فارسی
جمعه 02 آذر 1403 - الجمعة 19 جمادى الاول 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

 عقل: آرى يا خير؟  

خداوند مى‌فرمايد:

اى پيامبر، آيا كسانى كه يقين دارند قرآنى كه بر تو نازل شده حق است، با كسانى كه كوردل هستند و دنبال اين نيستند كه حق بودن قرآن كريم را بفهمند در يك درجه قرار دارند و مانند هم هستند؟

آن‌ها كه حق بودن قرآن را درك مى‌كنند پيرو قرآن هستند و به سبب پيروى‌شان از اين كتاب آسمانى دنياى پاك و آخرت آبادى دارند؛ اما كوردلان‌كه يقينا پيرو هواى نفس خود يا هواى نفس ديگران هستند- نه دنياى پاكى دارند و نه آخرت آبادى. البته، آن‌ها كه اهل عبادت و علم‌اند و با دين خدا آشنايى دارند مى‌دانند كه آخرت آباد، لاجرم، محصول دنياى پاك است. زيرا بين دنيا و آخرت ماهيتا و ذاتا جدايى نيست. يعنى اين‌طور نيست كه دنيا جايى و آخرت جايى ديگر باشد.

زيباترين سخنى هم كه درباره ارتباط دنيا و آخرت داريم كلام نورانى پيغمبر عظيم الشأن اسلام، صلى اللّه عليه و آله، است كه فرمودند:

«الدنيا مزرعة الاخرة».

محصول يك زمين از خود آن زمين جدايى ندارد. درختان باغ‌ها، صيفى‌جات جاليزارها، و حبوبات مزارع، در حقيقت، نتيجه زمين‌هايى هستند كه در آن‌ها رشد كرده‌اند و حاصل همان خاكند. قرآن مجيد آيه‌اى دارد كه در اين‌جا ذكرش خيلى بجاست. مى‌فرمايد:

«و البلد الطيب يخرج نباته باذن ربّه».

و زمين پاك است كه گياهش به اذن پروردگارش بيرون مى‌آيد.

محصول سرزمينى كه پاك و سالم و خوبد است گياهى الهى و محصولى خدايى است. محصول درست و سالمى است. اين همان زمينى است كه به فرموده پروردگار يك دانه گندم را به 700 دانه مثل خودش تبديل مى‌كند. در اواخر سوره مباركه بقره مى‌خوانيم:

«كمثل حبّة أنبتت سبع سنابل فى كلّ سنبلة مئة حبّة».

مانند دانه‌اى است كه هفت خوشه بروياند، در هر خوشه صد دانه باشد.

يك دانه سيب را در سرزمينى پاك و مستعدّ و آماده مى‌كارند و پس از چندى تبديل به يك درخت مى‌شود و سالى چند صد سيب مى‌دهد. در حالى‌كه اين درخت روزى همان دانه سياه كم‌وزن بوده است، ولى به سبب استعداد و سلامت و پاكى زمين تبديل به درخت پر محصولى شده است كه مردم با رغبت و شوق محصول آن را مى‌خرند و وقتى از آن مى‌خورند، هم لذت مى‌برند و هم براى بدنشان مفيد است.

اين آيه، به‌واقع، خيلى زيباست! نكته مهم موجود در آن نيز اين است كه مى‌فرمايد: چيزى كه زمين پاك و مستعد و آماده مى‌روياند تنها به اذن و اجازه پروردگار است؛ يعنى محصول به دست آمده گياهى الهى و خدايى، درختى سالم، و بونه به درد بخورى است كه سراسر منفعت است. در عوض، زمين ناپاك:

«و الذى خبث لا يخرج الّا نكدا».

جز گياهى اندك و بى‌سود از آن بيرون نمى‌آيد.

زمينى كه استعداد و آمادگى لازم را ندارد و مثلا نمكش زياد است، زمينى است كه به قول قرآن مجيد خبيث و آلوده و ناپاك است. آنچه در چنين زمينى مى‌رويد و از آن بيرون مى‌آيد هم خيلى كم است و هم محصول به درد نخورى است. محصولى است پوسيده و پوك كه هم صاحبش از كاشتن و داشتن آن ضرر كرده و هم مردم رغبتى به خريدن آن ندارند. زيرا مردم از حاصل آن خوششان نمى‌آيد و به دردشان نمى‌خورد.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
  • عقل
  • عقل و فكر
  • عقل و شعو
  • عقل گرایی
  • عقل و دانش
  • عقل بشر
  • عقل انسان
  • عقل: آرى يا خير؟
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    صبر در برابر قضای الهی
    امیرالمؤمنین عدل و عبد است
    دين اسلام يا فرهنگ جهان مادى‏  
    هدیه روز پدر
    هرگاه خدا بنده اش را دوست دارد
    توقع خیر از خدا متعال
    معیار ارزشگذاری در اسلام، تقوا است و بس
    شكر و كفران نكردن‏
    امیرالمؤمنین(ع)،انسانی کامل
    حلال خوری

    بیشترین بازدید این مجموعه

    معیار ارزشگذاری در اسلام، تقوا است و بس
    احسان به اقوام
    پذيرفتن دعوت شاه‏
    اوصاف قاضى از نگاه على عليه السلام‏
    درخواست همسر عمران از خدا
    امام زمان(عج) : من غلام حسين هستم.
    هرگاه خدا بنده اش را دوست دارد
    راه سعادت
    شناخت امام با زیارت جامعه کبیره
    بهترین خریدار مال و جان انسان

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^