرکت نمودند و پيرامون ديدگاههاي مشترک اسلام و مسيحيت به مسايل اديان و مشکلات جوامع انساني و راه حلهاي برون رفت پيروان اديان الهي از معضلات کنوني جهان و نحوه همکاري و تعامل متقابل مراکز حوزوي ايران و مراکز علمي واتيکان تبادل نظر نمودند.

خلاصه سخنان کار دينال ژان لويي   توران  خطاب به استاد انصاريان:
بنده امروز خوشبخت هستم که با چهره اي علمي از دانشمندان ديني ملاقات مي کنم و روز گذشته بيوگرافي شما را خواندم و شما را شخصيت بزرگي ديدم که آثار و خدمت هاي بزرگي کرده‌ايد.
اديان الهي وجوه مشترک زيادي دارند که مي توانند همديگر را تأييد و حمايت کنند و در مقابل جريانات سکولاريزم مبارزه کنند و مؤمنين به خداوند را از انديشه هاي سکو لاريزم محافظت نمايند.
کتابهايي که اهداء کرديد را مطالعه خواهم کرد و از شما براي اهداء آنها تشکر مي کنم و اميدوار هستم که بتوانم به ايران سفر کنم و در آنجا ملاقات با شما را تجديد نمايم.

خلاصه سخنان حضرت استاد انصاريان در ديدار با کاردينال ژان لويي توران وزير گفتگوي اديان واتيکان
بنده بر اساس آنچه که از قرآن کريم و سخنان پيامبر بزرگوار اسلام در مورد علم و عالمان ديني آموخته ام، ارزش و احترام خاصي براي آنان قايل هستم و عالمان اديان الهي مقام عالي در نزد خداوند دارند. به همين خاطر هميشه سعي کرده ام در هر فرصتي که برايم پيش مي‌آيد، به ديدن آنان بروم و از فيض حضور آنان بهره ببرم.
ديدار جنابعالي هم براي ما موجب خوشحالي است، در دنياي امروز که براي سکولار کردن ملت ها و تضعيف اعتقاد به خدا و قيامت دست هاي زيادي پنهان و پيدا در تلاش هستند تعامل و گفتگو بين اديان الهي و نزديک تر شدن آن ها به همديگر و تلاش براي پيشبرد اهداف مقدس و مشترک امري حياتي و ضروري است. ما به حضرت مسيح و حضرت مريم و حقانيت تعاليم آنان ايمان داريم و در قرآن کريم از آنها با احترام ويژه اي ياد شده است. و ما طبق آنچه در قرآن کريم و گفتار پيامبر اسلام در مورد مسيح داريم در تعاليم و کتابهاي خودمان بسيار از آن پيامبر بزرگ مطالب اخلاقي سازنده نقل مي کنيم.
خلاصه سخنان سفير محترم ايران در واتيکان
 از استقبال و اشتياق جنابعالي به گفتگوي بين اديان تشکر مي کنم و از اينکه در اين ديدار يکي از شخصيت هاي علمي و مدرس برجسته حوزه علميه قم حضور يافته اند براي ما مغتنم مي باشد، حضرت آيت الله انصاريان چهره علمي ممتازي است که در زمينه تحقيق و تأليف 120 جلد کتاب ديني و حدود 50 سال تبليغ و سخنراني در مجالس و راديو و تلويزيون شناخته شده هستند و حضور ايشان در واتيکان باعث خير و برکت خواهد شد، ما خواهان ارتباط قوي بين قم و واتيکان هستيم و در اين باره تلاش مي کنيم و از جنابعالي دعوت مي‌کنيم براي سفر به ايران و قم و آمادگي داريم که زمينه ارتباط شوراي پاپي با علماي ديني قم را فراهم کنيم. چنين سفرهايي تعامل و همکاري بيشتر دو دين را در پي خواهد داشت.

در اين ديدار آقاي آيت پيمان مديرعامل دارالمعارف الشيعي، تحقيقات و مطالعات علمي و انجام شده در اين مرکز و سايت ها و کتابهاي منتشر شده به زبانهاي خارجي را توضيح دادند و اعلام آمادگي کردند که کليه اين آثار را جهت ارتباط علمي بين شوراي پاپي گفتگوي اديان و مراکز پژوهش حوزه علميه قم در اختيار مراکز علمي واتيکان قرار دهند.
کار دينال توران با استقبال از اين پيشنهاد، اين گونه آثار را مفيد ارزيابي کرد و اعلام کرد که 9 دانشگاه و مرکز علمي در واتيکان داريم که مي توانيم آثار ارزشمند شما را براي استفاده به اين مراکز ارسال نمائيم.
در پايان اين ديدار کتاب نظام خانواده در اسلام و کتاب توبه آغوش رحمت، و شرح تفسير دعاي کميل از آثار استاد انصاريان که به زبان انگليسي چاپ شده است به کاردينال توران اهداء شد و وي نيز با مطالعه فهرست کتابها اشتياق فراوان خود به اين کتابها را اظهار و تشکر نمود.
قابل ذکر است که کتاب توبه بسيار مورد توجه ايشان و معاون وي قرار گرفت و با هيجان گفتند:  «من اولين کاري که خواهم کرد خواندن اين کتاب است».

جمعه 28 خرداد ماه 1389 (مصادف با 5 رجب) سخنراني در ميلان
استاد انصاريان با همراهي سفير ايران در واتيکان و هيأت همراه شب جمعه وارد ميلان شدند و پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد امام علي(ع) شهر ميلان با حضور جمع کثيري از ايراني هاي مقيم شمال ايتاليا که با دعوت کنسولگري ايران در ميلان و مسئولين فرهنگي مسجد امام علي(ع) از راه دور و نزديک با خانواده هاي خود حضور يافته بودند، به مدت يک ساعت سخنراني نمودند.
در ابتداي اين مراسم حجت الاسلام والمسلمين علي اکبر ناصري سفير ايران و جناب آقاي دکتر امين زاده سرکنسول ايران در ميلان طي سخناني به خوش آمدگويي پرداختند و از حضور استاد انصاريان و همراهان تشکر کردند، و اين فرصت را توفيق بزرگي دانستند که باعث استقبال و شوق فراوان هموطنانمان شده است.
سپس در ميان استقبال خانواده هاي ايرانيان مقيم شمال ايتاليا حضرت آيت الله حاج شيخ حسين‌انصاريان به سخنراني پرداختند و با اشاره به آيات قرائت شده توسط قاري در ابتداي جلسه، صفات مؤمن را برشمردند و با تفسير آيات سوره مؤمنون، نکات اخلاقي بسيار ارزنده‌اي را پيرامون راههاي حصول ايمان و نحوه حفظ و صيانت از آن بيان فرمودند.

