فارسی
شنبه 03 آذر 1403 - السبت 20 جمادى الاول 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

اثر گذارى پيامبر و اهل بيت عليهم السلام‏

انسان اگر با تكيه بر معرفت در فضاى دوستى و معاشرت با پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله قرار گيرد و آگاهانه محبّ آن حضرت گردد، وجود مبارك آن حضرت از ناحيه كمالات و ارزش هايش آن چنان در انسان اثر مى گذارد كه انسان از وجود اوليه خود و به قول روانشناسان از من طبيعى خويش عارى مى گردد و در حد گنجايشى كه دارد وجود دوم پيامبر صلى الله عليه و آله مى شود، چونان حقيقتى كه در اميرالمؤمنين على عليه السلام تحقق كامل يافت تا جايى كه پيامبر صلى الله عليه و آله در حق او فرمود:

«لَحْمُكَ لَحمِى، وَدَمُكَ دَمِى، وَسِلْمُكَ سِلْمِى، وَحَرْبُكَ حَربِى» .

گوشتت گوشت من و خونت خون من و صلح با تو صلح با من است و جنگ با تو جنگ با من.

اويس شترچران تا با پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله در عالم معنى آشنا و دوست نشده بود، اويس شترچران بود. از زمانى كه در وادى معرفت با پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله آشنا شد و در عالم باطن به رفاقت و همنشينى با آن حضرت نائل گشت و با محبوب مثبتش مأنوس شد، اثرگذارى پيامبر صلى الله عليه و آله بر وجود اويس، اويس را به جايى رسانيد كه گل خوشبوى گلستان توحيد شد و پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله در مدينه بوى خدا را از اويس از ناحيه يمن استشمام نمود،

گفت احمد زيمن بوى خدا مى شنوم

سلمان از طريق اين دوستى و معاشرت و عشق و محبت به جايى رسيد كه پيامبر صلى الله عليه و آله ارزش هاى وجودى اش را از افق حيات سلمان طلوع داد و سلمان به مقام والاى،«سَلْمَانُ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ» رسيد.

انسان هنگامى كه در كشور محبت به اهل بيت و امامان معصوم عليهم السلام قرار مى گيرد ارزش ها و كمالات آن بزرگواران از خيمه حيات آدمى طلوع مى كند و وجود دوم آنان مى شود.

در هر صورت اين معشوق است كه از طريق رابطه استوارى چون عشق سر از وجود عاشق در مى آورد و وجود ظاهرى و من طبيعى عاشق را فانى نموده، وجود ديگرى چون وجود معشوق براى او مى سازد.

محبّ واقعى در حقيقت همان محبوب است ولى در قالبى ديگر و عاشق واقعى همان معشوق است در چهره اى ديگر.

محبوبان مثبت نه تنها در دنيا آثار وجودى، و كمالات و ارزش هايشان را به انسان منتقل مى نمايند و در آدمى آثار عجيبى از خود به جاى مى گذارند بلكه در آخرت هم با جاذبه قوى و كشش شديدى كه نسبت به محبان خود دارند، محبان را از هول و هراس قيامت نجات مى دهند و با خود به بهشت عنبر سرشت مى برند و در آنجا در فضاى رفاقت و همنشينى نشاطآورى كنار يكديگر جاودانه و ابدى به سر خواهند برد، [وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً] .

و اينان نيكو رفيقانى هستند.

جلوه معشوق مثبت در عاشق، روح عاشق را با معشوق متحد مى كند و جان و قلبش را با جان و قلب معشوق يكى مى نمايد تا جايى كه عاشق در طوفان هيچ بلايى و در آتش هيچ حادثه اى در عين نياز شديدش به امور و ابزار زندگى كه در دست غير معشوق است و مى تواند او را از بلا و حادثه نجات دهد، از معشوق جدا نمى شود و نمى تواند جدا شود.

 

 

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

قرآن ،کتابی ناشناخته
مؤمن واقعی
رزق و روزى معلول ربوبيت حضرت حق است‏
جهان، خالی از خدا نیست
پرسش از اهل بیت(ع) در قیامت
مقام عصمت حضرت علی اکبر(ع)
عفت وپاکدامنی
توبه از اشتباهات، نشانه عقل‏
عاشورا تجلی عبودیت
ريشه جنايات‏

بیشترین بازدید این مجموعه

معیار ارزشگذاری در اسلام، تقوا است و بس
اخلاقى شگفت انگیز و عاقبتى عجیب
دلهایی که به یاد خدا خاشع می شود
اوصاف قاضى از نگاه على عليه السلام‏
دینداری فرزند
پرسش از اهل بیت(ع) در قیامت
اهمیت سومین شب قدر
توقع خیر از خدا متعال
هرگاه خدا بنده اش را دوست دارد
حواست به خودت باشه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^