نویسنده : محمد هادی شریعت ریزی
چکیده :یکی از اعتقادات عموم مسلمانان ومعتقدان به ادیان مسئله ی شفاعت است یعنی روز قیامت اولیای الهی در حق گروهی ازگناه کاران شفاعت کرده وآنان رااز عقاب جهنم نجات می دهند. ویابنابر تفسیر برخی از شفاعت اولیای ...
جریان سلفی سومین جناح از جناح های بیداری اسلامی در دهه هفتاد قرن گذشته بودند که از دو جریان اخوان (وابسته به الازهر مصر) و جریان شیعی اثنی عشری تشکیل می شد. علی رغم وسعت و گستره انتشار و نیز وابستگی به مکتبی عقیدتی و فقهی؛ جریان اخوانی موفقیت جریان ...
نویسنده :سید حامد حسینی
مقدمهعلمای وهابی معتقدند که نشر اعتقادات ابن تیمیه در قرن هفتم هجری و جهت گیری جدیدی که وی در کلام اسلامی ارائه نمود ،اسلام را در مسیر توحید ناب قرار داد،چرا که معتقدند مسلمانان بعد از دوره صحابه و تابعین به مرور مشرک شده ...
وی از مفتیان تندروی وهابی است که در عربستان سعودی زندگی می کند و اکنون نیز در حال حیات بوده و در زادگاهش شهر بریده ساکن است.
وی ریاست بخش عقیده دانشگاه اسلامی شهر مدینه را عهده داشت و در کنار آن از اساتید سطح عالی وهابیت بود که در مسجد النبی تدریس ...
1. وهابیت، یعنی تبدیل اهل سنت به یک مکتب، یا به عبارتی سنی ایسم که سعی می کند، براساس آموزه های اهل سنت مکتبی بنا کند که در مسائل درونی و برونی انسان نظریه سازی کند ومثل همه مکاتب، دارای یک سیر تاریخی در مفهوم سازی است که یافتن ریشه های تاریخی و ...
فرقه وهابى و فرقه حنبلىاگرچه نویسندگان ایرانى معاصر محمد بن عبدالوهاب (۱) و برخى از نویسندگان عثمانى، وى را حنفىمذهب دانستهاند (۲) ولى با توجه به نحوه تعلیمات او و موافق بودن آنها با مذهب حنبلى و این که پدرش و برادرش از علماى حنبلى بودند و ...
ابن تیمیه می نویسد:
عبادت های شرعی چیزی است که نزدیک کننده به خدا باشد و آن عبادت هایی که در بین متأخّران رواج یافته، مانند «جلسات خلوت نشینی»، بدعت و حرام است، گرچه آن را به اعتکاف شبیه بدانند و اگر بگویید رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و ...
علاّمه تهرانى در کتاب گران سنگ خود «الذریعه» کتابهاى متعدّدى از عالمان شیعه را نام مىبرد که در پاسخ به کتاب منهاج السنّه ابن تیمیّه نوشته شده است، مانند:کتاب «الإنصاف فى الانتصاف لأهل الحق من الإسراف» تألیف یکى از علماى بزرگ ...
سلفیت جهادی اصطلاحی است که از اواخر دهه هشتاد قرن گذشته در برخی جریان های سیاسی اسلامی مطرح شد. بر اساس این تفکر جهاد فعلی در جهت ایجاد تغییر است؛ این نوع جهاد به صورت جریانی فکری در عهد سادات (در مصر) بروز و ظهور یافت و اعلام شد که این شیوه سلفیون ...
دکتر سمیه جولایی مفتی هایی که تظاهرات حامیان مردم مظلوم غزه را تحریم می کنند، چگونه زیر چتر اسلام به ادامه ی حیات ننگین شان ادامه می دهند؟؟ مگر دین اسلام، دینی حامی مظلومان جهان با هر دین و آیینی نیست؟ آنها را چه شده است، که این گونه دست در دست ...
نويسنده: سيد مجتبي عصيري
6. فتواي شاگرد ابن تيميه در تخريب مساجد بر فراز قبور!
اِصرار و پافشاري در تخريب آثار و نشانه هاي حرم نبوي تا جايي پيش رفت که در ابتداي امر، ابن قيّم جوزيه، شاگرد ابن تيميه و مروّج افکار وي، مسجد نبوي را به مسجد ضِرار تشبيه ...
«وهابیان » پیروان محمد بن عبدالوهاب بن سلیمان تمیمی نجدی (1115 - 1206) هستند او پیر و مکتب ابن تیمیه و شاگرد او ابن قیم الجوزی بود که عقاید جدیدی را در جزیرة العرب بنیاد نهاد.
نام این فرقه از نام پدر او عبدالوهاب گرفته شده و لقب وهّابی را دشمنان این فرقه ...
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (1):
آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار با اعضای کنگره مرحوم عبدالجلیل قزوینی رازی، گفت: تخریب آثار اسلامی، خیانت بزرگ آل سعود و وهابیت به اسلام است که پشتوانه بزرگ تاریخ را از بین بردند.
به گزارش پایگاه خبری اتحادیه تشکل ...
تکفیری ها سریع بعد از حکم تکفیر حکم به اباحه جان و مال افراد را صادر می کنند همانگونه که بغدادى در بیانیه ای بر تكفیر شیعه اصرار دارد و جان و مالشان را مباح مى داند.تکفیری ها افرادی خشن و تکفیر به کافر و بی دین دانستن یک نفر بیان شده است و راغب در ...
توافق محمد بن عبدالوهاب با محمد بن سعود براى کشتن مسلمانان
سرانجام پسر عبدالوهاب از «عیینه» بیرون رانده شد و به سال۱۱۶۰ به شهر «درعیه» رفت (همان شهرى که مرکز مسیلمه کذاببود) و در خانه مردى به نام «عبدالله بن ...
نويسنده: سيد مجتبي عصيري
بنيان اعتقادي و مباني فکري وهّابيت برگرفته از آموزه هاي تند و راديکاليسمي است که ابن تيميه ( متوفّاي 728 هـ ق. ) آن را در قرن هفتم هجري پايه نهاد و چهار قرن پس از وي با پيماني تاريخي که ميان محمّد بن عبدالوهّاب ( متوفّاي 1205 هـ ق. ) ...
محمد بن عبد الوهاب به پیروان خود دستور داده که به مخالفان خود فحش بدهند ، نه تنها به خودش ؛ بلکه به خانواده و زن و بچه های آنها هم فحش بدهید . موارد دیگر را هم به مرور بحث خواهیم کرد.
این مطلب را در کتاب عنوان المجد فی تاریخ النجد ، ...
وأما قوله : قال رسول الله «أقضاكم علي» والقضاء يستلزم العلم والدين ، فهذا الحديث لم يثبت وليس له إسناد تقوم به الحجة .
منهاج السنّة، ج4 ص 138.
و اما کلام رسول خدا (که فرموده اند): علي قاضي ترين شما است ؛ و قضاوت لازمه اش علم و دين است ؛ پس اين حديث ...
وي در كتاب مجموع الفتاوي مينويسد :
التوسل بدعائه - اى النبى - وشفاعته ينفع مع الايمان به، واما بدون الايمان به فالكفار والمنافقون لا تغنى عنهم شفاعه الشافعين فى الاخره، ولهذا نهى عن الاستغفار لعمه وابيه وغيرهما من الكفار !.
توسل به دعاي او – ...