خلاصه سخنراني استاد انصاريان در جمع ايرانيان در مسجد امام علي(ع) شهر ميلان
با توجه به برنامه هاي وجود مبارک رسول خدا(ص) که مختصر و بسيار مفيد بود من هم به آن حضرت اقتدا مي کنم و مطالبي را برايتان عرض ميکنم آياتي که تلاوت شد، مجموع آن در رابطه با يکديگر حدود 10 آيه است. با لحاظ کردن آيه شريفه بسم ا... لحظه اي که اين آيات سوره مبارکة مؤمنون به پيغمبر(ص) نازل شده هنوز براي مردم قرائت نکرده بودند، در بين مردم بلند شدند و فرمودند (انزلت علي عشروا آيات من اقامهن دخل الجنه) اي مردم الآن 10 آيه به من نازل شد، که اگر امت من مرد و زن پيرو جوان اين 10 آيه را در زندگي پياده بکنند قطعا در فرداي قيامت اهل بهشت اند که اتفاقاً در پايان مسائلي که در آيات ذکر شده وجود مقدس حق اعلام به بهشتي بودن مردمي مي کند که اين واقعيات بيان شده در اين آيات را در حد ظرفيت خودشان و امکان خودشان عمل بکنند.
سپس استاد به طور مفصل و مبسوط آيات سوره مؤمنون را يک به يک قرائت و شرح و تفسير نمودند، و در پايان اوصاف مؤمنين و وظايف و تکاليف آنها را توضيح داده و مطالب اخلاقي ارزنده اي بيان فرمودند که بسيار مورد توجه حاضران قرار گر فت و فضاي معنوي جلسه بگونه اي بود که از ديدگان بسياري از حاضران اشک جاري نمود. جو حاکم بر جلسه موجب شد که استاد اينگونه ادامه دادند: دور همديگر شب جمعه توجهي به حضرت سيدالشهداء(ع) از راه دور کنيم و از آن حضرت کمک بطلبيم و با او عهد ببنديم. با شروع ذکر مصيبت استاد براي حضرت سيد الشهداء(ع) فضاي گريه شديد حضار اعم از آقايان و خانم ها بر مجلس حاکم شد به نحوي که يادآور مجالس خاص استاد در ايران بود و مدت زمان نسبتاً طولاني ذکر مصائب حضرت مولي الکونين حضرت سيدالشهداء(ع)  و گريه در فضاي تاريک شده مسجد ادامه پيدا کرد.
در پايان اين مراسم از طرف مسجد همه حضار به سفره با برکت سيدالشهداء(ع) جهت صرف شام دعوت شدند.

روز جمعه 29 خرداد ماه 1389 بازديد کنسولگري ايران و کليساي بزرگ رم در شهر ميلان.
صبح روز جمعه استاد انصاريان به اتفاق سفير ايران و همراهان و راهنما و مترجم از سطع عمومي شهر ميلان بازديد کردند و وارد کليساي بزرگ ميلان شدند و بخش هاي مهم اين کليسا را بازديد و اتفاق سفير ايران  با تعدادي از کشيشان گفتگو کردند. کليساي ميلان داراي معماري خيره کننده  و تاريخي است و از جاذبه هاي توريستي برخوردار است و دومين کليساي ايتاليا به حساب مي‌آيد. راهنماي محلي و مترجمين شرح مفصلي در مورد تاريخچه و ويژگيهاي معماري و برنامه ها و فعاليت هاي اين کليسا ارائه نمودند. بعد از ظهر جمعه هيأت پس از بازديد ميلان به ونيز حرکت کردند، بارندگي شمال ايتاليا و لطافت که متناوب ابري و آفتابي مي شد و سرسبزي يکپارچه مسير و باغ ها و کشتزارهاي مکانيزه و ساماندهي شده، دو طرف اتوبان ميلان و نيز بسيار ديدني و چشم نواز بود. نکته جالب اين است که دشت ها و کوه پايه ها و تپه ها در ايتاليا به انواع کشاورزي و باغداري و زراعت اختصاص يافته است و شهرک ها و روستاها بر روي بلندي ها و در برخي موارد روي صخره‌هاي مرتفع که قابل زراعت نيستند بنا شده اند و نهايت بهره برداري بهينه از زمين به عمل آمده است.

بازديد سومين کليساي مهم جهان در شهر ونيز
بعد از ظهر روز جمعه پس از طي 5/2 ساعت مسافت با خودرو، هيأت وارد  ونيز شدند، شهر ونيز از پرجاذبه ترين شهرهاي جهان براي جهانگردان است و غير از جنبه هاي سياحتي و زيبائي و معماري، محل برگزاري جشنواره هاي هنري جهان است که از 108 سال پيش تاکنون بطور سالانه برگزار مي شود و در هر سال بالغ بر 120 ميليون نفر توريست را تا قبل از بحران اقتصادي اروپا جذب مي کرده است و اين رقم تا 70 ميليون نفر از بعد از حادثه 11 سپتامبر تاکنون کاهش يافته است.کليساي بزرگ سن مارکو ونيز و ميدان وسيع جلوي کليسا و معماري خيره کننده ساختمانهايي که ميدان را در ميان گرفته اند، مقصد اصلي هيأت بود. در عصر روز شنبه بازديد آغاز شد و ازدحام مردم و توريست ها در ميدان و کليسا به حدي بود که بازديد با مشکل انجام مي شد. بر بالاي برج بلند سن مارکو که در مراکز ونيز است چشم انداز شهر ونيز و کانالها و آبراهها و حرکت کشتي ها و قايق ها و بلم هاي شخصي مردم و هياهوي شهر ونيز بسيار ديدني مي باشد. پس از بازديد سن مارکو و بخشي از شهر ونيز و استراحت در محل گالري هنري ايران از نمايشگاه اسماء الحسني که بوسيله هنرمندان ايراني در آن گالري برگزار شده بود بازديد شد.

