فارسی
دوشنبه 01 مرداد 1403 - الاثنين 14 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 9
56% این مطلب را پسندیده اند

رعايت حق رمضان‏

براى شناخت حق ماه مبارك رمضان و اهتمام در اداى حق آن بايد بينديشيم هدف از روزه چه بوده و چرا خداوند اين ماه را گرامى داشته است.
اين طور كه از بيان معصومان عليهم السلام پيداست، همه حيثيت و منفعتى كه براى روزه متصوّر است، همان جنبه ايجاد مصونيت و ملكه تقوا نسبت به همه اعضا و جوارح انسان است، چرا كه هر يك از اعضا و جوارح، به نحوى در معرض تهديد گناه قرار دارند.
زبان، گوش، چشم، شكم و غريزه جنسى، همه در معرض خطر هستند و روزه يك عمل عبادى تمرينى است كه ابتدايى‌ترين شكل آن، با پرهيز و خوددارى از آشاميدن و خوردن تحقّق پيدا مى‌كند، و زمانى اين عمل به مرحله كمال مى‌رسد كه تورّع و پرهيز، به همه تمايلات و خواهش‌ها تسرّى پيدا كند، يعنى همانگونه شخص براى مدّتى دهان و شكم را از لذايذ، حتى خوردنى‌ها و نوشيدنى‌هاى حلال محروم مى‌كند، بايد چشم و گوش را از ديدن و شنيدن ناروا و حرام باز دارد و غريزه جنسى را مهار كند، در اين صورت نتيجه روزه كه همان توفيق در مالكيت نفس و غرايز است براى انسان حاصل مى‌شود و اگر انسان توانست مالك نفس خود شود، خويش را از خطرات و عواقب سوء دنيوى و اخروى شهوت پرستى حفظ كرده است.
امام على عليه السلام مى‌فرمايد:
فازَ مَنْ غَلَبَ هَواهُ وَ مَلِكَ دَواعِىَ نَفْسَهُ. 

كسى كه زمام تمايلات خود را به دست گرفت و مهار كرد، رستگار است.
آرى، اگر انسان موفّق شد به وسيله روزه و ممارست در اطاعت، دشمن درونى را مهار كند، به روزه واقعى نايل شده است.
پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله در اين باره مى‌فرمايد:
الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ النَّارِ. «1»

روزه، سپر آتش است.
و اين همان معناى سپر بودن و حايل شدن روزه در برابر آتش است يعنى: روزه ميان انسان و آتش حايل مى‌شود و او را از ابتلاى به آتش شهوات و تمنّيات غرايز باز مى‌دارد.
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مى‌فرمايند:
اعْدى‌ عَدُّوِكَ نَفْسُكَ الَّتِى بَيْنَ جَنْبَيْك. «2»

دشمن‌ترين دشمنان همان دشمن درونى است كه بين دو پهلوى تو مى‌باشد.
اگر توانستى حق روزه را به درستى و با تمام و كمال به جا آورى، در حقيقت به ثمره روزه و دستاورد آن، نيز خواهى رسيد.
جالب اين است كه ثمره تقوا كه خداوند بر روزه مترتّب مى‌فرمايد، ريشه در نگهبانى و پاسدارى از هويّت انسانى دارد و به طور كلى هر ثمره و خصوصيّتى براى روزه ذكر شده، براى تقوا هم ذكر شده است، چون روزه طريق تحصيل همان ملكه است.
امير المؤمنين عليه السلام مى‌فرمايد:

فَانَّ التَّقْوى‌ فِى الْيَوْمِ الْحِرْزُ وَ الْجَنَّةُ وَ فى‌ غَدٍ الطَّريقُ الَى الْجَنَّةِ. 

