فارسی
پنجشنبه 14 تير 1403 - الخميس 26 ذي الحجة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 22 مرداد 1399 ساعت 09:28 صبح

استاد انصاریان

پذیرش تعلیمات امام هدایت کلید بهشت است

دارالعرفان/ استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: انسان‌ها باید هدایت کسانی که به عنوان امام، مردم را به فرمان و دستور خداوند به معالم دین، حقایق الهیه، سعادت و کمالات راهنمایی می‌کنند را بپذیرند. اگر کسی کمالات، سعادت، تربیت، ادب، رشد و سعادت را نخواهد، مشخص می‌شود که این شخص جدای از عقلی که خدا به او داده، تصمیم می‌گیرد و آدم بیچاره‌، ضال و تاریکی است.
پذیرش تعلیمات امام هدایت کلید بهشت است

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی در صحن مسجد اعظم قم، مقام امامت را جعل پروردگار مهربان عالم دانست و در تبیین مفهوم جعل، اظهار کرد: جعل یعنی قرار دادن این مقام که او در وجود بندگان کامل خودش قرار داده و انتخابش به مردم واگذار نشده است. خداوند به این معنا در قرآن هم اشاره دارد: «مٰا کٰانَ لَهُمُ اَلْخِیرَةُ »(سورهٔ قصص،آیهٔ 68).

وی ادامه داد: خداوند در سوره مبارکه بقره وقتی به ابراهیم(ع) فرمود: «إِنِّی جٰاعِلُک لِلنّٰاسِ إِمٰاماً»(سورهٔ بقره، آیهٔ 124) من تو را امام برای همهٔ انسان‌ها قرار دادم، ابراهیم(ع) سؤال کرد: «وَمِنْ ذُرِّیتِی» آیا این مقام را برای نسل من هم قرار می‌دهی؟ خطاب رسید: «لاٰ ینٰالُ عَهْدِی اَلظّٰالِمِینَ» بله در نسل عادل و معصوم تو قرار می‌دهم؛ اما افرادی که در نسل تو به خودشان ستم کرده‌اند یا ستم می‌کنند یا در آینده ستم خواهند کرد، به این شَرَف باعظمت نائل نمی‌شوند.

 

امام باید فردی جامع همهٔ کمالات و خالی از همهٔ عیوب و نواقص باشد

مبلغ برجسته بین الملل با اشاره به اینکه امام باید فردی جامع همهٔ کمالات و خالی از همهٔ عیوب و نواقص باشد، گفت: خداوند در سورهٔ مبارکهٔ انبیاء می‌فرماید: «وَجَعَلْنٰاهُمْ أَئِمَّةً»(سورهٔ أنبیاء، آیهٔ 73) آیهٔ فوق‌العاده‌ای است و اهداف امامت در این آیه بیان شده است. ما آنها را از پیشوایان قرار دادیم؛ چون آنها را می‌شناختیم و می‌دانستیم که جامع همهٔ کمالات و فاقد همهٔ عیوب و نواقص هستند.

 

هدایت مردم به امر خداوند

وی اظهار کرد: باید هدایت کسانی که به عنوان امام، مردم را به فرمان و دستور خداوند به معالم دین، حقایق الهیه، سعادت و کمالات راهنمایی می کنند را پذیرفت. اگر کسی کمالات، سعادت، تربیت، ادب، رشد و سعادت را نخواهد، مشخص می‌شود که این شخص جدای از عقلی که خدا به او داده، تصمیم می‌گیرد و آدم بیچاره‌، ضال و تاریکی است.