شنبه 29 خرداد ماه 1389  - 7 رجب بازگشت به ر م و بازديد از شهر پيزا
صبح روز شنبه هيأت از ونيز به سمت رم حرکت کرد و مسير شهر پيزا براي بازگشت انتخاب شد، برخلاف مسير ميلان که از ارتفاعات عبور مي کند و تونلهاي زيادي را طي مي‌کند، مسير پيزا در جلگه متصل به درياي مديترانه واقع شده است که زيبائي خاص خودش را دارد و تمامي اراضي اطراف اتوبان تا حومه روم به کشاورزي و باغداري اختصاص يافته است و تسهيلات رفاهي و خدمات مسافرتي فراواني در فاصله هاي کوتاه وجود دارد. شهر تاريخي پيزا و برج معروف پيزا (يکي از عجايب هفتگانه جهان) و کليساي تاريخي اين شهر مورد بازديد قرار گرفت و پس از طي 5 ساعت راه در غروب روز شنبه هيأت وارد شهر رم شد. رزيدانس (مهمانسراي ويژه سفارت واتيکان) در منطقه المپيک رم و نزديک رودخانه بزرگ رم و در ميان فضاي سبز و ميدانها و خيابانهاي پر طراوت و زيبائي  در جنب وزارت خارجه ايتاليا واقع شده است. و حضرت استاد طبق برنامه هميشگي خود يک ساعت پياده روي روزانه خود را ساحل رودخانه انجام دادند و از پل تاريخي رم که خواهر خوانده 33 پل اصفهان مي باشد بازديد کردند.

يکشنبه 30 خرداد ماه 1389  - مصادف  با 7 رجب سخنراني در کليساي بزرگ ميلاد مسيح
در اين روز براي حضرت استاد سخنراني در کليساي بزرگ ميلاد مسيح در شهر رم در نظر گرفته شده بود ومدير اين کليسا کشيش 70 ساله اي به نام پيترو مي باشد که شخصيت برجسته مسيحي بودند که در سال جاري مراسم تجليل 50 سال خدمات تبليغي وي از طرف واتيکان برگزار شده بود.
وي در بدو ورود از حضرت آيت الله انصاريان و جناب حجت الاسلام ناصري و هيأت همراه استقبال کرد و با حضور جمع کثيري از مسيحيان مراسم عبادي روز يکشنبه کليساي ميلاد مسيح را به اتفاق 7 نفر از همکارانش با آداب مخصوص عبادت مسيحيان آغاز کرد و سپس توسط ايشان و بعضي ديگر از کشيشان جوان قسمتهايي از انجيل و دعاهاي حضرت مسيح با آهنگ و آواز مخصوص قرائت شد و در چند قسمت جمعيت بطور ايستاده و نشسته همنوايي و همراهي کردند.

 بعد از دعاي عمومي نوزاد 2 ماهه اي را براي انجام مراسم غسل تعميد به جايگاه آوردند و با آداب و دعاهاي مخصوص غسل تعميد انجام شد. سپس کشيش در جايگاه قرار گرفت و ضمن خوش آمد گويي مجدد و تشکر از حضور آيت الله انصاريان وي را به عنوان دانشمند اسلامي و مولف کتابهاي ديني و مدرس دانشگاه ديني (حوزه علميه) معرفي کرد و از ايشان جهت سخنراني دعوت نمود:

خلاصه سخنراني استاد انصاريان با ترجمه همزمان به زبان ايتاليائي در کليساي ميلاد مسيح رم
بسيار خوشحال هستم که در اين روز عبادت مسيحيان در جمع بندگاني که براي عبادت حاضر شده اند حضور پيدا کرده ام. در کتاب ما قرآن کريم از حضرت مسيح و مريم به نيکي ياد شده است و آنها را از برگزيدگان خداوند نام برده است و احترام به آنها را به همه مؤمنين به خداوند واجب نموده است.
بدون نام مسيح و مريم، ايمان ما و اسلام ما هم کامل نخواهد بود و هم در پيشگاه خداوند قبول نخواهد شد. در کتابهاي اصلي ما به ما دستور داده شده به مؤمنان به اديان احترام بگذاريم و اگر در کشور ما زندگي مي کنند همه حقوق انساني و شهروندي آنها را به عنوان يک حکم واجب ديني رعايت کنيم، لذا با آنکه تعداد مسيحيان در ايران کم هستند ولي نمايندگان مستقلي در مجلس قانون گذاري ما دارند.
ما مسائل مهم تربيتي، خانوادگي، اخلاقي و حقوقي در کتابهايمان از قول پيغمبر(ص) از حضرت مسيح نقل شده - ما در يک بخشي از مسائلي که از مسيح نقل شده اين مطلب  را داريم که پيغمبر(ص) از حضرت مسيح(ع) نقل مي کند که حواريون به مسيح گفتند: ما در دوره خودمان چه رفيقي و چه معاشري را انتخاب کنيم، مسيح جواب داد: در هر کسي که سه ويژگي ملاحظه کرديد حتماً با او معاشرت و رفاقت کنيد، اول ديدن او به خاطر ارزشهاي وجودي او شما را به ياد خدا بياندازد، دوم سخنان او به علم و دانش و تفکر و انديشه شما اضافه کند، سوم رفتار و کردار او شما را مشتاق به عالم آخرت و پاداش خدا در قيامت کند.
ما باز در کتابهايمان داريم که مسيح بعد از مرگ مريم، مادر را در خواب ديد، با اينکه مقامات او را کامل و عالي ديد، سئوال کرد چه آرزويي براي تو باقي مانده است، حضرت مريم(س) پاسخ داد: با اينکه در آخرت از تمام نعمت هاي پروردگار برخوردار هستم ولي آرزو دارم يک بار ديگر به دنيا برگردم تا پروردگارم را يک بار ديگر با  اخلاص کامل عبادت نمايم.
ما در تعاليم خودمان بر اساس آنچه که پيامبرمان و کتابمان قرآن توصيه کرده اند دوست داريم که با عالمان و روحانيون شما همانطور که سفير بزرگوار جناب آقاي دکتر ناصري گفتند: دوست داريم که دائم با شما، محبت و دوستي و رفاقت داشته باشيم.
از کشيش بزرگوار کليسا تشکر مي کنيم که فرصت زيارت شما را به ما دادند و از دکتر ناصري تشکر مي کنم که زمينه را فراهم کردند، ولادت اين نوزاد را هم به پدر و مادرش تبريک مي‌گويم و اميدوارم از بندگان صالح پروردگار شود، تسبيحي را دارم که سالهاست با آن ذکر خدا را مي گويم، علاقه دارم که اين تسبيح را به اين نوزاد به عنوان يادگاري هديه نمايم. (تشويق طولاني و ممتد جمعيت حاضر)
 
