فارسی
جمعه 05 مرداد 1403 - الجمعة 18 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

1
نفر 0

حقيقت نماز اهل حقيقت‏

اينان در نماز خود، علاوه بر آنچه اهل شريعت و طريقت دارند، به حقايقى ديگر آراسته اند كه انسان از دانستن آن حقايق مبهوت مى شود، چه رسد به اين كه با توفيق حضرت دوست به آن حقايق برسد.

قيام اين بزرگواران به نماز قيام به استقامت در صراط مستقيم توحيدى است و انجام مأموريت جانانه ايست كه در آيه شريفه آمده:

[فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ ].

پس همان گونه كه فرمان يافته اى ايستادگى كن.

اين استقامت و پابرجايى، استقامت كامل در مقام تكميل وجود است و استقامت در سير باللّه پس از اتمام سير الى اللّه و سير فى اللّه است.

و اين قيام، عبارت از برداشتن توجه از حضرت فعليت و وصفيت و متوجه شدن به حضرت احديت ذاتيت است كه قبله عارفان و كعبه محققان است، به نيت اين كه در وجود جز او را مشاهده نكند.

به قول حكيم، الهى قمشه اى:

روى از خدا مگردان كز غير بى نيازى

 

هر گه به ياد اويى پيوسته در نمازى

     

معشوق هر دو عالم آن شاهد دل آراست

 

بگسل علاقه عشق از عالم مجازى

سلطان به عدل و احسان دريافت قرب سبحان

 

شايسته بهشت است هر بى نوا نوازى

اى شاه ماهرويان دل را نويد وصلى

 

اى شاهد نكويان جان را جفا و نازى

گفتى الهى از يار روزى رسى به ديدار

 

اى ماه لن ترانى جان مى دهم به نازى

     

 

تكبيرة الاحرام در نماز آنان به معناى بستن تمام درها به روى خود الا درِ اوست و حرمت هر فعلى الا آنچه موجب خشنودى اوست.

[وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ حَنِيفاً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ ].

من به دور از انحراف و با قلبى حق گرا همه وجودم را به سوى كسى كه آسمان ها و زمين را آفريد، متوجه كردم و از مشركان نيستم.

حمد در نماز آنان تجلى حضرت او و ملكوت سماوات و ارض در صفحه قلب و جان آنان است، چنانچه قرآن مجيد فرموده:

[وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ ].

و اين گونه فرمانروايى و مالكيّت و ربوبيّت خود را بر آسمان ها و زمين به ابراهيم نشان مى دهيم تا از يقين كنندگان شود.

ركوع اينان تجلى حقيقت تواضع است، تواضعى كه همراه آن ملك و ملكوت به خضوع برخيزند، چرا كه انسان كامل خليفه حضرت حق در ملك و ملكوت است و وقتى خليفه و نايب مناب به ركوع رود، به دنبال او بايد تمام اشيا به ركوع روند.

آرى، انسان خالص بر ملك و ملكوت داراى اشراف است و تمام اشيا با حقيقت او در هماهنگى و هم سويى است.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
1
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

لباس در قرآن
كتمان شهادت
يقين بندگان
جمال دل
اوصاف آب
عبرت آموزى امیر تیمور
هشدار قرآن پيرامون شيطان‏
عرفان اسلامي: شرح مصباح الشريعه (جلد 13)
غفلت گروه زيادى از مردم
تصاویر حضرت استاد حسین انصاریان

بیشترین بازدید این مجموعه

چهل حدیث
توبه ى مردى از کارگزاران ستمکاران
يقين بندگان
كتمان شهادت
غفلت گروه زيادى از مردم
عرفان اسلامي: شرح مصباح الشريعه (جلد 13)
لباس در قرآن
الگوگيرى از پويندگان پاك
خشوع
نیایشی برای توبه

 
نظرات کاربر

حیدر امیری
سلام هنوز داستان بسرابن ارطات شما در مسجد لاله زار قبل از انقلاب به یاد و خاطره ما هست. که از ساعت 10 صبح می آمدیم و جا میگرفتیم تا شما بعد از نماز ظهر وعصر بر طلیعه منبر بدرخشید.هنوز شما را یک روحانی مردمی و برخاسته از متن جامعه متدین می دانم. اما منبر از درد مردم مدتها است جدا شده و جز با یک مقدار اخلاقیات هیچکاری به وضع و زندگانی و رویدادهای جامعه ندارد. و لذا اقبال مردم که منتظر منبرهای انتقاد و اصلاح و هدایت باشند کم گشته . اما شما روحانی درد آشنا هرکاه فرصت باشد از گرانی و بیکاری و رشوه و اختلاس و غیره حرفی به میان میآورید بدانید . قبل از انقلاب هر چه میشد می گفتند علما وروحانیون مراجع. اما بعد از انقلاب اقدامات گروه دلسوز و فدائی و1400ساله رنگ باخته. و دیگر دولتیان از مراجع و منابر ترسی ندارندو لذا استکه چند کلمه سخنان شب بیست وسوم شما همه را متعحب کرده . موفق باشید.
پاسخ
0     0
6 شهريور 1390 ساعت 6:44 بعد از ظهر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^