 

سختی‌های هدایت‌گران در راه دعوت و راهنمایی مردم

استاد انصاریان با بیان اینکه امامان در مسیر هدایت مردم سختی‌های بسیاری متحمل شدند، گفت: کار هدایت امامان به دستور پروردگار است «یهْدُونَ بِأَمْرِنٰا» خداوند خطاب به بندگان می‌فرماید: من شما را آفریده‌ام و این زحمت را بر دوش امامان هدایت گذاشته‌ام که شما را هدایت کنند. هیچ‌کدام‌ آنها هم در مقام هدایت‌گری خوش نبوده‌اند و به انواع آزارها، ظلم‌ها، ستم‌ها، تبعیدها، جنگ‌ها و قتل‌ها گرفتارشان کردند. «یقْتُلُونَ اَلنَّبِیینَ بِغَیرِ حَقٍّ»(سورهٔ آل‌عمران، آیهٔ 21) انبیا را ظالمانه کشتند. 

وی با بیان اینکه خداوند دلایل محکمی برای ضرورت پذیرش هدایت امامان بیان نمود و خاطرنشان کرد: خداوند می‌فرماید: «وَأَوْحَینٰا إِلَیهِمْ فِعْلَ اَلْخَیرٰاتِ»(سورهٔ أنبیاء، آیهٔ 73) به همهٔ امامان هدایت وحی کرده‌ام که تمام کارهای خیر را انجام بدهید.  «وَإِقٰامَ اَلصَّلاٰةِ» نماز را برپا بدارید. «وَإِیتٰاءَ اَلزَّکٰاةِ» سخی، کریم و دست‌به‌جیب باشید و از پرداخت زکات بخل نکنید. با این وجود انسان‌ها باید هدایت و راهنمایی امامانی که این ویژگی‌ها را دارند و از لحظه بندگی، خداوند را با تمام وجود پذیرفتند را قبول کنند.

 

فقر و تهی‌دستی انسان‌ها، مهم‌ترین دلیل بر وجود امامان

نویسنده کتاب ارزشمند «هدایت تکوینی و تشریعی» ضرورت وجود امام را این چنین توضیح داد: اگر از وقت ولادتمان، عقل ما کامل، فطرت ما شکوفا، روان‌ ما صددرصد پاک بود و از زمان ولادت هم از دانش لازم برخوردار بودیم، امام نمی‌خواستیم، اما خداوند برای ما امام قرار داد چون ما تهی‌دست، فقیر و ندار بودیم. خدا می‌فرماید: «وَاَللّٰهُ أَخْرَجَکمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهٰاتِکمْ لاٰ تَعْلَمُونَ شَیئاً»(سورهٔ نحل، آیهٔ 78) وقتی شما به‌ دنیا آمدید، ناتوان بودید و هیچ قدرتی برای تصمیم‌گیری نسبت به زندگی صددرصد سالم نداشتید لذا باید کسانی را با شما همراه می‌کردم که عقل‌ شما را تقویت کند، به شما علم بیاموزد، راه را به شما نشان دهد، مرا به شما معرفی کرده و حقایق را برایتان بیان کند. بنابراین به دلیل همین نا آگاهی همه انسان‌ها به امام نیاز دارند و آدم شدن، به کمال رسیدن، رشید شدن و آگاه شدن به حقایق، وظایف و مسئولیت‌ها بدون امام محال است.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن مجید می‌فرماید: علمی که شما دارید، علم شکم و بدن‌ شماست و علم معنویت، آخرت و کمالات نیست. خدا گسترهٔ این علوم و رشته‌های متعدد را انکار نمی‌کند، ولی در آیه‌ای می‌فرماید: «یعْلَمُونَ ظٰاهِراً مِنَ اَلْحَیٰاةِ اَلدُّنْیٰا»(سورهٔ روم، آیهٔ 7)، بدین معنا که انسان‌ها با علوم می‌توانند به بسیاری از امور دست یابند، اما با همین علوم نمی توانند به بهشت برسند و اخلاق‌مدار باشند و به وظایف خود عمل کنند.