دوشنبه 31 خرداد ماه - 8 رجب - جلسه در دانشگاه پاپي گريگور يانا
صبح دوشنبه کشيش پروفسور جان فرانکو گرلاندا رئيس دانشگاه پاپي گريگوريانا در شهر رم به اتفاق رئيس انستيتوي اديان و مذاهب اين دانشگاه از استاد انصاريان و هيأت همراه استقبال کرد و جلسه بلافاصله در دفتر رئيس دانشگاه شروع شد.
پس از خوش آمد گويي و تشکر رئيس دانشگاه و توضيحات او پيرامون تاريخ تأسيس دانشگاه و شخصيت قديس گريگوريانا، به فعاليت هاي بخش اديان و کرسي درس اسلام‌شناسي آن اشاره کرد که در حال حاضر 20 دانشجو از مليت هاي مختلف دارد. و از حضور يک شخصيت دانشمند مسلمان در اين ديدار تشکر و اظهار خرسندي کرد. سپس استاد انصاريان، پيرامون اهميت علم و جايگاه آن در اسلام  و توصيه هاي پيامبر(ص) اسلام به کسب دانش صحبت کردند و جايگاه دانشگاه و ارزش مراکز علمي و آموزشي را در روايات شيعي بيان کردند. وي با استناد به سخنان پيامبر اسلام(ص) و امير مؤمنان(ع) و مطالب علمي مهمي بيان کردند و امام صادق(ع) را به عنوان اولين مؤسس دانشگاه بين المللي که 4 هزار دانشجو از مليت هاي مختلف در حوزه درس او حضور يافته و علوم مختلف را فرا گرفته اند مطرح نمود و سابقه تدريس علوم فيزيک و شيمي و جبر و هيأت و نجوم و طب و اخلاق و ... در دانشگاه امام صادق(ع) و تربيت دانشمندان برجسته اي چون جابربن حيان را بيان فرمود. با اين اظهارات حاضران که بسيار شگفت زده شده بودند سئوالاتي پيرامون تاريخ و چگونگي اين رويداد علمي داشتند و حکايت از آن داشت که در يکي از مهمترين دانشگاههاي جهان که رياست آن را شخصيت علمي معروفي به عهده دارد نسبت به تشيع و امامان شيعه و خدمات علمي بي بديل امام صادق(ع) آشنايي وجود ندارد! و اين حقيقت تلخ بايد به سمع مراجع عظام و مديران حوزه علميه و مسئولين ذيربط برسد تا در مورد غربت شيعه و ائمه معصومين عليهم السلام در دنياي امروز چاره انديشي نمايند.

خلاصه متن گفتگوهاي استاد در ديدار با رئيس و معاونين دانشگاه گريگور يانا ايتاليا
پروفسور مون جانفرانکو گرلاندا رئيس انستيتوي اديان دانشگاه مذکور دوشنبه 31 خرداد ماه 1389 - مصادف با 8 رجب
بسمه تعالي
رئيس دانشگاه پس از خوش آمد گويي: به خاطر روز قديس جونگازا مراسم را جلو انداختيم او دانشجوي همين دانشگاه بوده و در 33 سالگي جهان را وداع گفت، ايشان دومين حامي دانشگاه گريگوريان بوده است.
سفير ايران در واتيکان: ما هم ياد او را گرامي ميداريم وخوشحاليم که براي دومين بار حضورتان مي رسيم. ما افتخار داريم که در معيت آيت الله انصاريان از بزرگان و دانشمندان شيعه هستيم.
رئيس دانشگاه خطاب به استاد انصاريان: من تبريک مي گويم به خاطر فعاليت هاي شاياني که داشتيد و من بيوگرافي شما را خوانده ام و عناوين کارهاي شما را ديده ام.
استاد انصاريان: من براي شما و دانشگاه و علم فوق العاده احترام قائل هستم، چون قرآن ما هزار بار عقل و انديشه را تجليل کرده است. اولين کتاب ما در مذهب شيعه راجع به علم و عقل است، به ما گفته اند هرچه دليل قوي علمي داشت بپذيريد.
رئيس دانشگاه: عقل و علم عامل مشترک بين همه است.
استاد انصاريان: ما به خاطر اينکه بسياري از کشيشان مسيحي با ائمه شيعه در ارتباط بوده اند، عميقاً نسبت به آنها احترام قائل هستيم. از همان روزگار گفتگوهاي آنان مثبت شده و همه آنها را موجود داريم و سئوالات فراواني از ائمه ما داشته اند که همه را جواب علمي و قوي داده اند و اين گفتگوها همه در کتابهاي قديمي ثبت شده و موجود هستند.
رئيس دانشگاه:  کجا مي توان پيدا کرد.
استاد انصاريان: مي توانيم برايتان بفرستيم و در کتابخانه واتيکان بسياري از آنها وجود دارند.
رئيس دانشگاه: بسيار جالب خواهد بود براي ما که ببينيم.
استاد انصاريان: پيامبر(ص) از همان اول به نوشتن مسايل علمي بسيار تأکيد مي کرد و مسلمانان به اين دستورات اهميت دادند و از همان قرن اول هجري کتابهاي با ارزش نوشته شده است.
رئيس دانشگاه: واسطه گري و ميانجيگري اسلام با ارسطو که باعث شد به مسيحيت جذب شود از طريق مباحث اسلامي بود.
استاد انصاريان: دانشمندان ما در قرن اول هجري بسياري از کتب فلسفي يونان را به عربي ترجمه کردند. اگر ما بتوانيم بشر را با عالم معقول آشنا کنيم هنر کرده ايم. آشنا کردن بشر با عالم محصوص چندان هنر نيست. امام صادق(ع) اولين رئيس دانشگاه جامع بين المللي در مذهب ما و امام ششم از 12 امام ما هستند که علوم مختلف را به شاگردانش تعليم داد و سئوالات دانشمندان اديان ديگر را جواب داد و بسياري از مشکلات علمي آنروز را حل کرد و جا دارد که در اين دانشگاه  همايش براي وي برگزار شود.

