پیامدهای گناه از نظر قرآن و احادیث اهل بیت(ع)
همانگونه که اطاعت و بندگی موجب فراوانی نعمت و گشایش و نزول برکات است چنانچه خداوند در اعراف می فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ اَلْقُرىٰ آمَنُوا وَ اِتَّقَوْا لَفَتَحْنٰا عَلَيْهِمْ بَرَكٰاتٍ مِنَ اَلسَّمٰاءِ وَ اَلْأَرْضِ وَ لٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنٰاهُمْ بِمٰا كٰانُوا يَكْسِبُونَ» ﴿الأعراف، 96﴾
و اگر اهل شهرها و آبادی ها ایمان می آوردند و پرهیزکاری پیشه می کردند، یقیناً [درهایِ] برکاتی از آسمان و زمین را بر آنان می گشودیم، ولی [آیات الهی و پیامبران را] تکذیب کردند، ما هم آنان را به کیفر اعمالی که همواره مرتکب می شدند [به عذابی سخت] گرفتیم.
ایمان و تقوای بندگان موجب نزول برکات می شود و گناه و معصیت سبب عذاب و سلب نعمت می گردد.
«وَ مٰا أَصٰابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمٰا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ» ﴿الشورى، 30﴾ ؛ و هر آسیبی به شما رسد به سبب اعمالی است که مرتکب شده اید، و از بسیاری [از همان اعمال هم] درمی گذرد.
و در آیه 6 سوره انعام هلاکت را نتیجه گناه معرفی می کند: «فَأَهْلَكْنٰاهُمْ بِذُنُوبِهِمْ» ﴿الأنعام، 6﴾؛ پس آنان را به کیفر گناهانشان هلاک کردیم.
امام صادق(ع) می فرماید: حكم حتمی و تخلف ناپذير خداوند آن است كه نعمتی را كه به بنده اش داده است، نگيرد، مگر آن كه قبلاً بنده گناهی مرتكب شده باشد.
امام باقر(ع) فرمودند: «ما من نکبةٍ تصیب العبد الّا بذنبٍ»؛ هیچ گرفتاری ای به بنده نمی رسد، مگر به سبب گناه.
امام باقر(ع) درباره علت قطع باران می فرماید: هیچ سالی کم باران تر از سال دیگر نیست ولی خدا باران را به جایی که خواهد می فرستد چون مردمی مرتکب گناهان شوند، خداوند بارانی را که در آن سال برای آنها مقدر فرموده است از آنها برمی گرداند و به مناطق دیگر فرستد.
امام صادق(ع) میفرماید: «اَلذُّنوبُ التّی تَحبِسُ الرِّزقَ الزِّنا»؛ از جمله گناهانی که جلوی روزی را میگیرد زناست.
بدون تردید یکی از پیش زمینه های روا روابط نامشروع عبارت از بی بند و باری و بی حجابی است که به دنبالش هرزه نگاهی و تحریک غریزه جنسی پدید می آید و گناهان متعدد بروز می کند.
با بررسی آیات و روایات نتیجه گرفته می شود که: قطع باران، ویرانی خانه، بلاهای بی سابقه، پرده دری و رسوایی، کوتاهی عمر، زلزله، فقر عمومی، اندوه، بیماری، خشم و لعن الهی و... از عواقب گناهان است.
منبع : پایگاه عرفان