ربا جنگ با خدا
- تاریخ انتشار: 30 آبان 1392
- تعداد بازدید: 408
در بیشتر کتاب های لغوی نظیر لسان العرب و مجمع البحرین ، ربا به معنای «زیادی» آمده است.
به گزارش سرویس دینی جام؛
ربا در لغت
در بیشتر کتاب های لغوی نظیر لسان العرب و مجمع البحرین ، ربا به معنای «زیادی» آمده است . ابن منظور در لسان العرب دربارۀ واژۀ ربا می نویسد : « ألأصل فیه الزیادة من ربا المال إذا زاد أو ارتفع ؛ معنای ربا در اصل ، زیادی است . وقتی گفته می شود «ربا المال» یعنی: «مال زیاد شد و رشد کرد».
در قرآن نیز ، ربا به همین معنا در چندین آیه به کار رفته است . در آیۀ « يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا وَ يُرْبِي الصَّدَقات1 ؛ خدا ربا را نابود مىكند، و صدقات را فزونى مىدهد. »2
«یُربِی » از ریشۀ « رَبَیَ » و در معنای لغوی به کار رفته است. هم چنین ربا در آیات 17 / رعد ، 92 / نحل ، 5 / حج نیز به معنای لغوی به کار رفته است.
ربا در اصطلاح
برای تعیین حد ربا از نظر اصطلاحی و شرعی ، اختلافات فراوانی بین مذاهب گوناگون اسلامی و حتی بین عالمان هر مذهب وجود دارد . ریشۀ اصلی این اختلافات از اختلاف منابع استنباط و روش استنباط نشأت می گیرد . برخی از
مذاهب ، فقط از چهار منبع کتاب ، سنت ، عقل و اجماع در استنباط احکام فقهی استفاده می کنند . بهضی دیگر ، به ظاهر آیات و روایات تمسک می کنند . تعدادی از مذاهب اسلامی نیز ، دایرۀ استنباط را از منابع چهارگانه گسترده تر گرفته ؛ از مثل قیاس نیز استفادۀ فراوانی در کشف احکام فقهی میکنند. عالمان هر مذهب نیز، از ادلۀ شرعی مربوط به ربا ، برداشتهای گوناگونی داشتهاند که موجب دیدگاههای گوناگونی در تعیین معیار ربا و تقسیمبندی انواع ربا شده است .
دیدگاه های گوناگون مذاهب اسلامی در تعیین معیار ربا
1 ـ عده ای از علمای اهل سنت یعنی علمای مذهب ظاهری که با قیاس به طور مطلق مخالف هستند ، ربا را فقط در اشیاء شش گانۀ طلا ، نقره ، گندم ، جو ، خرما ، و نمک منحصر میدانند.
2 ـ گروهی دیگر از علمای اهل سنت ، فقط کالاهایی که متعلق زکاتند را ربوی می شمارند.
3 ـ مذاهب دیگر اهل سنت نیز با تکیه بر قیاس ، ملاک هایی را برای اشیاء و اموال ربوی برداشت کرده و آن را تعمیم داده اند. شافعی ها طعام بودن را ملاک ربوی بودن قرار داده، طلا ونقره را نیز ربوی می شمارند. بنا بر نظر حنبلی ها و حنفی ها ، ربا در اشیایی جاری است که مکیل و موزون باشد. مالکی ها علت حرمت را اتحاد جنس ، خوراکی بودن وقابل ذخیره کردن گفته اند.
4 ـ مشهور نزد فقیهان شیعه این است که مکیل و موزون و هم جنس بودن ، ملاک ربا است.
دیدگاههای گوناگون مذاهب اسلامی در تقسیم بندی انواع ربا
در تقسیم بندی انواع ربا نیز بین مذاهب و عالمان اسلامی اختلاف نظر فراوانی وجود دارد . در این قسمت به چند نمونه از این اختلاف نظرها اشاره می کنیم .
1 ـ «امام فخر رازی» ربا را به دو قسم "فضل (نقد)" و "نسیه" تقسیم میکند. ربای فضل آن است که به طور مثال، یک من گندم با دو من گندم معامله شود. ربای نسیه که در جاهلیت مرسوم بوده ، بدین صورت است که مالی به صورت ربوی به شخصی قرض داده میشود . اگر وام گیرنده در زمان بازپرداخت نتواند آن مال را بپردازد ، در مقابل بالابردن نرخ ربا به او مهلت می دهند .
2 ـ «ابن قیم» نیز ربا را به دو قسم جلی و خفی تقسیم میکند. "ربای جلی" در نسیه و "ربای خفی" در معامله هایی که کالاهای همجنس مبادله میشوند تحقق می یابد. به نظر وی ربای جلی حرام و ربای خفی مکروه است .
3 ـ «عبدالرحمن جزیری» نیز ربا را به سه نوع تقسیم کرده است: نخست "ربای فضل" که در کالاهای همجنس جاری میشود. دوم "نسیه" که همان ربای دوران جاهلیت بوده است. سوم "ربای ید" که در کالاهای هم جنس که به نحو نقدی و یکی بیشتر از دیگری باشد مبادله میشود.
4 ـ مشهور نزد فقیهان شیعه ، تقسیم ربا به ربای معاملی و ربای قرضی است که هر دو حرام شمرده شده است.
منابع :
1ـ بقره ( 2 ) آیۀ 276 .
2 ـ ترجمۀ قرآن استاد انصاریان.