دارالعرفان/ محقق، مفسر و پژوهشگر قرآنی گفت: از حدود ششهزار سال قبل از میلاد مسیح تا به امروز، گروهی به نام حکما و فلاسفه، جدای از انبیا، دربارهٔ وجود مقدس او سخن گفتند و نوشتند؛ اما قرآن مجید علناً حرفهای آنها را کامل و جامع نمیداند و فقط سخنان یک طایفه را قبول دارد که آنهم به تعبیر پروردگار، عِباد مخلَصین هستند. قرآن در آیهٔ شریفه میفرماید: هرچه دربارهٔ خدا نظر داده شود، کامل و جامع نیست مگر اینکه نظر از عباد مخلَصین باشد.
کسب معرفت صحیح از طریق آیات و روایات
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیه همدانیهای تهران، با بیان اینکه شریفترین، برترین و سودمندترین دانش، معرفت به پروردگار است، اظهار کرد: درست و صحیحِ معرفت به پروردگار از طریق آیات کتاب خدا و روایات اهلبیت(ع) قابل بهدستآوردن است. کتاب دربارهٔ خدا زیاد نوشته شده و نظر دربارهٔ خدا زیاد داده شده است. از حدود ششهزار سال قبل از میلاد مسیح تا به امروز، گروهی به نام حکما و فلاسفه، جدای از انبیا، دربارهٔ وجود مقدس او سخن گفتند و نوشتند؛ اما قرآن مجید علناً حرفهای آنها را کامل و جامع نمیداند و فقط حرف یک طایفه را قبول دارد که آنهم به تعبیر پروردگار، عِباد مخلَصین هستند. قرآن در آیهٔ شریفه میفرماید: «هرچه دربارهٔ خدا نظر داده شود، کامل و جامع نیست مگر اینکه نظر از عباد مخلَصین باشد».
راه رسیدن به شناخت خداوند
استاد انصاریان ادامه داد: ممکن است مقالات علمی(نه دربارهٔ خدا) دربارهٔ جهان نوشته باشند که به معرفت من کمک بدهد، آنها را هم میخوانم و عیبی ندارد؛ اما خود شخص خدا را نه فلاسفه و نه دانشمندان میتوانند به من معرفی کنند، فقط میتوانند آثار آن را برای من بگویند. قرآن، نهجالبلاغه، صحیفهٔ سجادیه و روایات اهلبیت(ع) است که خداوند را برای انسانها معرفی میکند.
عِباد مخلَص انبیای الهی هستند
استاد برجسته اخلاق حوزههای علمیه در مورد افرادی که عِباد مخلَص هستند، گفت: عِباد مخلَص انبیای الهی هستند که گاهی اسم یکی از آنها را در قرآن میبرد؛ مثلاً یوسف(ع) در همان ایام جوانیاش، آن زمانی که در دربار پادشاه مصر بود و آن زن با داشتن شوهر، اصرار داشت که یوسف خواستهٔ او را پاسخ بدهد، اما او نپذیرفت چرا که آنان تربیتشدهٔ پروردگار و مورد توجه حق بودند. خدا آنها را برای این تربیت میکرد که در درجهٔ اول، مردم را با معرفت به حق آشنا کنند.
وی افزود: وقتی یوسف(ع) به زندان آمد، زندانیها با او حرف میزدند و ایشان هم جواب میداد. این چند سالی که در زندان بود، چون آنها مشرک و قائل به بت(بت زنده) بودند، همیشه این سؤال را مطرح میکرد و به زندانیها میگفت: «أَ أَرْبٰابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَیرٌ أَمِ اَللّٰهُ اَلْوٰاحِدُ»(سورهٔ یوسف، آیهٔ 39). یوسف(ع) واحد را در کنار کلمهٔ الله گذاشت یعنی کسانی که شما به آنها معتقدید، هیچ هستند و کارگردان عالم نیستند، کلید دست آنها نیست و معطل هستند.
خداوند، آگاه به عمق قلب بندگان
استاد انصاریان با بیان اینکه خداوند به آنچه در عمق قلب انسان میگذرد نیز آگاه است و همه آنها را ثبت و ضبط میکند، گفت: در جلد اول کتاب وسائلالشیعه بابی به نام «باب النیة» است که عنوان میکند، پیغمبر(ص) میفرمایند: «إنما الأعمال بالنیات» تمام اعمالتان روی نیت شماست. از سوی دیگر خداوند قدرت تغییر نیتهای بد به خوب را دارد و با تغییر پیدا کردن ما گذشتهمان را تغییر بدهد و آنها را هم پای خودش بنویسد. این مسأله در سورهٔ فرقان آمده است که وقتی انسان اصلاح شد، «یبَدِّلُ اَللّٰهُ سَیئٰاتِهِمْ حَسَنٰاتٍ»(سورهٔ فرقان، آیهٔ 70)، گذشته را تغییر میدهد.
خداوند، کلیددار دنیا و آخرت در عالم هستی
مبلغ برجسته بین الملل تصریح کرد: یکی از زیباترین متنهایی که خدا را به حقیقت و درستی به ما معرفی میکند، دعای جوشن کبیر است که اگر انسان در کلمهبهکلمه آن دقت کند، بیانگر صفات حق است. هیچوقت هم قرآن، تورات، انجیل، زبور، صحف ابراهیم و زبان انبیا از ذات خدا حرف نزدهاند. این غیبی است که برای پیغمبران هم آشکار نشده، ولی صفات و اسمهایش که دارای مفاهیم الهی است، اگر آدم به آنها دقت کند، قلبش چراغدان تجلی توحید میشود. اینجا آدم راحتِ راحت میشود که یکنفر کلیددار دنیا و آخرت در این عالم است و مخلوقات تنها ابزار هستند. به عنوان مثال دوا برای مریض ابزار الهی است که اگر اجازه بدهد، دوا اثر میکند.
توحید واقعی را بر قلب خود بتابانید
نویسنده کتاب ارزشمند «تمرین بندگی» در پایان گفت: از خداوندی که همه امورات تحت اراده، فرمان و قدرت او رخ میدهد بخواهیم توحید واقعی را بر قلب همگان بتاباند تا در قیامت شرمسار نباشیم.
برای مشاهده مطالب بیشتر این خبر اینجا کلیک نمایید.