
یا اللّهِ حسین علیه السلام یا اللّه همه عالم بود
زین العابدین علیه السلام مىفرماید: تا چهل روز بعد از شهادت پدرم، هر سنگى را که از روى زمین بلند مىکردیم، خون از زیرش بیرون مىآمد. حسین همه عالم بود، وقتى یا اللّه مىگفت انگار همه عالم یا اللّه مىگویند، همه ملائکه یا اللّه مىگویند، همه وجود یا اللّه مىگوید. این یا اللّه جواب دارد. گاهى هم آیات حق به صورت معجزات انبیا و کرامات اولیاست. یک دسته از مردم به عللى نفسشان در برابر وجود مقدّس حضرت دوست حالت اعراض دارد و این حالت اعراضى هم که قرآن مجید مىگوید، سه علت دارد، هر سه علتش را قرآن به طور پراکنده بیان مىکند. در یک صفحه نیست، در یک آیه نیست، در چند سوره بیان شده است. آن گاه که انسان مریض است، سه علت به او مىرسد، دچار و اسیر سه علت مىشود، در این صورت، اگر آیات حق از روز روشنتر به او مىرسد با تلخى روبرمىگرداند. این سه علت آیاتى دارد، توضیحاتى دارد که در بحث بعدى به آن مىپردازیم. اما کسانى که گرفتار این سه علت نیستند، در این فضاى عالم معنا، در این فضاى عالم عرفان و عالم ملکوت و الهى آزادند، آنها وقتى یا اللّه و یا ربّ مىگویند، جدّا جواب خدا را مىشنوند، عملشان، اخلاقشان، رفتارشان، برخوردشان بالاترین جوابى است که مىشنوند. آن اخلاق و عمل الهىشان همان جواب یا اللّه شان است، آن نماز، روزه، جهاد و شهادتشان جوابهاى یا اللّههایشان است.
--------------------------------------------------------------------------------
1 . انعام (6) : 4 ؛ یس ( 36 ) : 46.
2 . دیوان اشعار حافظ شیرازى
3 . نحل (16) : 90.
4 . انعام (6) : 152.
5 . کامل الزیارات : 313، باب 102 ؛ بحار الانوار : 99/45، حدیث 1، باب 5 .
6 . انعام (6) : 46 ؛ یس ( 36 ) : 46.
7 . نساء (4) : 29.
8 . بقره (2) : 185.
9 . نحل (16) : 90.
10 . فصلت (41) : 53 .
11 . دیوان اشعار هاتف اصفهانى
12 . بقره (2) : 186.