فلسفه شرور و عذاب ها و مصائب دنيائى
از ديدگاه قرآن كريم و اهل بيت عليهم السلام همه مصائب و شكنجه هاى رسيده به آن دسته از افراد آگاهى كه مرتكب گناه مى شوند، دستاورد خود آنان و نتيجه گناهانشان مى باشد:
وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِما ...
بخل از رذائل اخلاقى و از شديدترين موانع در مسير رسيدن فيوضات ربانى و جلوات الهى به انسان است.
يهود و عالمانشان به اين رذيله آلوده اند، عالمان يهود كه از طريق آيات تورات آگاه به حقايق الهيه و نبوت پيامبر و طلوع قرآن بودند، از اين كه مردم خود را و ...
امام موحدان، مولاى متقيان روزى از راهى عبور مى كرد، زن نيازمندى را ديد كه فرزندانش از شدت گرسنگى مى گريستند و او آنان را براى آرام كردن سرگرم كرده بود، از جمله ديگى پر از آب را روى آتش گذاشته بود تا طفلان تصور كنند براى آنان مشغول غذا پختن است، امام ...
تفسير آيه 48 سوره نساء
إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرى إِثْماً عَظِيماً
مسلماً خداوند از اين كه به او شرك ورزيده شود نمى آمرزد، و غير آن را براى ...
كسب و تجارت و هر كار و حرفهاى كه افراد انسان به آن بپردازند، از نظر وضعيت كسى كه آن كار را شغل خود قرار داده است، و نيز از جهت نوع آن كار و خدمت ممكن است يكى از پنج صورت را داشته باشد.
اول واجب و آن بر دو قسم است:
1- راه منحصر به دست آوردن وسيلهى معاش ...
.. آنچه درباره حكمت شرور و مصائب گفته شد، در خصوص افراد آگاهى است كه پيام خداوند به آنان رسيده و حجت بر آنان تمام شده است.
اكنون بايد ديد شرور و ناكامى هائى كه گريبان گير افراد مستضعف «ناتوان يا ناآگاه» مى شوند چه حكمتى دارند؟
به سخن ديگر در طول ...