 

ظلم است که فرهنگ امامان هدایت را در زندگی راه ندهیم

وی به اقدامات امامان هدایت برای انسان اشاره و بیان کرد: امامان هدایت روش زندگی انسانی، عبادات، خدمت به هم‌نوع و اخلاقیات را به انسان‌ها یاد می‌دهند و این مجموعه در نهایت یک کلید برای باز کردن هشت درِ بهشت است بنابراین ظلم است که ما فرهنگ امامان هدایت را در زندگی راه ندهیم و باعث شویم که در روز قیامت ما در پیشگاه حق سرپا نگه دارند و  بگویند: «یٰا حَسْرَةً عَلَی اَلْعِبٰادِ مٰا یأْتِیهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلاّٰ کٰانُوا بِهِ یسْتَهْزِؤُنَ»(سورهٔ یس، آیهٔ 30) افسوس بر شما که پیغمبری نیامد، مگر اینکه مسخره‌اش کردید و گفتید چیزی نیستید و ما خودمان می‌دانیم که چگونه زندگی کنیم.

 

جهانی از معانی و حقایق در کلام امام هدایت

امام جواد(ع) کلید هشت درِ بهشت را در سه جمله به دست ما داده است. عظمت امام این است که جهانی از معنا و حقایق را در یک خط می‌ریزد. حضرت جواد(ع) می‌فرمایند: «اَللهُمَّ اجعَلنا مِمَّن نَوَی فَعَمِلَ وَ لا تَجعَلنا مِمَّن شَقِیَ فَکَسِلَ وَ لا مِمَّن هُوَ عَلی‌ غَیرِ عَمَلٍ یَتَّکِل».

 

پاداش نیّت خیر مانند انجام عمل خیر به انسان عطا می‌شود  

استاد انصاریان در پایان گفت: کار امام هدایت است که انسان را راهنمایی کند و بگوید با ثروت خود بهشت را بخرید، امام موسی(ع) این توصیه را به قارون نیز داشت، اما او نپذیرفت. امام جواد(ع) می‌فرمایند: خدایا ما را از کسانی قرار بده که تا نیّت خیر می‌کنند، آن را عملی کنند. شاید برخی بیان کنند ثروتی ندارند که با آن بتوانند اقدام خیری انجام دهند، در روایات بسیار آمده که براساس عنایت و لطف خداوند پاداش نیّت خیر را در قیامت به‌طور کامل مانند اینکه عملی کرده‌اید به انسان عطا خواهند کرد.

 

انتهای پیام /

متن کامل، صوت،عکس و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

  • آیات الهی
  • ملکوت عالم
  • لطف خداوند
  • جعل امامت
  • اقامهٔ نماز
  • بندگی امامان
  • ناآگاهی انسان
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    گزارش تصویری از مراسم دعای عرفه 1403
    سومین نشست از سلسله نشست‌های «ترجمهٔ متون مقدس؛ ...
    دومین نشست از سلسله نشست‌های «ترجمهٔ متون مقدس؛ ...
    پیام تسلیت استاد انصاریان
    اولین نشست از سلسله نشست‌های «ترجمهٔ متون مقدس؛ ...
    حضور انتشارات دارالعرفان و تازه‌های نشر در سی و ...
    گزارش خبری اولین نشست از سلسله نشست‌های اخلاق و ...
    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    مسافر کشی برای تبلیغ مسیحیت
    مسلمانان، هدف اصلی جنایات تروریستی القاعده
    قمه‌زني و روضه خوانی جعلی در هيئات ممنوع است
    رونمایی از یک کتاب خواندنی درباره تشیع
    پیامی برای مدافعان سایبری کشور؛ آنان را آرام ...
    جشنواره «عشق به قرآن، وحی رحمت ۲۰۱۴» در لندن ...
    تحویل سال ۱۳۹۶ در حرم امام رضا (ع)
    استاد انصاریان: مؤمن گاهی می لغزد ولی حق مردم را ...
    برگزاری مراسم پرفیض دعای عرفه با قرائت استاد ...
    گسترش فرهنگ شیعی در ری از برکات حضرت عبدالعظیم(ع) ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^