فارسی
يكشنبه 09 ارديبهشت 1403 - الاحد 18 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

كاسب مهرورز بازار كرمان

سال 1365 هجرى شمسى به دعوت اهل دلى به مدت ده شب در كرمان جهت تبليغ دين و بيان حلال و حرم خدا بر اساس آيات قرآن مجيد و فرهنگ اهل بيت قدس سرهما رفته بودم .
شبى با آن اهل دل پس از پايان جلسه به خانه مى رفتم ، در مسير راه در يكى از خيابان هاى كرمان باغ زيبايى كه ساختمانى بر اساس معمارى ايرانى اسلامى در آن بود نظرم را جلب كرد ، از او پرسيدم : اين باغ كه داراى ساختمانى جالب توجه است متعلّق به كيست ؟ پاسخ داد : اين باغ و ساختمانش داستان بسيار جالبى دارد كه شنيدنى است ، سپس برايم نقل كرد كه نزديك به صد سال پيش كاسبى از بازاريان كرمان اول غروب در حالى كه هواى سرد زمستانى بر شهر كويرى كرمان مسلّط بود ، مغازهاش را تعطيل و به سوى خانه اش حركت مى كند ، هنگامى كه از بازار قديمى و سرپوشيده كرمان بيرون مى آيد در ميدان جلوى بازار در حالى كه از رفت و آمد خبرى نبود ، نوجوانى را در حدود ده ساله مشاهد مى كند كه با يك پيراهن روى سكّويى در ميدان نشسته و از سرما مى لرزد ! او بر اساس ايمان و مسئوليت شرعى ، بى تفاوت گذشتن از كنار آن نوجوان را روا نمى بيند ، با مهربانى و خوشرويى به آن نوجوان مى گويد : من يتيم هستم و كسى را ندارم كه از من سرپرستى كند ، تنها پناه من مادرم بود كه پس از مرگ پدرم به خانه شوهر رفت در حالى كه شوهرش با او شرط گذاشت كه من همراه او نباشم ، از ناچارى در اين ابتداى زمستان بيرون مانده ام و نمى دانم آينده ام چه خواهد شد ؟
آن مرد با محبّت دلسوز ، نوجوان را به خانه خود مى برد و آن شب را پدرانه از او پرستارى مى كند و در ضمن پرستارى ، با خود حديث نفس نموده كه كه من اين مال و ثروت جمع شده و اندوخته و پس انداز را چرا در راه خدا هزينه نكنم و از اين راه به آبادى آخرتم برنخيزم ؟
فرداى آن شب اين باغ را خريد و ساختمان را مجهز به تجهيزات آن روز در آن بنا كرد و آن نوجوان و يتيمان بى سرپرست شهر را همراه معلّمان و پرستارانى دلسوز در آن گرد آورد و مخارج مادى و معنوى آنان را به عهده گرفت تا اين كه هر يك از يتيمان پس از تحصيل و ورود به اجتماع ، منبعى از خير و بركت براى ديگر يتيمان و بى سرپرستان شهر شدند .
اين نكته را نبايد از نظر دور داشت كه اين محبّت و دل سوزى و مهرورزى و عشق به ديگران كه در قلب آن كاسب كرمانى موج مى زد ، ريشه در ايمان به خدا و يقين به قيامت دارد و شعاعى و شعله اى و قبسى از رحمت رحيميّه حضرت حق است كه از افق قلب اهل ايمان طلوع مى كند و به فضاى سرد و سرمازده بى نوايان و تهى دستان و يتيمانو مشكل داران ، گرمى و حرارت مى بخشد . اين گونه رحمت و شفقت در قلب مردم بى ايمان و بى توجه به آخرت و لائيك و منقطع از حقايق ، وجود ندارد ، چنين مردمانى در ظاهر كار ، لبخندى به روى يكديگر مى زنند و نسبت به هم اظهار محبّت مى كنند در حالى كه در باطن ، موافق و دوست يكديگر نيستند و زمانى كه اقتضا كند به روى هم اسلحه مى كشند و هيتلروار در ميان ملت ها حمّام خون به راه مى اندازند ، چنان كه قرآن مجيد مى فرمايد :
الاْءَخِلاَّءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلاَّ الْمُتَّقِينَ .
در آن روز دوستان دشمن يكديگرند مگر پرهيزكاران .
اميرالمؤمنين عليه السلام مى فرمايد : إنّ أطيبَ شَى ءٍ فِى الجَنَّةِ وَأَلَذُّهُ ، حُبُّ اللّه ِ وَالحُبُّ فِى اللّه ِ وَالحَمدُ للّه ِِ  . پاكيزه ترين و لذيذترين حقيقت در بهشت ، عشق به خدا و عشق به ديگران به خاطر خدا و سپاس و حمد براى خداست . بنابراين به دوستى و محبّت بى دينان و اهل كفر و شرك و پيمان ها و قراردادهايشان هيچ اعتمادى نيست ، به اين خاطر قرآن مجيد از دوستى و رابطه با آنان نهى مى كند و پيمان هاى آنان را مورد اعتماد نمى داند ، آنجا كه مى فرمايد :
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَ تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ . . ..
اى اهل ايمان ! يهود و نصارى را سرپرستان و دوستان خود مگيريد . . .
. . . فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لاَأَيْمَانَ لَهُمْ. . . . با پيشوايان كفر بجنگيد كه آنان را [ نسبت به پيمان هايشان ] هيچ تعهدى نيست . . .


منبع : برگرفته از کتاب با کاروان نور استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

امام زمان(عج) مشتاق دیدار شما
بى‏مهرى به خود و درخواست عذاب
حيات طيّبه
سرمایه‌گذاری‌های دشمن
زكات معنوى‏
مقام انسانیت
اوج عبودیت و عرفان سیدالشهدا(ع)
نفس لوامه
تولد فرزند دختر
خانواده اسلامى‏

بیشترین بازدید این مجموعه

زكات معنوى‏
مسدود شدن راه هدايت‏
خانواده اسلامى‏
قتال در راه خدا
سعادت چیست؟
نفس لوامه
سرمایه‌گذاری‌های دشمن
زیارت امین الله
رسیدن به مقام انسانیت
بدهکار نباشید

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^