و إلى مدين أخاهم شعيبا قال يا قوم اعبدوا اللّهما لكم من إله غيره و قد جاءتكم بينة من ربكم فأوفوا الكيل و الميزان و لا تبخسوا الناس أشياءهم و لا تفسدوا فى الارض بعد إصلاحها ذلكم خير لكم إن كنتم مؤمنين.
و به سوى مردم مدين، برادرشان شعيب را فرستاديم، گفت: اى قوم من! خدا را بپرستيد كه شما را جز او معبودى نيست، يقينا برهانى روشن از سوى پروردگارتان براى شما آمد، پس پيمانه و ترازو را تمام و كامل بدهيد، و از اجناس و اموال و حقوق مردم مكاهيد، و در زمين پس از اصلاح آن به وسيله رسالت پيامبران فساد مكنيد، اين امور براى شما بهتر است، اگر مؤمنيد.
«و إلى مدين أخاهم شعيبا قال يا قوم اعبدوا اللّه ما لكم من إله غيره و لا تنقصوا المكيال و الميزان إنى أراكم بخير و إنى أخاف عليكم عذاب يوم محيط* و يا قوم أوفوا المكيال و الميزان بالقسط و لا تبخسوا الناس أشياءهم و لا تعثوا فى الارض مفسدين».
و به سوى مردم مدين برادرشان شعيب را فرستاديم. گفت: اى قوم من! خدا را بپرستيد، شما را جز او هيچ معبودى نيست؛ و از پيمانه و ترازو مكاهيد، همانا من شما را در توانگرى و نعمتى كه بىنيازكننده از كم فروشى است مىبينم و بر شما از عذاب روزى فراگير بيمناكم. و اى قوم من، پيمانه و ترازو را عادلانه و منصفانه كامل و تمام بدهيد، و اجناس مردم را هنگام خريدن كمشمارتر و كمارزشتر از آنچه كه هست به حساب نياوريد و در زمين تبهكارانه فتنه و آشوب برپا نكنيد.
«أوفوا الكيل و لا تكونوا من المخسرين* و زنوا بالقسطاس المستقيم* و لا تبخسوا الناس أشياءهم و لا تعثوا فى الارض مفسدين».
پيمانه را كامل بدهيد و از كمفروشان نباشيد. و متاع و كالا را با ترازوى درست وزن كنيد، و از قيمت اشيا و اجناس مردم به هنگام خريد نكاهيد، و در زمين تباهكارانه فتنه و آشوب برپا نكنيد.
مىدانيم آنچه پيغمبران رعايت آن را به مردم سفارش مىكردند از پيش خود نبوده، بلكه ابلاغ فرمان خدا به مردم بوده است. قرآن مجيد هم كتابى است كه براى راهنمايى مردم نازل شده است. پس، اينكه موضوع عدالت در پيمانه و ترازو را مطرح كرده نشان مىدهد كه اين خواست پروردگار است كه مردم در پيمانه و ترازو اهل ظلم و ستم و تجاوز به حقوق ديگران نباشند.
منبع : پایگاه عرفان