رئيس دانشگاه: ما مي توانيم نشست تخصصي را در حد محققين که علوم مختلف را تدريس کرده اند، در دانشگاه گريگوريان برگزار کنيم و مخصوصاً در فرهنگ اسلامي از شما حضور پيدا کنند در رم بيش از 5 اسلام شناس معروف نداريم. من به دستان شما که اين کتابها را نوشته ايد سلام مي فرستم. بهتر است براي نشست يک مورخ علوم را در اين دانشگاه پيدا کنيم که نشست را برگزار کند. وجود استاد در منطقه مغتنم است، اميدوارم در فرصت هاي ديگري هم در خدمت شما باشيم. ملاقات با شخصيت روحاني مثل شما براي من دلگرمي ايجاد مي کند و توکل به خدا برايم ايجاد مي کند.
رئيس انيستيتو اديان: امام صادق(ع) در چه زمينه اي کار کرده است و زمان او آنگونه که گفته شد، حدود 1400 سال مي شود. بايستي بگرديم يک شخصيت مشابه براي ايشان در مسيحيت پيدا کنيم و اين همايش را براي بزرگداشت هر دو برگزار کنيم و کساني از ايران بيايند سخنراني کنند.
سفير: مي خواهيم از ايران و اروپا و همه دنيا اسلام شناس بيايند و مقاله بدهند و چون شخصيت علمي است و در تمدن بشري نقش داشت قرار است يونسکو هم نقش داشته باشد.
استاد انصاريان: براي معرفي بيشتر امام صادق(ع) توجه داشته باشيد ما دوازده رهبر مذهبي داريم که امام صادق(ع) امام ششم هستند و شخصيت علمي امام صادق(ع) براي ما مهم است. امام‌صادق(ع) وقتي درباره زمين از او پرسيدند فرمود مثل پرنده در فضا حرکت مي کند و درباره حرکت زمين در 9 سالگي نظرات بطلميوس را رد کرد و بشر مديون علوم آن بزرگوار مي باشد و مسلمانها اين علوم را گسترش دادند و براي ارتباط نزديک به مسيحت و شناخت خوبي همه علماي مسيحي از ما مسلمانها داشتند، شخصيت هاي مسيحي کتابهاي قابل قبولي در مورد امامان نوشتند. جرج زيدان مسيحي يک کتاب و گستاو لبن مسيحي يک کتاب در باره اسلام و جرج جرداق 5 کتاب در مورد شخصيت امام علي(ع) دارد.

رئيس دانشگاه: ما يک مؤسسه در اين دانشگاه داريم در مورد دين و فرهنگ، و يک دوره تخصصي در سطح دکتري داريم براي مسيحياني که مي خواهند با اسلام آشنا شوند  و يا اديان يهودي و آسيايي و آفريقايي در اين انيستيتو تدريس مي شود. خوشحال مي شويم که بتوانيم از ايران هم دانشجوياني داشته باشيم.
سفير : ما پيشنهاد داديم که در اين دانشگاه همايش مشترک براي شناخت امام صادق(ع) داشته باشيم و با مقامات واتيکان هم مذاکراتي در اين باره کرده ايم.
رئيس دانشگاه: برگزاري همايش هاي فرهنگي بسيار مهم هستند و براي شناخت مسايل تاريخي و فرهنگي دو کشور بسيار ارزش دارد.
سفير: ما علاقه منديم که اين همکاري را براي معرفي شخصيت هاي ديني و فرهنگي اسلام و مسيحيت داشته باشيم.
در اين ديدار با اهداء نشان رسمي دانشگاه و کتاب تاريخ گريگوريانا و يادنامه بازديد پاپ از دانشگاه توسط رئيس دانشگاه به استاد انصاريان از ايشان تجليل کردند و از حضور استاد و مباحث علمي که مطرح کردند تشکر نمودند و اظهار نمودند، ما خواهان ارتباط بيشتر و آشنايي بيشتري با سابقه علم در جامعه اسلامي هستيم.
استاد انصاريان بعد از گرفتن هدايا فرمودند: در 1400 سال پيش امام صادق(ع) در مدينه دانشگاهي را با چهار هزار دانشجو تأسيس کرد و رشته  فيزيک و شيمي و نجوم و رياضي و حقوق را به تنهايي تدريس مي کردند. و در تشريح بدن و آناتومي تدريس کرده است که همه درس هاي او موجود است. شاگردان او جابربن حيان يکي از کتابهاي مهمش را در مورد قانون نور و فيزيک و شيمي و تشريح بدن و گردش خون در 200 هزار صفحه نوشته که در کتابخانه بريتيش لندن موجود است.

رئيس دانشگاه: به نظر من اين دو سنت ديني بايد گفتگوها و ملاقات هاي بيشتري داشته باشند.
استاد انصاريان: اگر حسودان و ظالمان بگذارند (با خنده حضار).
معاون رئيس دانشگاه: دانشگاه گريگوريانا مرکز انتشار و گسترش علوم بوده است و بزرگان زيادي را تحويل جامعه داده است و حضور شما باعث افتخار است. غير مسيحيان که بخواهند در مورد مسيحيت دکترا بگيرند براي آنها هم يک کرسي داريم. يک دانشجوي آلباني و يک دانشجوي ترکيه اي داريم که بسيار با هوش هستند و اساتيد ما هم دو تا مسلمان هستند که تدريس مي کنند. خيلي زيبا است که روزي دانشجوي ايراني داشته باشيم.
سفير: دانشجويان ما بسيار علاقه مند هستند که در دانشگاه رم حضور پيدا کنند و جالب است که اگر  دانشجويان اينجا هم بتوانند دوره هاي 6 ماهه اي را  در تهران يا قم بگذارانند.
استاد انصاريان: من چند سال پيش سالي 5 روز جلسه سخنراني ويژه داشتم که مستمع مسيحي، يهودي، زرتشتي و ... داشتم که از روي کتابهاي خودشان براي آنها بحث مي کرديم و اين گونه مباحث را مفيد مي دانم و ما علاقه مند به اين روابط هستيم. بنده شرح حال بسياري از بزرگان مسيحي را بر اساس علاقه اي که به علم دارم مطالعه کرده ام.
در پايان اين گفتگو، قرار شد همايش تخصصي «کنگره نقش امام صادق(ع) در علوم و تمدن بشر» در دانشگاه مذکور برگزار شود و زمينه هاي مشترک براي اين کنگره بين المللي فراهم شود.

