استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم شب گذشته در هشتمین جلسه از سلسله سخنرانیهای «سعادت و شقاوت» در حسینیه مکتب الزهراء مشهد با اشاره به روایات باب شقاوت اظهار داشتند: از آنجایی که خدای متعال انسانها را به دو دسته شقی و سعید در روز قیامت تقسیم کرده است، پیامبر اکرم(ص) و ائمه طاهرین(ع) نیز نشانههای شقاوت را در روایاتی بیان فرمودند.
ایشان تیره بختان نشانههای بسیاری دارند که تنها بخشی از آنان در هر یک از روایات ائمه معصومین(ع) آمده است، فرمودند: پیامبر اکرم(ص) در روایتی چهار نشانه برای اهل شقاوت بیان کرده و چشم خشک و عاری از اشک را یکی از آن نشانهها معرفی میکنند.
استاد انصاریان ابراز کردند: چنانچه امور مادی و اجناسی که قیمت اعتباری دارند، متعلق گریه انسان شوند، آن گریه هیچ ارزشی نزد خدای متعال ندارد اما گریه به سبب دوری از خدای متعال و در غم مصائب ائمه معصومین، با ارزش ترین اعمال نزد پروردگار متعال است.
ایشان با بیان اینکه حضرت یعقوب همواره در غم فرزند خود گریه میکرد که ارزش چندانی نزد خدای متعال نداشت، خاطرنشان کردند: حضرت یوسف پس از آزادی از زندان به شهر و دیار خود باز نگشت چراکه برای هفت سال خشک سالی که در آینده میآمد، نگران بود و نزد پادشاه مصر ماند تا انبار کردن گندم را به مردم بیاموزد و آن را مدیریت کند؛ ریشه بسیاری از علوم و تمدن امروزی از سر سفره انبیاء الهی و ائمه معصومین(ع) به ثمر رسیده است.
استاد حوزه علمیه قم افزودند: حضرت شعیب گریه بسیاری میکند و میگفت من از ترس جهنم و یا اشتیاق به بهشت گریه نمیکنم؛ من تنها از روی عبادت و شوق به تو اشک میریزم. این گریه از با ارزشترین گریهها نزد خداوند متعال است.
ایشان یادآور شدند: امیر مؤمنان علی(ع) میفرمایند «اسلام به معنای تسلیم شدن بی چون چرا برای اطاعت از پروردگار متعال است»؛ گریهای که از روی تسلیم خدا باشد، گریهای است که خدای متعال بدان سفارش کرده و میفرماید، بنده من، با دل شکسته و دردمند و فروتن به سوی من بیا.
استاد انصاریان با بیان اینکه رسول خدا(ص) سنگ دلی را یکی دیگر از نشانههای شقاوت میدانند، ادامه دادند: دلی که برای مصایب دیگران و گرفتاریهای هم نوعان خود نسوزد، آن دل سنگ و شقی است.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کردند: یکی دیگر از علائم شقاوت در روایت حضرت رسول اکرم(ص) حرص داشتن در طلب رزق است؛ ثروتمند حریصی که هیچگاه اموال خود را در راه خیر و اعمال عام المنفعت خرج نمیکند، شقی است.
منبع : پایگاه عرفان