به طور قطع امروز، تقوا، سپر از بلا و فردا، راه بهشت الهى است.
اگر در دنيا سپر را به دست آوردى و اين حائل را در ميان خود و آتش قرار دادى، نتيجه‌اش اين است كه در قيامت هم راه بهشت به سوى تو باز خواهد بود. يعنى بايد تقواى فرد به مرحله‌اى برسد كه احساس نفرت و گريز از پليدى، حرام، گناه و نامشروع را در او، به وجود آورد.
براى به دست آوردن حق ماه رمضان، بايد همه حقوقى كه پيرامون گوش، چشم، زبان، دست و پا، شكم و غريزه جنسى مى‌باشد و همچنين درمان همه دردها و رنج‌ها و خطراتى كه هر يك از اين اعضا و جوارح را تهديد مى‌كند را با عبادت روزه به جا آورد؛ چرا كه با ملكه‌اى كه در سايه اين عبادت براى انسان حاصل مى‌شود، مى‌توان به مبارزه با خطرات برخاست و بر همه آنها پيروز شد، اين از خواص روزه حقيقى است.
امام صادق عليه السلام مى‌فرمايد:
اذا صُمْتَ فَلْيَصُمْ سَمْعُكَ وَ بَصَرُكَ وَ شَعْرُكَ وَ جِلْدُكَ وَ عَدَّدَ اشْياءَ غَيْرَ هذَا وَ قالَ: لايَكُونُ يَوْمُ صَوْمِكَ كَيَومِ فِطْرِكَ. 

تو زمانى روزه دارى، كه گوش و چشم و موى و پوست و ديگر اعضاى بدنت روزه باشد، بايد روزى كه روزه دارى با روزهاى ديگرت متفاوت باشند.
انسان روزه دار بايد وقار و طمأنينه روزه در او پيدا شود به گونه‌اى كه نه تنها زبان، چشم، گوش او بايد روزه باشد، بلكه اين ملكه و ممارست بايد به حدّى از كمال برسد كه علاوه بر اين‌ها، قلب روزه دار هم روزه باشد.

اگر انسان موفّق شود قلب را از انديشه گناه پاك و مطهّر نگاه دارد بهتر از آن است كه فقط شكم را از خوردن و آشاميدن باز دارد.

هنگامى دستيابى به چنين مرحله‌اى، ميسّر است كه انسان بتواند بر پليدى و پستى گناهان، چنان اشراف پيدا كرده، و به عوارض سوء آن‌ها آگاه شود، كه هرگز فكر و ذهن او به سوى گناه نرود، از طرفى آن چنان اقتدارى بر انديشه خود پيدا كند كه راه گناه را بر خيال و تصوّر خود ببندد.
با وجوب چنين واجبات عبادى، در واقع خداوند منتّى بر انسان گذاشته كه راه و رسم صحيح زندگى را به او بياموزد و در سايه اين واجبات عبادى، ملكه تقوى براى او حاصل شود و روح او در سايه اين تقوى لطافت پيدا كند.

تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‌11، ص: 391


منبع : پایگاه عرفان
  • حق
  • رمضان
  • رعايت حق رمضان‏
  • 0
    56% (نفر 9)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    سال نو را با توسل به حضرت موسی بن جعفر (ع) آغاز کنیم
    عقل: سودمندترين ثروت انسان‏
    قدر عافيت كسى داند كه به مصيبتى گرفتار آيد
    انسان مطلع الفجر اسماى حق
    نماز گامى براى توبه
    هراس از عظمت و جلال خدا
    فهم همراه با عمل‏
    مشکل عقل
    فرصت را غنیمت بدانیم
    عبادات عام‏

    بیشترین بازدید این مجموعه

    فرصت را غنیمت بدانیم
    حسنات اخلاقى در كلام حضرت حق
    عبادات عام‏
    هراس از عظمت و جلال خدا
    نگاه عقل درونى به هستى‏
    عقل: سودمندترين ثروت انسان‏
    فهم همراه با عمل‏
    قدر عافيت كسى داند كه به مصيبتى گرفتار آيد
    تدبّر در آثار رحمت حضرت حق‏
    کمی ناز کن

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^