 موافقت دانشگاه گريگور يانا با برگزاري کنگره امام صادق(ع)
در اين ديدار پس از بحث و گفتگو، در مورد پيشنهاد سفير ايران در واتيکان براي برگزاري (کنگره بررسي نقش امام صادق(ع) در تمدن و علوم بشري) توافق اوليه حاصل شد و مقرر شد دانشگاه گريگور يانا ميزباني کنگره اي با اين نام را پذيرا شود و مرکز علمي تحقيقاتي دارالمعارف الشيعي قم نيز طرح جامع برگزاري کنگره را ارائه نمايد. همچنين براي ايجاد زمينه برگزاري هرچه بهتر اين کنگره قرار شد ابتدا با حضور 12 نفر از متفکرين شيعي و 12 نفر از اساتيد واتيکان و دانشگاه گريگوريانا همايش مشترکي برگزار شود و طرح کنگره‌امام‌صادق(ع) نيز توسط  سفير جمهوري اسلامي ايران در واتيکان و با همکاري مرکز دارالمعارف الشيعي و مراکز ذيربط حوزوي در قم مورد مطالعه و بررسي و تدوين قرار گيرد.
 
سخنراني استاد در جمع شيعيان کشورهاي مختلف مقيم ايتاليا  در مرکز امام مهدي (عج) شهر رم
مرکز امام مهدي(عج) رم در 4 سال پيش توسط تعدادي از شيعيان ايتاليائي فارس و عرب و پاکستاني مقيم رم در يک محله مسکوني تأسيس شده است و محوريت فعاليت هاي آن با جواني ايتاليائي  بنام (حسين مورلي) و همسر ايراني وي مي باشد.
برگزاري نماز جماعت، جلسات دعا و قرآن، کتابخانه شيعي، جلسات سخنراني، و پرسش و پاسخ از فعاليت هاي اين مرکز مي باشد.
با دعوت مرکز مذکور، نماز مغرب و عشاء در روز دوشنبه 31 خرداد ماه به امامت استاد حسين انصاريان برگزار شد و پس از تلاوت قرآن و خوش آمدگويي توسط آقاي حسين‌مورلي، استاد انصاريان براي حاضران سخنراني نمودند و سخنراني ايشان همزمان ترجمه شد.

خلاصه سخنراني استاد:
از خداوند مهربان شکرگزاري مي کنم که توفيق عنايت کرد، در شهر رم به محضر شما عزيزان برسم و چند کلمه با تکيه بر قرآن کريم و يک روايت مهم از جلد دوم اصول کافي براي شما صحبت کنم.
اما مطلب اول درباره اصل تشيع است و مطلب دوم درباره اصل شيعه است. مسئله تشيع و شيعه که فقط به معناي پيروي است، به معناي حزب و جمعيت و دار و دسته نيست، بلکه به معناي پيروي مبتني بر اطاعت است که (خداوند در سوره صافات حقيقت شيعه و تشيع را در چند آيه بيان مي کند، «سلام علي نوح في العالمين، انا کذالک نجزالمؤمنين»، فرمود در ميان تمام جهانيان به نوح درود فرستيم تا اينگونه نيکوکاران را پاداش مي دهيم، و شخصيت آنها را زنده نگه مي‌داريم، آنها را الگوي ديگران قرار مي دهيم، ياد آنها را در تمام انديشه هاي پاک استمرار مي بخشيم. «انه من عباد نا الصالحين»، نوح از بندگان شايسته درست کردار من بود، «ثم اغرفنا الاخرين»، اما بدکاران و غير شايستگان که رابطه اي با خدا و عبادت خدا نداشتند آنها را غرق کرديم، و البته هر ملت عصيانگري را به يک شکلي غرق مي کنيم، همه غرق ها با آب نيست، گاهي جريمه غرق شدن در غفلت است، گاهي جريمه غرق شدن در فراموشي نسبت به پروردگار است، بعد مي فرمايند، «وان من شيعته لا براهيم»، نوح انسان بزرگي بوده که قرنها با ابراهيم فاصله داشته است ولي ابراهيم شيعه نوح بود).
خداوند در قرآن مجيد ويژگيها و اوصافي را براي ابراهيم بيان مي کند:
1- مي فرمايد: ابراهيم بنده مقرب خدا بود، 2- ابراهيم عبد صالح خدا بود، 3- ابراهيم در برابر حوادث ناگوار انسان بسيار بردباري بود، 4- ابراهيم بنيانگذار ساختمان خانه کعبه و بيت الله بود، 5- ابراهيم بخاطر ارزشي که داشت ريشه انبياء بعد از خودش بود، 6- ابراهيم برگزيده خدا بود، 7- ابراهيم خليل خدا بود، 8- ابراهيم در همه کردار و رفتار و منشي که داشت از جانب خدا سرمشق مردم تا قيامت قرار گرفت و همه اين ويژگيها را از برکت شيعه بودنش نسبت به نوح بدست آورد يعني آن فضايي که عامل پيدا شدن اين ارزشها در ابراهيم شد، شيعه بودن ابراهيم بود که شيعه امام هدايتي قبلي از خودش مانند حضرت نوح بود يعني قرآن مي خواهد بگويد کسي که شيعه واقعي يک پيغمبر باشد شيعه يک امام هدايت باشد به اين مقامات در حد ظرفيت خودش قطعاً خواهد رسيد.
با توجه به اينکه خداوند ارزشهاي ابراهيم را محصول شيعه بودنش مي داند، حالا به اين روايت مهم توجه کنيد:
مردي در مدينه به حضرت صادق(ع) عرض مي کند، گروهي در اين شهر به سر مي‌‌برند که از هيچ گناهي روي گردان نيستند، گناه چيست؟ گناه هر کاري و اعمال و حالاتي است که ضد کرامت انسان و ضد ارزشها و ضد انسانيت انسان است، گناه چيزي است که هم براي خود انسان ضرر دارد چه بدني و چه روحي و هم براي ديگران ضرر دارد و حرکتي ضد همه نظام آفرينش است.
به حضرت گفت: ما گروهي را مي بينيم که از هيچ گناهي روي گردان نيستند، با اينها صحبت کرديم که گناه نکنيد، ربا نخوريد، زنا نکنيد، مشروبات الکلي نخوريد، رابطه نا مشروع با زنان و دختران برقرار نکنيد، مال مردم را نبريد، دزدي نکنيد، مردم را آزار ندهيد، ولي يابن رسول الله ما نصيحتشان مي کنيم، مي گويند ما شيعه هستيم و براي آخرتمان دلگرم به شفاعت امامانمان هستيم که قيامت از ما شفاعت مي کنند و نمي گذارند ما به جريمه گناهانمان دچار شويم.
امام صادق(ع) آنقدر ناراحت شدند که حالت نشستنشان را عوض کردند و رنگشان تغيير کرد و فرمودند:
(کذبوا والله ليثوا بموالينا) به خدا قسم دورغ گفته اند و اينها شيعه ما نيستند، اگر با اين اعمال ناپسند ادعا دارند که شيعه ما هستند ما امامان تکذيبشان مي کنيم. اگر مي خواهيد شيعيان ما را در هر کجاي دنيا که هستند بشناسيد فرمودند: «انما شيعه جعفر من عف بطنه و فرجه» شيعه ما کسي است که شکمش ار از هر نوع لقمه حرامي حفظ کند، غريزه جنسي و شهوتش را از هر کار حرامي حفظ کند و (عمل لخالقه و رجا صوابه و خاف عقابه) شيعه ما کسي است که فرمان خدا را عمل کند و فرمان خدا را ببرد و اميدش در عمل پاک و فرمانبرداري از خدا به پاداش خدا باشد و از جريمه خدا بترسد، ترس يعني ترمز، ترمز که هر هواپيما و کشتي و موتور و ماشيني را از خاطر منهدم شدن حفظ مي کند. وقتي انسان از خدا بترسد و قرآن را باور کند و با باور به قرآن جريمه گناه را باور کند مي ترسد گناه کند، و يعني ترمز دارد.
اين دورنمايي از شيعه بودن شيعيان ما است، يعني حفظ شکم از حرام حفظ شهوت از حرام، عمل مطابق با فرمان خدا يعني زندگي کردن مطابق خواسته خدا و ترسيدن از جريمه گناه، چنين افرادي در هر کجاي دنيا شيعه ما هستند.
يک نفر آمد خدمت امام صادق(ع) گفت: من زندگيم را از مدينه مي خواهم ببرم به فرانسه، در لفظ روايت دارد در فرنگ «که بنظرم کشور فرانسه در آن زمان است، غرب امروز» گفت اجازه مي دهيد بروم چون کارم گسترده شده و تجارت دارم، امام صادق(ع) فرمودند: من جلوي تو را نمي گيرم که بروي فرانسه اما يک معيار به تو مي دهم که اگر اطمينان داري دين خودت و شيعه بودن خودت را در آن ديار مي تواني حفظ کني، من به تو اجازه مي دهم زندگيت را ببري فرانسه، چون اگر انسان شيعه واقعي باشد در هر کجاي عالم حرکاتش و اخلاقش و رفتارش ديگران را هم قطعاً به شيعه شدن متمايل مي کند.

ديدار و سخنراني در جمع خانواده هاي ايرانيان مقيم رم
غروب روز دوشنبه ايرانيان مقيم رم مشتاقانه ساعاتي قبل از اذان مغرب در سالن مجتمع مدرسه ايرانيان حضور يافته و مشتاقانه منتظر ميهمان خويش بودند. جناب آقاي دکتر حسيني سفير ايران در ايتاليا و جناب آقاي دکتر توکلي سفير ايران در فائو و جناب آقاي اسماعيلي رايزن فرهنگي ايران و جمعي از مسئولان سفارتخانه ها و مدير مدارس ايراني در محوطه مدرسه از استاد انصاريان و همراهان استقبال نمودند. و بلافاصله جلسه با تلاوت قرآن و خوش‌آمدگويي رايزن فرهنگي آغاز شد. و پس از سخنراني استاد انصاريان نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت ايشان برگزار شد. استاد انصاريان در اين جلسه سخنراني بسيار پر جاذبه اي پيرامون ايمان به خدا و قيامت و نشانه هاي مؤمن داشتند که بطور جدي و تأثير گذار مورد توجه حظار قرار گرفت و ايرانيان حاضر در روزهاي بعد نيز با تماس هاي خود با سفارت بطور مکرر تشکر و قدرداني مي نمودند.

سه شنبه 1 تيرماه 89 -  مصادف با 9 رجب ضيافت سفير ايران در ايتاليا
ظهر روز سه شنبه به دعوت قبلي جناب آقاي دکتر حسيني سفير ايران در ايتاليا، استاد و همراهان به اتفاق سفير ايران در واتيکان و سفير ايران در فائو در ضيافت ناهار سفارت ايران شرکت کردند.
 ابتدا استاد انصاريان در جمع کارکنان سفارت ايران در ايتاليا، سخنراني کردند و نکات اخلاقي و رفتاري ارزنده و مفيدي دربارة وظايف مأموران و کارکنان سفارت خانه ها به عنوان نمايندگان ملت مسلمان در خارج کشور بيان داشتند و خاطرات جالبي از برخوردهاي اثر بخش خود در سفرهاي خارج کشور مطرح نمودند و سپس نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت استاد برگزار شد. و پس از صرف ناهار و گفتگوهاي کاربردي مفيدي در مورد مسايل بين المللي و عملکرد سفارت خانه ها مطرح گرديد.
در پايان مجموعه اي از آثار استاد به سفارت ايران در ايتاليا و کارکنان سفارت اهداء شد. جناب آقاي دکتر حسيني سخنگوي سابق وزارت امور خارجه که به تازگي به عنوان سفير به ايتاليا اعزام شده اند، از چهر هاي مذهبي و فرهنگي و ارزشي هستند که در اين سفر به مسايل مذهبي توجه ويژه اي داشتند.
 
بازديد کليساي سن پيترو و کشور واتيکان و موزه واتيکان و بناهاي تاريخي رم
سن پيترو، يا همان مقر مقدس، مرکز مسيحيت کاتوليک است که با عظمت ترين کليساي جهان محسوب مي شود و وسعت چشمگير و معماري خيره کننده اي دارد و مجسمه هاي ميلکل آنژو نقاشي هاي لئوناردو داوينچي و تابلوهاي تاريخي و اشياء نفيس از جاذبه هاي مهم براي بازديد کنندگان مي باشد.
حياط کليسا که ميدان وسيعي با ستون هاي سنگي و نقشه نعل اسبي دارد کليسا را در بر گرفته است و دفتر پاپ و مقر حکومت واتيکان به اين حياط مشرف است و سخنراني ها و مراسم عبادي پاپ در اين مکان برگزار مي شود.
در زيرزمين کليساي سن پيترو، قبور پاپ ها و قديسين قرار دارد و در تالارهاي اصلي کليسا قبر سن پيترو قديس مشهور و مزار پترس مقدس و شمعون مقدس قرار دارد که گفته مي شود از اجداد نرجس خاتون مادر امام زمان(عج) مي باشند.
پيگره پاپ ها و تابوت هاي شيشه اي حاوي جسد 7 قديس مشهور که در معرض ديد مردم هستند قابل توجه بود. موزه بزرگ واتيکان داراي بخش هاي مهم تاريخي، هدايا، پيکره ها، اشياء عتيقه و تاريخي و بخش هنر قديم و هنر مدرن همه روزه مورد بازديد خيل توريست ها مي باشد.
کشور کوچک واتيکان در ميان حصاري با ارتفاع 9 تا 12 متر در وسط شهر روم واقع شده است و با معماري باستاني و داراي نظافت و فضاي سبز و طراوت خيره کننده اي مي باشد و از سکوت و آرامش عجيبي برخوردار است. و ساختمانهاي دولت واتيکان و اعضاي دولت و کارکنان و کشيشان و مقامات کليسا تنها ساکنان اين کشور مي باشند.
بناهاي تاريخي رم و بافت شهري آن با معماري ويژه سنگفرش خيابانها و رودخانه بزرگ که از وسط شهر عبور مي کند و پارک بزرگي که در کنار مجسمه هاي مشاهير جهان مجسمه فردوس را نيز به نحو باشکوهي دارد، از جاذبه هاي ديدني رم هستند که مورد بازديد هيأت قرار گرفتند.
برخوردهاي توريست هاي مسلمان و غير مسلمان و اظهار علاقه شديد برخي از ايرانياني که تصادفي با استاد برخورد مي کردند و التماس دعاي آنها بسيار قابل توجه بود.
از بررسي وضعيت زندگي و نظام خانواده و شئونات اجتماعي ملت ايتاليا با حفظ پاره‌اي از اصالت هاي خود و تأثير کليسا، ملتي ارزشي تر از اروپا مي باشند و مظاهر فساد در ايتاليا کمتر از ساير کشورها مي باشد.

روز چهارشنبه 2 تيرماه 1389 - مصادف با 10  رجب بازگشت به ايران
پرواز بازگشت هيأت ساعت 1 ظهر با هواپيماي ايران اير بود و پس از آمادگي براي عزيمت به فروردگاه، از وزارت تشريفات واتيکان به سفير اطلاع دادند که استاد انصاريان مي توانند ساعت 5/12 با پاپ ديدار نمايند.
از آنجا که تقاضاي ديدار با پاپ در سه روز گذشته عنوان شده بود و با توجه به استقبال غير معمول و پاسخ فوري دفتر پاپ اما متأسفانه امکان تأخير بازگشت براي استاد نبود و به علت اعلام مراسم سخنراني ايشان در ايران، از ديدار با پاپ عذر خواهي نمودند و به وقت بهتري در آينده موکول نمودند.
هيأت اعزامي با بدرقه رسمي سفير محترم ايران در واتيکان و همکاران وي در فرودگاه رم در اين روز به ايران برگشتند.
قابل ذکر است: حجت الاسلام والمسلمين آقاي دکتر ناصري امام جمعه اسبق بابل و نماينده و نماينده سابق مردم محمود آباد در مجلس شوراي اسلامي، از روحانيون بسيار فعال و متواضع و مردمي هستند که در دوره 8 ماهه مسئوليت به عنوان سفير ايران در واتيکان جايگاه ويژه در ايتاليا و واتيکان پيدا کرده اند و مورد توجه مقامات واتيکان قرار گرفته اند و تاکنون توانسته اند با اخلاق پسنديده و ارتباطات و تعاملات گسترده، روابط مؤثري را ايجاد نمايند و با حضور مستمر در مجامع و مجالس رسمي و مردمي توجه مقامات دولتي و مذهبي را به نحو شايسته اي به اسلام و تشيع جلب نمايند و اميد فراوان است که در دوره سفارت خويش بتوانند نگاه مثبت به تشيع را در جامعه اروپايي تقويت نمايند.
گزارشات و بازتاب اين حضور معنوي و بررسي هاي سفارت خانه هاي سه گانه ايران در ايتاليا، حاکي از تأييد ثمرات ماندگار اينگونه سفرها مي باشد که اميد است اين فرصت هاي مناسب و تأثير گذار در آينده بيش از پيش فراهم گردد.
انشاء ا...
آيت پيمان
 

 

 

 

 

 


منبع : روابط عمومی و امور بین الملل مرکز علمی تحقییقاتی دارالعرفان الشیعی
3
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
برگزاری آیین نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد ...
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در دهه سوم ...
بازدید امام جمعه شهر بمبئی هند از موسسه ...
پیام استاد حسین انصاریان در پی جنایات هولناک ...

بیشترین بازدید این مجموعه

مدیر عامل مرکز دارالعرفان الشیعی : دو میلیون نسخه ...
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...

 
نظرات کاربر

علی
محوریت مرکز امام مهدی هیچ تعلقی به کس خاصی ندارد و از آن تمام حدود 15 ایتالبایی است که آن را تاسیس کرده اند آقای مرلی منشی همه این ایتالیایی هاست لطفا متن را اصلاح کنید
پاسخ
0     0
22 ارديبهشت 1392 ساعت 05:14 صبح
رضا
اگه شيخ اونجا نره من ميخوام برم.ميرن كلي پزشو ميدن. ما اينجا كلي تشنه معرفت اهل بيت (س) هستيم اونموقع آقايون ميرن اونجا كه اسلاموگسترش بدن. خدا به خير كنه
پاسخ
0     0
25 تير 1390 ساعت 12:38 صبح
حسین وکیلی
خداوند امثال استاد انصاریان را برای اسلام عزیز وشیعیان نگه دارد.
پاسخ
0     0
16 خرداد 1390 ساعت 4:39 بعد از ظهر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^